Sidan 12 av 12 FörstaFörsta ... 2101112
Resultat 221 till 228 av 228

Ämne: Eftermarknadsintercooler OG9-5

  1. #221
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    [
    OK, vi säger att din MT-IC sänker tempen till hälften, 14 grader C istf 28 jmf med en noname.
    Men om man mäter i Farenheit då?
    Eller Kelvin, som blir mest rätt om vi nu ska halvera en temperatur?
    Alla värden är mätta i Celsius... Varför skulle jag blanda?
    Det mest relevanta för oss normala bilister är ändå vad INSUGSTEMPEN har för temp...
    Visst kanske jag har gått hårt fram o sagt att MT är dubbelt så effektiv i verkningsgrad, men det står väll ändå klart att INSUGSTEMPEN är sänkt från 28 till 14 C
    Kelvin är lika inblandat som celsius i detta sammanhanget. Du säger att maptun IC:n är dubbelt så effektiv. Med detta påstående så måste du ha tagit med noll grader i beräkningen. Och vart har du hittat denna temperatur någonstans?

  2. #222

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av AxlSam
    Kelvin är lika inblandat som celsius i detta sammanhanget. Du säger att maptun IC:n är dubbelt så effektiv. Med detta påstående så måste du ha tagit med noll grader i beräkningen. Och vart har du hittat denna temperatur någonstans?
    Tydligen så är MT IC dubbelt så effektiv att få ner INSUGSTEMPEN , det innebär inte att den är dubbelt så effektiv i verkningsgrad! Jag har hårdtestat asien kylaren i så gott som allt ifrån 0 grader till 20+ och resultatet är att insugstempen stiger linjärt och påverkas inte av utetempen, dvs den stiger runt 26-28 grader.. Med MT kylaren så har jag noterat en insugstemp på 13-14 grader över utetemp med precis samma testmetod, visst det kanske inte var lika utetemp, men man får iaf ett humm .., jag tycker det viktigaste o relevantaste är att ha en låg insugstemp, visst kan vi börja räkna på mattematiska formler, då är jag ganska säker på att vi kommer räkna fel då jag inte har fakta vad tempen ligger innan IC på varken ASIEN/MT IC, med det vill jag säga att det är bättre att låta det ämnet vara osagt !

    Edit: O visst skulle det vara roligt om MT själva kunde kommentera några rader så vi reder ut detta, dem borde veta vilka verkningsgrader en MT kylare har mot andra kylare.

  3. #223
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Att det inte ger någon jätteeffekt att sänka inloppstempen 15 grader är väl inte så konstigt, men det sparar ju lite på sakerna.

    Det man nog ska titta på är nog avgastempen i stället, en minskning på inloppstempen med 15 grader ger en teoretisk sänkning av egt på nästan 50 grader, samt lägre förbränningstemp. Detta medför ju att man kan tunna ut blandningen eller höja tändningen och på det viset vinna lite effekt.

  4. #224
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Kan flika in med en liten kommentar i det hela då jag körde på "snålvarianten" på min 9-3 Aero V6:a. Köpte en från KL-racing. Känns gedigen och välsvetsad...MEN...det var inte mkt till "Bolt on", utan alla fästen som fanns fick man bearbeta själv. Bearbetning av alla fästen fick göras, borra, slipa, kapa, plocka bort fästen från orginal IC:n och sätta dit på nya IC:n, vissa fästen fick jag även hoppa över att använda för de var inte möjliga att efterlikna orginal. Så på den fronten fick man vad man betalade för. Men annars kändes den som sagt gedignen och välbyggd. Tvivlar inte på att den kyler betydligt bättre än orginal (ej mätt några insugstemper före och efter), och det känns som den borde kunna mäta sig med en "märkes IC".

    /Jon

  5. #225
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Sv: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Wow så mycket jobb var det inte för att få dit min ic. Var tvungen att ta bort plastkåpan slangarna går igenom bara fast det är juh en og9.3 med

    Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

  6. #226
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    97

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Insugstempen är inte sänkt till hälften. Hälften av vad? Temperatur relateras till absoluta nollpunkten, -273grC (0 Kelvin).

    Temperaturförhöjningen är sänkt till häften.
    Lite sent i diskussionen men:

    Precis som Vfr skriver så är det endast förändringar i tempertur (delta T) som beskrivits när sänkning av insugstemperaturen diskuterats. I detta fall alltså en halvering av delta T. Delta T kan beskrivas uttryckt i Celsius eller Kelvin som ni vill utan någon skillnad, men jag rekommenerar att Kelvin används som referens när ni räknar saker som omfattar termodynamiska begrepp.

    För övrigt är det tråkigt att nivån på diskussionen är så låg i vissa fall. Det blir väldigt svårt att ta inläggen seriöst när påhoppen duggar tätt.

    Mvh Andeas

  7. #227
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905

    Hur stor skillnad gör en rejäl intercooler?

    Funderar på hur stor skillnad gör det om man byter ut orginal ic till typ DO88?tänker om man sänker temp så pass att orginal kolvarna klarar sig mycket bättre.bilen det gäller är min 9-5 aero årsm 06

  8. #228
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 019
    Medlem#
    3471

    Eftermarknadsintercooler OG9-5

    Största vinsten med effektivare IC med org aero effekt är att man bibehåller effekten längre varma dagar enkelt uttryckt. Är luften svalare så krävs mindre laddtryck och det innebär lägre förbränningstryck vilket sparar på hårdvaran ngt. Lägre temp in mindre risk för knack = bibehållen effekt. Lite mer marginaler för T7 att reglera på.

    Lagom trådlyft
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Varför eftermarknadsintercooler
    Av ice413 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-08-22, 15:23
  2. [LÖST] Eftermarknadsintercooler till OG9-3 B2x5
    Av epzilon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 14:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •