Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: Robin's Brukis

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    den laddar bra mycket mer än vad den ska mätaren går utanför skalan långt innan fullgas och bilen misständer/spikar? hugger till i bilen och låter pang typ som att förbräningen stannar av..

  2. #42
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545

    Re: Robin's Brukis

    Se till att du har ett GLT på ca 0,4.
    Kopplar ur MV och mät med en tryckmätare.

    Såg du till att wg stången va ungefär lika skruvade på den turbon du bytte ut?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    wg är minimalt åtskruvad för att precis stänga så. men får försöka få tag på tryckmätare då

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Re: Robin's Brukis

    Låter som att din inbyggda laddtrycksspärr går in = du skenladdar. Kolla så du kopplat alla slangar rätt, eftersom wg stången redan är kontrollerad.

    Om allt där är korrekt kan det nästan bara vara mvn såvida du kör med samma styrbox och typ av aggregat som tidigare.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    samma agg slangarna är rätt kopplade
    w till wg
    c till kompressor
    r till inlopp


    samma styrbox iof kan väl felet ligga där i med kan ju prova nollställa men känns långsökt..

    jag tycker det känns som mw fastnat i fel läge.

    jag fick också för mig att slangarna inte höll tät i anslutningarna i alla på kompressorn då gummit vidgat sig av all olja som gamla turbon tryckte ur sig.. i alla fall så är alla slangar nu stripsade i båda ändarna och ända skillnaden är att den laddar ännu snabbare..


    vet ju inte att wg stång är rätt justerad men känns ju som att start läget borde vara minimum för att hålla den stängd när bilen är av? kanske skulle koppla slang direkt mellan kompressor och wg för att då har jag ju garanterat glt?


    Edit: kom på en sak nu glömt kolla att slangarna sitter rätt på mw.. ska dom sitta i denna årdningen? så att dom från skruvhålen räknat sitter R W C ?

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Re: Robin's Brukis

    Det står på magnetventilen R W C.
    Har det kommit olja i slangarna SKA dom bytas. Vanlig vakuumslang är inte gjort för att klara olja från ett turbohaveri.

    Jag stripar alltid mina slangar som går till wg och kompressor iallafall. På MV brukar inte behövas men i änden som de går till.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    får skaffa ny slang då vad är det för diameter 6mm eller är det 8mm?

    vanlig vacumslang eller behövs det värre grejer?

    dom satt för övrigt rätt på mv

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    testade nu att koppla ihop slangen från kompressor huset till wg och nu håller sig laddtrycket lågt och fint (vad jag antar är glt eller lite lägre) får väll skaffa ny mv då

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    bättre begagnad mv inkopplad och nu laddar den ordenkligt och känns så pigg som den ska den bara sticker iväg helt enkelt men laddspärren slår fortfarande ifrån.. får leta upp färskare slangar och prova med..

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    bytte slangarna mellan mv och wg och mv och inloppet på turbon och nu beter den sig som den ska fick dock bara tag på vanlig bränsleslang nu och osäker på om den klarar av värmen? vad tror ni med mer erfarenhet?

    dock tjuter bilen när den laddar på är det normalt?

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Robin's Brukis

    Enl. Dr Boost så ska man använda originalslangarna för att säkerställa att inte konstigheter uppkommer.

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    okej får väl försöka skaffa sådana då

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    nu har jag dock börjat få problem med att bilen dricker olja efter turbo bytet inget den gjort innan ska dock dubbel kolla så alla anslutningar sitter som dem ska med vad skulle det annars kunna va?

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    nu verkar den inte läcka mer i alla fall tryck röret till turbon gick att dra åt nån mm och så bytte jag slangklämma på returen så verkar det funka bättre

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    jahop nu har då saaben ståt still sen i vintras då motorn fick för sig att börja lägga sig på varvstopp konstant... problemet försvinner några km om man kopplar loss batteriet några sekunder??? vad kan va fel? vevaxelgivare ? tomgångsmotor?

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    ingen vänlig själ som har en ide om vad som kan orsaka att den får tomgång på 7000rpm?

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    någon som vet nått om i fall man kan mäta upp tomgångsmotorn och vevaxelgivaren på nått sätt?

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    den reagerar ej på att man kopplar ur tomgångsmotorn är den trasig då? tomgången är för övrigt (bara) på 4000 varv nu när jag starta upp den efter vintern

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    flyttade bilen till min bror för att kunna skruva idag och den lyckades komma upp i 150 utan att jag ens gasade ???

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    äntligen felet hittat och nu går bilen bra igen!! vart dock riktigt sur när jag fick reda på vad felet va en bekant kolla in under huven och la märke till att spjället inte gick ända mot stoppet sen såg vi att vajern till farthållaren hadde delat sig i höljet så det vart längre och därav gav konstant gas..

Liknande ämnen

  1. Diskret brukis 2.0t
    Av e30 344i i forum Projekt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 21:17
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 14:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •