Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 9000 97:a bult till drivrem/multirem av

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Saab 9000 97:a bult till drivrem/multirem av

    Hej!

    Tänkte slänga ut en snabb fråga här angående ovanstående problem. Funderar på att slå till på en 97:as 9000 där säljaren säger att "bulten som spänner drivremmen" gått av. Är själv inte så hemma på dessa motorer så jag tänkte fråga er hur pass allvarligt detta kan vara?

    Är tydligen bytt spännare, drivrem osv och under körning har sedan denna bult gått av. Är det en bult som sitter på själva spännaren måntro?

    Kan det ha blivit några större skador av att detta hände under färd?
    Kan det vara väldigt besvärligt att byta denna bult?

    Tacksam för svar!

    Med vänlig hälsning
    Johannes

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9000 97:a bult till drivrem/multirem av

    Be han att skicka en bild på spännaren. Visserligen så är det inte svårt att byta hela spännaren. Spännaren går att köpa komplett eller i olika delar. Är det bulten som håller rullen så går det att beställa spännarmen. Eller är det bulten som håller spännarmen så går de att beställa grundplattformen. Men sen är ju frågan också om de finns i Nyköping lagret.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: Saab 9000 97:a bult till drivrem/multirem av

    Tackar för snabbt svar

    Bilen står så till att jag kan åka och titta på den själv, men tänkte höra med er också om det kan vara något mer viktigt att tänka på. Så om jag förstår det rätt så kan det vara några olika bultar som gått av, men alla har något med spännrullen att göra?

    Anledningen att jag frågar är att jag lovat mig själv att inte köpa någon fler bil som inte går att köra från platsen, men det glömmer man givetvis hela tiden Därför jag är lite orolig att det kan vara fler större fel som gömmer sig bakom detta.

    //Johannes

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Saab 9000 97:a bult till drivrem/multirem av

    På min 9000 small en av bultarna som håller själva fästplattan mot blocket. Halva bulten satt alltså kvar inne i motorblocket.
    Det var inte helt kul att försöka få ut den, men det gick. Inte dyrt och inte komplicerat, men trångt så in i helvete.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: Saab 9000 97:a bult till drivrem/multirem av

    Hehe, ja det kan jag tro var halvdrygt faktiskt. Kan tänka mig att man åker på något likande här, om inte en bit av den sticker ut iaf så man kan få tag i den. Man borde ju kunna svetsa på en hylsa eller dylikt för att få tag.

    Aja, men ingen av er tror att motorn kan ha tagit skada av att bulten lossnat under färd, kanske bara är när det gäller kamremmar och kmkedjor man behöver oroa sig för detta.

    Tack igen för svaren.

    //Johannes

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9000 97:a bult till drivrem/multirem av

    Nä skall väl inte ge några skador. Det som kan ta skada är topplockspackningen om han har kört långt med en icke fungerande remkrets, då vattenpumpen drivs av remmen. Då går motorn väldigt varm och det är väldigt vanligt att folk kör och motorn kokar så hårt att topplockapackningen ger upp.

    //Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aggregatrem/Multirem/PolyV/drivrem
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2018-04-24, 14:11
  2. Fråga om spännare multirem / drivrem 9-5 -00
    Av jimmyb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 17:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •