Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: ac.n startar ej direkt... hjälp!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    40

    ac.n startar ej direkt... hjälp!

    Hej! Har en saab 9-5 2.0t -99 kombi som rullar på bra trots sina 28000 mil! :-)
    Nu har det dock uppstått ett litet problem:

    När man startar bilen så brukar ju ac.n i bilen starta automatiskt, men på senaste har jag varit tvungen att klappa till på instrumentpanelen för att den ska hoppa igång och på senaste hjälper inte ens det. Men den brukar starta efter en stund, lite oljud brukar man höra då som typ att det skaver lr som att det saknas lite smörja eller hur jag nu ska förklara detta...
    Någon som vet vad det kan vara för fel?

    Tack för ett kanonforum! :-)

    PS: Hoppas jag lagt in denna tråd i rätt kategori :-) DS.

  2. #2

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    Definiera "ac.n startar ej".

    Visar panelen något? Går fläkten? Har du kört kalibrering?
    Signaturlös

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    Jag gissar att du behöver en ny kupéfläkt...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    40

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    alltså allt är på, den står på auto och brukar när man startar bilen sätta igång och blåsa lite. men nu startar den inte förens efter en stund så jag undrar om någon haft liknande fel och vet vad det kan vara för fel?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    40

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    Ingen?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    22

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    Du får nog beskriva lite bättre, vad är det som inte startar? Fläkten, display, kylning???
    Saab 9-5 Griffin 3.0 V6 -00.

  7. #7

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av PutteN
    Ingen?
    Saida är död!
    Svårt att hjälpa till när du inte svarar på frågorna.
    Signaturlös

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    40

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    alltså fläkten I bilen pratar jag om, kyla, värme sak samma. problemet är ju som jag beskrivit innan att fläkten inte startar, den börjar alltså inte blåsa över huvudtaget! Reglagedisplayen är på auto alltid och den har sålänge jag haft bilen (2 år) alltid börjat blåsa lite eftersom den står på auto! Men nu då så hoppar den inte alltid igång längre när man startar eller slår på tändningen utan den startar först efter en stund. Så undrar om någon annan här haft samma problem. Vi pratar alltså om KUPEFLÄKTEN I BILEN!

  9. #9
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    Typisk exempel på att kolen i fläktmotorn är slut, börjar med att den startar när man slår till panelen sen startar den inte alls, du behöver byta antingen kolen eller hela kupéfläkten.

    Kolen finns inte som reservdel, dock brukar ju firmor som sysslar med sådant kunna hitta kol som passar.

    Här kan du köpa kupéfläkten... http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 35462.html

  10. #10

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av PutteN
    alltså fläkten I bilen pratar jag om, kyla, värme sak samma. problemet är ju som jag beskrivit innan att fläkten inte startar, den börjar alltså inte blåsa över huvudtaget! Reglagedisplayen är på auto alltid och den har sålänge jag haft bilen (2 år) alltid börjat blåsa lite eftersom den står på auto! Men nu då så hoppar den inte alltid igång längre när man startar eller slår på tändningen utan den startar först efter en stund. Så undrar om någon annan här haft samma problem. Vi pratar alltså om KUPEFLÄKTEN I BILEN!
    Nej, fläkten, kyla och värme är inte sak samma. Värmen kommer från motorn, kylan från ac och fläkten blåser luft. Och nej, du har inte skrivit innan att det är fläkten som inte startar, utan att ac:n ej startar. Och nej, du behöver inte skrika.

    Men nu har vi kommit en bit på vägen.

    Nu tar vi frågorna igen.
    Vad visar panelen när du startar (detta för att utröna ifall ACC:n kalibrerar sig själv)?
    Har du gjort en kalibrering för att få ut eventuella felkoder?

    Visst kan det vara kolen i fläkten som är slut, men då brukar fläkten gå lite till och från hela tiden, och inte bara bråka vid start. Så lite mera felsökning innan du byter fläkt kan vara på sin plats.
    Signaturlös

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    40

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    1: den visar inget ovanligt. Visar ex. 20 grader om jag nu har ställt den på det.
    2: Hur gör jag en kalibrering? Inte gjort någon felsökning.

    Antar att det blir köp av ny kupéfläkt :-(

  12. #12
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av PutteN
    1: den visar inget ovanligt. Visar ex. 20 grader om jag nu har ställt den på det.
    2: Hur gör jag en kalibrering? Inte gjort någon felsökning.

    Antar att det blir köp av ny kupéfläkt :-(
    Kalibrera genom att trycka in Auto & Off samtidigt, efter c:a en halv minut återgår den antingen till inställt gradtal eller antal fel till vänster & felkod(er) till höger.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    40

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    då ska jag kolla det imorgon bitti när jag åker till jobbet :-) Tack!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    40

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    Den visade bara en 0.a till vänster när jag tryckte, provade flera gånger. Men 1 gång visade den en 1.a till vänster och 13 till höger.
    Det måste ju då va en felkod med nr 13?
    Någon som vet vad den betyder?

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    Googla felkoder acc saab.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  16. #16

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    Det betyder att du har problem med stegmotorn till luftfördelningsspjället. Det har inte med ditt fläktproblem att göra.
    Signaturlös

  17. #17
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    Betyder att sagda motor kärvar, brukar kunna va att dreven i den lilla växeln hoppat isär.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    40

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    ni får gärna förklara lite mer vad det är som kärvar, förstår inte riktigt. Har det inte med fläkten att göra alls???

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    40

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    ska jag köpa en ny stegmotor och byta? Vad kan den kosta?

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: ac.n startar ej direkt... hjälp!

    Nu tycker jag att jag redan har svarat en gång men om jag ska vara otroligt tydlig;

    När man får banka och slå på instrumentpanelen för att få fläkten att gå, ja då är det med 90% säkerhet motorn till kupefläkten som är slut, och med slut menar jag att kolen/kollektorn i motorn inte längre får kontakt = fläkten stannar eller går inte igång. Bankar man på eller runt fläkten så kan kolen få kontakt igen tillfälligt och motorn hoppar igång. Samma sak om man kör i en grop eller svänger kraftigt åt något håll.

    10% chans är att det är fläktens reglermotstånd som är trasigt, men då brukar det inte hjälpa att banka.

    En stegmotor som är trasig gör att luften från kupefläkten regleras fel i kupén men det gör inte att inte fläktmotorn går igång.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 startar upp men dör direkt ?
    Av helltrain i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 11:13
  2. Saab 9-3 2.3SE -98, bilen startar men dör direkt.
    Av Stebe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-24, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •