Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65

Ämne: Robin's Brukis

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Robin's Brukis

    Tja tänkte att det börjar bli dax med en projekt tråd till bilen i stället för att skapa en tråd om varje grej man tänker/drömmer om att göra men vill ha lite åsikter om.
    Ska också nämna att jag är student så billiga lösningar är min grej även om det kanske ger mer jobb / lite sämre prestanda så är det tyvärr så det får bli ibland.
    Jag gillar också att förstå hur saker funkar och inte bara att dom funkar så kan ju komma lite dumma frågor då och då men hoppas ni kan förstå
    Och bland det bästa som finns är när man kan komma på egna lösningar som fungerar bra och blir billiga och one of a kind.
    Bilen är ju då en 900 2,0T -94 och här kommer en lista på vad som är gjort/planerat/drömer om.

    Gjort:
    Bytt framruta
    Bytt dämpare fram+bak
    Bytt fjäderbenslager
    Bytt stabilisator stag + polyurethan bussningar till stabilisatorstaget
    Steg 2 chippad
    2,5" avgas hela vägen
    Bromsbelägg + skivor bytt runt om
    Handbroms vajer + bromsbackar + montering sats + reparation av vajer fäste under bilen
    Lite rost lagning
    Toning av bakrutan + smårutorna bak
    Toning av baklycktorna
    12 tums pioneer bas som drivs med 800w 4-kanals lanzer steg dockbara kopplat på 400w. 6,3/4" högtalare i dörrarna fram tagit bort original diskanter och 6x9 i originalhål bak.
    Justerat in givaren till kopplingspedalen så fart hållaren funkar igen.
    Ska tydligen va 9-3 kjolar på den med tyvärr i fel kulör.
    Har skaffat canusb adapter så jag kan leka lite med t5 skriver dock inget hårt än
    Bytt tändningslås
    Byggt en en usb laddare i ledig knapp på mitt konsolen bredvid sätesvärmaren


    Ska göras:
    Byta broms olja
    Tona sido rutorna bak (blir dock efter vintern tror jag)
    Modifiera det spak stället som blev över vid tändningslås bytet så det förhoppningsvis blir bättre


    Vill göra/drömmer om att göra:
    Fixa motorkuddar (helst egentillverkade)
    X-flow ic med slangar (typ från tidig 9-3)
    Ny dumpventil/uppgradera befintliga
    Bygga special luft box i glasfiber med kalluftsintag och lättrensat grov galler
    Hel lack
    Fräschare sommarfälgar
    Testa bygga eget grenrör
    Bygga/köpa 3" dp
    Nya högtalare
    Programera larm dosan som följde med tändningslåset

    Kom gärna med ider om hur man kan göra saker billigt men ändå bra. Hoppas i alla fall nån ska finna lite nöje eller nytta i denna tråd

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    Muttrar+bultar till bakdämparna är nu dränkta i 5-56 och byte är planerat till lördagen och hoppas på det bästa då jag ska försöka utan muttersmack. Nån som har några tips på nått man ska tänka på när man byter ? nått man ska passa på att se över när man ändå är i trakterna och rotar typ hur man kollar bakvagnsbussningen eller nått ?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis






    lite bilder på hur det blev när jag testade plasti dip

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    Bakre stötdämpare bytta till bättre begagnade som tryckte ut kolven ca 10 sek snabbare än dem gamla så det känns mycket bättre nu satte även på färska bussningar i nedre fästet.
    Men tyvärr fortfarande nått i framvagnen som knäpper kan det vara styrleder ?


    lägger in lite bilder från tändningslås byte, byte av nedre bussningen i dämparna och en bild på förstärkningsplatta till stöt dämparna bak.











  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    note to self dra alltid åt hjulen med moment höll på att tappa ena bakhjulet idag undrade vad fan det va som lät som en helikopter när jag körde trodde först det va hjul lagret :P

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    nån som har ett bra knep för att kolla att styrleder är friska för tycker allt det knäpper lite när jag svänger...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    Någon här inne som har koll på vad som behövs för att bygga 3 tums avgas på bilen ?
    jag har tillgång till svets

  8. #8
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993

    Re: Robin's Brukis

    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    Någon här inne som har koll på vad som behövs för att bygga 3 tums avgas på bilen ?
    jag har tillgång till svets
    Rör...


    Sorry...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    Någon här inne som har koll på vad som behövs för att bygga 3 tums avgas på bilen ?
    jag har tillgång till svets
    Rör...


    Sorry...

    Dumt svar på dum fråga antar jag.. men tänkte mera på hur fan man gör vid "bakaxeln" eller vad det heter vill allderlig bli tätt där som det är nu.. nån klåpare innan som gjort ett halv taskigt 2,5 tums system som sitter typ som skit och skaver handbroms vajer och sånt..

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18

    Re: Robin's Brukis

    Kul tråd, skall följas
    önska man själv va lika modig att skapa en projekttråd hehe får bli när man närmar sig slutet,

    hoppas på många bilder, alltid lika kul att se hur andra gör för att uppnå sina mål
    Projekt: Ng900 -96 Scarabegrön (Trollspeed 334hk på hjulen) (nedlagt)
    R.I.P 900 Talladega 97:a Nordic Uhr steg 3

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    Citat Ursprungligen postat av keraz
    Kul tråd, skall följas
    önska man själv va lika modig att skapa en projekttråd hehe får bli när man närmar sig slutet,

    hoppas på många bilder, alltid lika kul att se hur andra gör för att uppnå sina mål
    Det behövs inget mod för att skapa en projekt tråd bara att göra är ju bara kul! Visst mitt projekt kan ju verka "fjolligt" och "oseriöst" i jämförelse med många andras men det skiter jag i för detta är sjukt kul för mig och jag lär mig fortfarande är ju min första bil så kanske inte ska satsa för hårt på en gång

    Gjorde faktiskt om fast sättningen till mitt öppna luft filter igår i förhoppning om att flödet skulle bli lite bättre och den skulle komma åt mera kall luft.
    Bilen känns i alla fall som den har mer drag i botten vilket jag nöjer mig med har varken före eller efter mätningar tyvärr.
    Jag satte även dit ett förfilter av perforerad plåt av nått slag för att slippa få in så mycket löv nu till hösten.

    Funderar även på att sätta likadan plåt i dimljushålen eller vad man säger i kofångaren vad tror ni?








  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18

    Re: Robin's Brukis

    Så sant, jag hade nog kört med svartnät undertill om jag förstod det hela rätt mer diskret eller om du lackar plåten mörk
    Projekt: Ng900 -96 Scarabegrön (Trollspeed 334hk på hjulen) (nedlagt)
    R.I.P 900 Talladega 97:a Nordic Uhr steg 3

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    men tänkte att det kanske skulle vara häftigt ? sen kom jag på att flödet över ic måste försämras en del så skiter nog i det och lägger i stället energi på att hitta en x-flow ic från en 9-3 med tillhörande slangar

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    Hur kollar man bränsle trycket i bilen känns som min får för lite soppa vid ladd..

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    funderar med på möjligheten att bygga egna motor kuddar vad tror ni om det?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    Elanten är nydligen fixad genom att byta själva antenen och då även en kontakt hylsa och viktigast av allt plast bilten som trycker upp och drar ner antennen. Lite pillig men relativt lätt.

    Det som behövs är 17mm u-nyckel, 10mm u-nyckel, flat mejsel, kryss mejsel, papper att rengöra med och sen lite tålamod



    la in en liten bild på hur det ser ut inne i paketet med väldigt kladdigt är nog största bekymmret

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    Bilen är orkeslös och har börjat ryka vitt block packning? top packning? turbo?

  18. #18
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: Robin's Brukis

    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    Bilen är orkeslös och har börjat ryka vitt block packning? top packning? turbo?
    Ryker den väldigt mycket?
    Jag skulle gissa på turbon, om den plötsligt blev orkeslös..

    Lossa på DP och känn på axeln hur mycket turbon glappar.

    Känns den helt okej så är ett komptest nästa steg..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    jo ena dan gick den bra den så är den orkeslös

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Robin's Brukis

    vad är det för storlek på muttrarna 13mm och halvtum är för stort och 12mm går inte på? har i alla fall lyckats låssa dom 2 översta men den 3:de som är under var svårare att komma åt..

Liknande ämnen

  1. Diskret brukis 2.0t
    Av e30 344i i forum Projekt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 21:17
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 14:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •