Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Har blivit på backad lite osäker på vad göra

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4

    Har blivit på backad lite osäker på vad göra

    Parkerade idag längs vägen i ett tätbeggygt område.
    Jag ställde mig faktiskt emot körriktningen för ett kortare besök.

    När jag kommer ut har en mycket stor dodge ram ramat in i min saabs bak med sin enorma dragkrok och gått igenom min bakskärm.

    I och med att det var så många hus i närheten så kunde jag inte lista ut hur jag skulle kontakta ägaren. Det saknades också lapp på bilen där det kunde varit ett nummer eller liknande. Så jag har varit med om en smitnings-parkeringsskada.

    Jag har dokumenterat situationen med kamera men såg inte att jag hade blivit påbackad för än jag körde iväg och hörde när dragkulan lostnade från baken på bilen.

    Jag har ett par funderingar:

    - Borde jag lämnat en egen lapp där det stod att jag har blivit påbackad?
    - Hur illa är det att stå åt fel håll parkerad?
    - Polisanmäla?
    - Är detta case helt kört för mig (Ta det på min egen försäkring)?
    - Byta en 9-3ss 2004 bakskärm utan att blanda in något försäkringsbolag alls?



    Hur har ni gjort när detta har hänt?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Har blivit på backad lite osäker på vad göra

    Tolkar jag dig rätt nu?
    Hans dragkrok satt fortfarande kvar i din kofångare?
    Isåfall är det ju solklart vem motpartern är, så jag hade absolut anmält det.

    Det är såklart inte ok att parkera mot färdriktningen, men det ger ju inte folk rätt att köra på en. Det svåra blir väl att bevisa att han backade in i dig och inte tvärtom, om han sätter den sidan till.

    Att laga sådana skador är normalt dyrt. Det brukar vara lönsamt att låta försäkringsbolaget betala.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Har blivit på backad lite osäker på vad göra

    Lite sent nu men är det så att man inte får tag på den som kört på så kan man ringa polisen så får dom fixa..

    Nu kanske det kommer gå på din egna försäkring om dodge ägaren inte erkänner.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Har blivit på backad lite osäker på vad göra

    Klart att man ska anmäla, eller kanske i första hand försöka få tag i ägaren.
    Om nu bilen var kvar (vilket jag antar att den var eftersom du vet vad det är för bil) så är det ju oftast enkelt att ta reda på vem ägaren är via regnumret.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Har blivit på backad lite osäker på vad göra

    Tycker fortfarande det borde finnas en chans att anmäla eftersom du har bilder, det är väl bara att ringa polisen och förklara situationen och se vad som händer. Säger de nej så gör de

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Har blivit på backad lite osäker på vad göra

    Citat Ursprungligen postat av willeh
    Tycker fortfarande det borde finnas en chans att anmäla eftersom du har bilder, det är väl bara att ringa polisen och förklara situationen och se vad som händer. Säger de nej så gör de
    Nej säger dom väl knappast, polisen är skyldiga att ta emot anmälan.
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Har blivit på backad lite osäker på vad göra

    Och försäkringsbolagen kräver väl nästan att man ska göra en polis anmälan vid skador?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Har blivit på backad lite osäker på vad göra

    Råkade ut för en liknande situation för ett år sedan, precis utanför sveriges största polisstation Kronobergshäktet.

    Jag stod parkerad på gatan och en skåpbil kör rakt in i min bakre kofångare, det resulterade i fult märke stort som en handflata och en parkeringssensor som hänger och dinglar i sladden. Smällen var så pass hård att min bil åker in i bilen framför och den främre nummerskylten faller av. Ett vittne ser detta och skriver en vänlig lapp med beskrivning av vad som hänt samt regnumret på den andra bilen och sätter den på min bil, glömmer tyvärr skriva sitt telefonnummer. Den som körde på min bil smet såklart som om inget hänt...

    Polisanmälan och anmälan till försäkringsbolag gjordes omgående och försäkringsbolaget var noga med att Dom skulle sköta kontakten med "den andra parten". Killen med grönsaksbilen blånekade naturligtvis och jag fick så för alla skador själv...

    Klart frustrerande situation, men var noga med att dokumentera så mycket som möjligt med bilder, vittnen m.m. Prata med ditt försäkringsbolag, de vill säkert att du gör en polisanmälan för att de ska gå vidare med fallet.
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Har blivit på backad lite osäker på vad göra

    Eftersom det faktiskt är ett brott som begås då personen smiter från platsen så känns det naturligt att polisen ska blandas in. Försäkringsbolag ska väl inte vara den instans i samhället som utreder brott menar jag
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

Liknande ämnen

  1. Lite osäker om jag ska chippa eller ej
    Av christer97 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2012-10-28, 16:39
  2. Blivit blåst.Vad göra tycker ni?
    Av Torx i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 09:52
  3. Tänk vad lite färg kan göra!!
    Av Ollila i forum Off Topic
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 20:58
  4. Se vad lite polish kan göra :)
    Av johan123 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-06, 02:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •