Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: 98 oktan = extra krydda, placebo?

  1. #21
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Det är väääldigt mycket som diskuterats flitigt på forumet utan att det någonsin slutat i någon riktig konsensus. Mar lär sig förvisso en hel del under tiden, men i slutändan råder nästan lika stor förvirring som i början. I vissa fall större. Ofta så när det gäller flytande ämnen som bensin, oljor och alkohol.

    Till exempel ställer jag mig fortfarande frågan om inte det blandas miljökramande vätska i BF95, som saknas i BF98 och denna följaktligen ur pumpen ändå innehåller mer energi per betald liter..?

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Jag föll för grupptrycket(??) här inne och kör förnärvarande på BF98. Kan inte säga att den drar mindre soppa men den känns piggare på lägre varv...men det kanske har med den nya turbon att göra....

    Kör vidare och hoppas på att den där extra kicken märks...
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  3. #23
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    a) Vaddddå ?
    Jag tycker att jag har förklarat vad som gäller betr. oktantalsbehov.
    (o jag är inte den ende...)

    b) Betr. energi innehåller BF95 vs. BF98, får kolla med nå't raff, om nå'n vecka när tillfälle ges. Tidigare uppgifter (ett halvår gamla) säger dock att det är lite mer krut i BF95. I verkligheten är skillnaden LITEN.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #24
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Tidigare uppgifter (ett halvår gamla) säger dock att det är lite mer krut i BF95. I verkligheten är skillnaden LITEN.
    Ährm, jo det minns jag nu. Jag har bara hakat upp mig på den eventuella miljö-utspädningen av den BF95 man får på macken.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Citat Ursprungligen postat av eppe
    Jag föll för grupptrycket(??) här inne och kör förnärvarande på BF98. Kan inte säga att den drar mindre soppa men den känns piggare på lägre varv...men det kanske har med den nya turbon att göra....

    Kör vidare och hoppas på att den där extra kicken märks...
    Även om du inte mäker nån skillnad bör du alltid tanka 98 oktan. När jag var uppe hos maptun så tyckte jag ungefär att"Sålänge bilen e en original 150 hk så måste ju 95 oktan inte vara några problem?" Johnnys svar på det hela var ungefär"Titta på detta" osså tog han fram spikmappen med tech2:an o de fanns enmassa spikningar och misständningar registrerade i mitt program. Lär ju ha vart betydligt färre spikningar reggade under samma period om jag hade kört 98 oktan.

  6. #26
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    O dessa spikningar spelar vilken roll ??
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av eppe
    Jag föll för grupptrycket(??) här inne och kör förnärvarande på BF98. Kan inte säga att den drar mindre soppa men den känns piggare på lägre varv...men det kanske har med den nya turbon att göra....

    Kör vidare och hoppas på att den där extra kicken märks...
    Hej,

    Din 9-5 Aero är väl avsedd att köras på BF98, eller vad står det i din instruktionsbok? Står det BF98 så kan man lugnt utgå från att det finns en anledning till det...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    Jag trodde flyget körde på nc77 flygfotogen
    Du menar MC77? Det vidriga bränslet har vi lämnat, fanns en anledning att det hette reabensin. I stort så var det en blandning mellan diesel och bensin med en väldigt hög bensenhalt.

    Numer så flyger vi med MC 75, rent fotogen skulle tippa på att det är tyngre än diesel.

    Mindre nervskador samt en nästan försumbar brandrisk.

    J.K Nilsson
    m vad de ja.
    oki mina uppgifter e nog lite förlegade då jag när jag var liten pryade på min farfars jobb på ett flyg bränsle lager eller i oljeberget som de kallades av lokabefolkningen.

    En lustig anekdot om detta olje berg var när dom skulle bygga ny motorväg och gjorde sträckningen genom detta berg i byggplanen .
    Gissa att vägverkes ingentinjörer blev förvånade när dom kommtill ett grönt staket och berget dom tänkt spränga bort var en stor bubbla. de blev en lång och dyr bro i stället.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    O dessa spikningar spelar vilken roll ??
    Spikvarning på den fontstorleken :-)

    Skämt åsido. Jag har läst diverse inlägg och artiklar för att förstå lite mera om insprutning och tändning i allmänhet o SAAB i synnerhet.

    Utan att påstå att jag vet så har jag har fått uppfattningen att det speciella med SAAB o motorstyrning är att det är adaptivt och hela tiden ligger o justerar mot spikningsgränsen.

    Det skulle ju betyda att för vanlig (körkortsvänlig) körning inte har nån större betydelse vilket oktan det är.

    För mera aggresiv körning så har man lite större marginaler innan det blir knackelibang i mikrofonen med nedjustering av tändning o laddtryck som följd. Men det borde väl betyda att man kan ta ut mer effekt. Men att ta ut mer effekt betyder väl också att man då pumpar in mera bränsle .
    Det skulle väl då betyda att högoktan känns piggare men att det också kostar mer i förbrukning.

    Resonerar jag rätt eller har jag redan påbörjat morgonens cyckeltur till jobbet.....

    En annnan fundering. Jag är fortfarande ganska novis på motorstyrning och det jag inte greppat ännu är vad tändpunkten har för betydelse för effekten på ett enskilt kolvslag

    Vetgirig Bus
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    299

    )

    Om det här med etanol i soppan:

    OM 5% inblandning ger någon som helst skillnad som går att mäta så är det inte till nackdel. Varför då? undrar du, det är ju lägre energi-innehåll i sponken!
    Det är sant men moderna sprut (LH 2.2 å senare) justerar för den extra bränslemängd som (möjligen) kan tänkas gå åt (LH klarar ca +-25%) för att få Lambda 1.0.
    Då etanol har högre oktantal (minns inte exakt just nu vad det är) och har ett annat blandningsförhållande (1:9 för E85 mot 1:14 för 95-oktan) innebär det i praktiken att man kan lyfta ut fler pållar med befintligt material.
    Det ENDA man (teoretiskt) behöver göra är att justera bränsletrycket så man får rätt lambda (mer soppa i cylindern).
    Då bilmotorer i första hand går på luft(!) så innebär 1:9-förhållandet att man kan få ut mer fröbränning från samma mängd luft.
    Låter krångligt?
    Kanske det, men det funkar i praktiken.
    Ca. 20% extra kan man plocka ut på detta sätt.
    Dessutom e man helt plötsligt miljövän, något som man annars knappast kan anklaga snaabel-turbo's för!
    9-3 1999 2.0t - 225hk förvånadsvärt snål på landsväg!

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    O dessa spikningar spelar vilken roll ??

    Jag tyckte inte det var kul o se såpass många spikningar. Även om dessa regleras ner väldigt fort och är minimala så känns det inte bra o veta.

  12. #32
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av ezroller
    Då etanol har högre oktantal (minns inte exakt just nu vad det är) och har ett annat blandningsförhållande (1:9 för E85 mot 1:14 för 95-oktan) innebär det i praktiken att man kan lyfta ut fler pållar med befintligt material.
    OK. Jag är nöjd.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072
    Ingen har rätt eller fel. Har pratat med en tekniker på OK . 98 oktan har mer energi med en marginell effektökning och det finns inte högre oktan än 100. Flygbrännsle undantaget som har andra tillsatser.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  14. #34
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Käre green aero du har nu med all önskvärt tydlighet bevisat att du är felinformerad.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Jag kör en liten kommentar till det där med flygplansmotorer....


    När det gäller kolvmotorer för flyget, så är det normalt så att man har ett tämligen litet effektuttag per slagvolym, låg trimningsgrad alltså.

    Detta hänger samma med att en hårt trimmad motor är känsligare och lättare får driftstörningar, vilket är mindre önskvärt i ett flygplan om man säger så......

    Man kör oftast även med relativt lågvarviga motorer, vilket har en koppling till det tidigar nämnda, men även det faktum att många propellrar inte trivs med så höga varvtal, varför man med en högvarvig motor kan behöva ha en "växellåda" som reducerar varvtalet från veven ut till propellern.

    På ett propellerplan så varierar man propellrarnas dragkraft med motorns varvtal till viss del, men även geom att ända propellerbladens vinkel genom att ändra deras "pitch-vinkel", vilket görs under gång.


    MVH Tony, som kör BF98 i alla mina turbobilar vare sig det behövs eller inte, det har jag råd med..... ;-)
    Sierra 2,3 Aero

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072
    Boost då menar du alltså att teknikchefen på OK lämnar fel information. Då hänvisar jag till honom ring då Christian Sällström och säg att han har fel. Trevlig helg och se upp för spöken.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  17. #37
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Han har nog inte fel, men DU har nog missuppfattat honom.
    Bara en sådan sak som att det inte finns soppa över 100 oktan bevisar detta faktum på ett sätt som är tydligt.

    Det dära skitet med bus eller godis, ähhh, kommer det några glin så skall jag skrika åt dem "busa då för f-n"
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072
    Jo jag vet han sa samtidigt att flygsoppan låg på 140 ron va de nu är?
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  19. #39
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Då ger jag upp.....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av green aero
    Jo jag vet han sa samtidigt att flygsoppan låg på 140 ron va de nu är?
    RON står för Research Octane Number och är ett av de sätt man använder för att beräkna oktantal.

    För lättfattlig info rekommenderas t ex denna: http://www.shell.ca/code/motoring/encyc ... ctane.html

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Preems 98 oktan = 100 oktan?
    Av Big Tom i forum Off Topic
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 18:57
  2. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  3. 95 Oktan.!
    Av aero s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-20, 18:33
  4. 98 oktan
    Av cubix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 17:14
  5. Oktan 95/98
    Av Bejon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 13:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •