Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Koppla ut larm på 9000 -98

  1. #1

    Koppla ut larm på 9000 -98

    Jag har en 9000 2.0t -98 där båda fjärrkontrollerna har lagt ner. Jag har gjort ett halvhjärtat försök att fixa den ene genom att löda om ett par lödningar men utan resultat. Batterierna är givetvis bytta.
    Detta är inget jätteproblem då jag vant mig vid att inte använda fjärren utan öppna bilen med nycklarna. Centrallåset fungerar ända som det ska

    Problemet är att bilen har larm och startspärr vilket innebär att om strömmen bryts kommer startspärren gå in och jag kan inte larma av då jag inte har någon fungerande fjärr.

    Fråga 1: Finns det något annat sätt att larma av bilen?

    Jag har två st styrboxar, en original och en med steg1 som båda har korrekt VSS-kod inlagd. Nyligen besiktade jag bilen med trimboxen inkopplad och fick backning på alla avgasvärdena. Därmed vill jag byta tillbaks till originalboxen, vilket inte går eftersom jag efter ett byte av styrbox inte kan larma av bilen (Att byta styrbox är iofs ingen garanti för att problemet löser sig med avgasvärdena men det är första steget i felsökningen)

    Min tanke är nu att programmera om en box med originalprogramvara fast med VSS urkopplad. Detta bör göra att bilen kan startas direkt utan att behöva larmas av med nyckeln

    Min andra fråga är då vad som händer med resten av larmet? Hur blir jag av med det? Är det bara att leta upp och koppla ur larmboxen?

    mvh Martin

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Koppla ut larm på 9000 -98

    Styrdon utan VSS gör att det bara är att åka.

    Demonterar du larmstyrenheten så krävs att du byglar i kontakten för att bilen ska gå att starta.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3

    Re: Koppla ut larm på 9000 -98

    Okej, men om jag kopplar ur batteriet, byter styrbox (till en utan VSS) och sedan startar kommer det väl innebära att larmet går, fast det går att köra?
    Om bilen varit strömlös så blir väl larmet automatiskt påslaget?

    Därför borde jag koppla bort larmboxent och bygla kontakten
    Tolkar jag allt rätt?

    mvh Martin

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Koppla ut larm på 9000 -98

    Citat Ursprungligen postat av martinN
    Okej, men om jag kopplar ur batteriet, byter styrbox (till en utan VSS) och sedan startar kommer det väl innebära att larmet går, fast det går att köra?
    Om bilen varit strömlös så blir väl larmet automatiskt påslaget?

    Därför borde jag koppla bort larmboxent och bygla kontakten
    Tolkar jag allt rätt?

    mvh Martin
    Inget larm som går, bilen startar.

    Mvh
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5

    Re: Koppla ut larm på 9000 -98

    Okej, det är ju bra. Då är det ju inte så mycket som behöver göras. Tack för informationen!

    I längden kan det ju dock vara bra att koppla ur larmet. Det känns inte helt hundra att ha ett larm som inte går att stänga av om det av någon anledning skulle gå


    mvh Martin

Liknande ämnen

  1. Koppla ur org startspärr VSS larm Saab 9000
    Av tjakkish i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 11:05
  2. Koppla in fejk larm...
    Av Falo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 11:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •