Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Torkarblad Saab 9-3 SC

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    123
    Medlem#
    8058

    Torkarblad Saab 9-3 SC

    Går direkt till problemet.

    Gäller 9-3'an i sign.

    Gamla torkarbladen var kassa, så köpte nya på biltema (som jag hört ska vara OK).
    De gnisslade och hackade direkt, så jag kastade dem och åkte till SAAB handlare och införskaffade orginal GM blad.
    Dessa började dock efter ca 20 mil att låta när bladen vänder i topp och bottenläget, det klassiska gummilätet.
    De torkar som de ska, bara det att de låter för jävla högt hela tiden vid varje vändning!

    Så, har ni något vettigt tips på torkarblad som garanterat inte låter? Blir tokig snart!
    Saab 9-3 1.8t -09 220hk / 330nm "Mackanized"
    Saab 9000 CS 2.0t -96 280hk / 400nm "Mackanized"

  2. #2

    Re: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Vilka Biltemablad köpte du? Jag kör på deras billigaste, som jag också anser är deras bästa. Gnisslar eller hackar inte för mig i alla fall. Har testat deras dyrare blad, men dom är inte värda pengarna.
    Signaturlös

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    123
    Medlem#
    8058

    Re: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Vilka Biltemablad köpte du? Jag kör på deras billigaste, som jag också anser är deras bästa. Gnisslar eller hackar inte för mig i alla fall. Har testat deras dyrare blad, men dom är inte värda pengarna.
    de för typ 79 spänn. Hittade inga billigare än dem hos biltema.
    Saab 9-3 1.8t -09 220hk / 330nm "Mackanized"
    Saab 9000 CS 2.0t -96 280hk / 400nm "Mackanized"

  4. #4

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    123
    Medlem#
    8058

    Re: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Torkarutrustning/Torkare/Torkarblad/Torkarblad-580660/

    http://www.testfakta.se/incoming/article46060.ece
    Och den "adaptern" som ingår är till snäppfästet istället för det gamla hederliga som jag hade på gamla 9-5:an?

    Tycker du bladen funkar bra?

    De blad jag har nu fick också ros i test, men är ju helt värdelösa.
    Saab 9-3 1.8t -09 220hk / 330nm "Mackanized"
    Saab 9000 CS 2.0t -96 280hk / 400nm "Mackanized"

  6. #6

    Re: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Om adaptern passar 9-3 vet jag inte, men dom går ju att återanvända.

    Jag är nöjd med bladen, byter två gånger per år så jag har alltid fräscha blad. Får ju två uppsättningar (fyra blad) för samma pris som ett originalblad.
    Signaturlös

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Jag har kört på Biltemas torkarblad mycket förr, men de har inga som passar min bil (Cadillac BLS). Det funkade på min gamla 9-3 ng, men det var en 2003a, så troligen så har en 2009 samma fästen som min 2008 har. Jag köpte istället skitdyra torkarblad på Mekonomen. De torkar bra, men jag har samma ljud som du när bladen vänder.

    Har tyvärr inget tips. Köpte dessa för inte länge sen för över 500 kr så de får väl sitta ett tag.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg (Torslanda)
    Inlägg
    163

    Torkarblad Saab 9-3 SC

    Jag kör alltid också på Biltemas, de för 79:- tror jag det är. Dels för att de är billiga men framför allt bra för de pengarna. Nyligen fick de dessutom bäst i test i ett test som någon seriös tidning gjorde, vilket gjorde att jag känner mig ännu mer nöjd med att ha kört med dem
    Saab 9-3 TTiD kombi 2008
    Steg 1
    http://www.garaget.org/mackanigbg

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    123
    Medlem#
    8058

    Re: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Citat Ursprungligen postat av mackanigbg
    Jag kör alltid också på Biltemas, de för 79:- tror jag det är. Dels för att de är billiga men framför allt bra för de pengarna. Nyligen fick de dessutom bäst i test i ett test som någon seriös tidning gjorde, vilket gjorde att jag känner mig ännu mer nöjd med att ha kört med dem
    De låter lika mycket som de andra från biltema som sitter på nu, de för 99:-.
    Saab 9-3 1.8t -09 220hk / 330nm "Mackanized"
    Saab 9000 CS 2.0t -96 280hk / 400nm "Mackanized"

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Re: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Jag kör Biltemas flatbladstorkare för 179:-/st, och dom funkar klockrent på min bil. Ta dock mitt svar med en nypa salt då torkarna inte suttit på i mer än någon månad. Hur livslängden är återstår att se.
    Köpte svindyra flatblade på mekonomen förra sommaren, och dom väsnades något fruktansvärt. Gnisslade samt smällde när dom vände.
    På tidigare bilar körde jag Biltemas variant för 79:-/st och dom funkade bra dom oxå. Lite kort livslängd, samt känsliga för sträng kyla.
    Det som slår mig mest med just Biltemas blad är varierande kvalitet. Jag är lite snål så jag brukar byta ett blad i taget. Sätter då alltid det nya bladet på förarsidan, och flyttar det "gamla" bladet till passagerarsidan. Händer ibland att det spillans nya bladet ger ränder och missar fläckvis någonstans på rutan.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    123
    Medlem#
    8058

    Re: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Jag kör Biltemas flatbladstorkare för 179:-/st, och dom funkar klockrent på min bil. Ta dock mitt svar med en nypa salt då torkarna inte suttit på i mer än någon månad. Hur livslängden är återstår att se.
    Köpte svindyra flatblade på mekonomen förra sommaren, och dom väsnades något fruktansvärt. Gnisslade samt smällde när dom vände.
    På tidigare bilar körde jag Biltemas variant för 79:-/st och dom funkade bra dom oxå. Lite kort livslängd, samt känsliga för sträng kyla.
    Det som slår mig mest med just Biltemas blad är varierande kvalitet. Jag är lite snål så jag brukar byta ett blad i taget. Sätter då alltid det nya bladet på förarsidan, och flyttar det "gamla" bladet till passagerarsidan. Händer ibland att det spillans nya bladet ger ränder och missar fläckvis någonstans på rutan.

    Det jag saknar på många av biltemas torkare är att de inte finns med toppfäste som det är på nyare saabar.. :<
    Saab 9-3 1.8t -09 220hk / 330nm "Mackanized"
    Saab 9000 CS 2.0t -96 280hk / 400nm "Mackanized"

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Re: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Citat Ursprungligen postat av kimpis
    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Jag kör Biltemas flatbladstorkare för 179:-/st, och dom funkar klockrent på min bil. Ta dock mitt svar med en nypa salt då torkarna inte suttit på i mer än någon månad. Hur livslängden är återstår att se.
    Köpte svindyra flatblade på mekonomen förra sommaren, och dom väsnades något fruktansvärt. Gnisslade samt smällde när dom vände.
    På tidigare bilar körde jag Biltemas variant för 79:-/st och dom funkade bra dom oxå. Lite kort livslängd, samt känsliga för sträng kyla.
    Det som slår mig mest med just Biltemas blad är varierande kvalitet. Jag är lite snål så jag brukar byta ett blad i taget. Sätter då alltid det nya bladet på förarsidan, och flyttar det "gamla" bladet till passagerarsidan. Händer ibland att det spillans nya bladet ger ränder och missar fläckvis någonstans på rutan.

    Det jag saknar på många av biltemas torkare är att de inte finns med toppfäste som det är på nyare saabar.. :<
    Menar du fästet som man klickar fast bladet i själva armen med? Det finns på dom bladen jag köper. Verkar vara standard på flertalet bilmodeller. Passar perfekt på min -08.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    123
    Medlem#
    8058

    Re: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Citat Ursprungligen postat av kimpis


    Det jag saknar på många av biltemas torkare är att de inte finns med toppfäste som det är på nyare saabar.. :<
    Menar du fästet som man klickar fast bladet i själva armen med? Det finns på dom bladen jag köper. Verkar vara standard på flertalet bilmodeller. Passar perfekt på min -08.

    Köpte biltemas nu senast. Nu efter ca 200 mil är dem helt slut. Förutom att de slår och låter något oerhört vid varje vändning, har de nu slutat ligga mot rutan i ytter och innerkant.
    Jag ser inte hur, men kan båda torkarmarna fått sig smällar så de på något sätt står fel, och belastar gummit mot rutan fel?

    Går in på 4:e paret torkarblad idag...
    Saab 9-3 1.8t -09 220hk / 330nm "Mackanized"
    Saab 9000 CS 2.0t -96 280hk / 400nm "Mackanized"

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg (Torslanda)
    Inlägg
    163

    Sv: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Mina torkare från Biltema har alltid funkat kanon och håller ganska länge också. De får ju inte bäst i test om de är kassa!
    Känns som om du kimpis inte VILL att de ska vara bra. Köp torkarblad för 500 spänn om du vill, jag kommer aldrig göra det iaf. :roll:

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Saab 9-3 TTiD kombi 2008
    Steg 1
    http://www.garaget.org/mackanigbg

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Jag använder Biltemas vattenavisande torkarblad på 9-5:an sedan ett antal år tillbaka, efter att ha provat lite olika fabrikat, & upplever att dessa funkar riktigt bra. Behöver inte byta så ofta, kanske på sin höjd en gång per år, & då rullar bilen ändå 1500-2000mil / år.

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... nde-58219/

    Provade deras flatblade för ca 3år sedan, men de lyfte när man kom upp i motorvägsfart. Fick inte ordning på det beteendet, så jag återgick till de normala vattenavvisande bladen.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    123
    Medlem#
    8058

    Re: Sv: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Citat Ursprungligen postat av mackanigbg
    Mina torkare från Biltema har alltid funkat kanon och håller ganska länge också. De får ju inte bäst i test om de är kassa!
    Känns som om du kimpis inte VILL att de ska vara bra. Köp torkarblad för 500 spänn om du vill, jag kommer aldrig göra det iaf. :roll:

    _
    Såklart jag vill att de ska vara bra, vore lustigt annars.
    Jag börjar dock undra om mina torkararmar fått sig en snyting på ett eller annat sätt som skulle kunna vara boven i dramat, för såhär ska det inte vara.
    De biltematorkare som satt på fram tills idag torkade som de skulle, även om de smällde vid vändningarna. Men efter en resa på 10 mil i hällregn torkade bladet på förarsidan endast lite i mitten. Passagerarsidan var bättre, men även den hade börjat ge sig, om än bara i ytterkanten.
    Saab 9-3 1.8t -09 220hk / 330nm "Mackanized"
    Saab 9000 CS 2.0t -96 280hk / 400nm "Mackanized"

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43

    Re: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Jag kör med torkarblad från http://www.wipers.se på min 9-3 SC 2008.

    De fungerar alldeles utmärkt.

    Just nu får du 10% rabatt om du anger "kampanjkund" i kundvagnen när du handlar där.
    http://sistaaket.blogg.se
    En blogg om skrotbilsrejs på Mantorp

    SAAB 9-3 SC 1.8t BioPower 2008

  18. #18

    Re: Torkarblad Saab 9-3 SC

    Har alltid kört med BOSCH, köpte deras nya verision och kan säga att dom var det bästa jag har haft, rekomenderas verkligen!!

Liknande ämnen

  1. Biltema torkarblad OG9-5
    Av Glader9991 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2023-01-09, 11:55
  2. Torkarblad bakruta Saab 9-5 -02 Linear
    Av soos i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 15:42
  3. Torkarblad 9-3 2009, Saab Original?
    Av Glader9991 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 19:30
  4. Torkarblad SAAB orginal?
    Av kIM0h i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •