Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Ett sorgligt kapitell.

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Ett sorgligt kapitell.

    Jag såg idag en NG 9,5 som va totalt nedrisad , sönderkörda stötfångare , bucklig och troligtvis aldrig tvättad , varken ut eller invändigt. Såg mer ut som en rallycrossbil. Jag fattar inte hur en människa kan förstöra en bil så. Nä det va en sorglig syn.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Men olle det är bara en bil, 4 hjul och en massa plast och plåt byggd av en robot.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Låter som en typisk tjänstebil....

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Ja Mange den påminde om dina bilar
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    ...totalt nedrisad , sönderkörda stötfångare , bucklig och troligtvis aldrig tvättad , varken ut eller invändigt.
    Låter ju som standardbeskrivningen KVD brukar ha på sina bilar.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Som sagt, en typisk KVD-bil.
    Om man inte äger bilen, och inte behöver betala, varför då vara rädd om den?

    OBS! Jag är INTE sån.....
    Signaturlös

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Nu är ni väl litet väl orättvisa mot KVD!?

    Den erfarenheten (i och för sig lilla) jag har av KVD är att dom är ärliga i sin beskrivning av bilarna och det är väl ändå det viktigaste?

    Brorsan köpte tex en Audi A6 tjänstebil som var mycket fin. Bla beskrevs en plåt/lackskada som vi inte kunde hitta.

    Sedan brukar dom väl vara bra att ha med att göra om bilen ändå inte stämmer överens med beskrivningen.
    En bekant fick tex ett prisavdrag när hon inte tyckte beskrivningen stämde.
    Samma brorsa som ovan fick lämna tillbaks en SAAB som visade sig vara chippad.

    Dom verkar helt enkelt vara ärliga och justa att ha med att göra.

    Per L

  8. #8
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Nu är ni väl litet väl orättvisa mot KVD!?

    Den erfarenheten (i och för sig lilla) jag har av KVD är att dom är ärliga i sin beskrivning av bilarna och det är väl ändå det viktigaste?

    Brorsan köpte tex en Audi A6 tjänstebil som var mycket fin. Bla beskrevs en plåt/lackskada som vi inte kunde hitta.

    Sedan brukar dom väl vara bra att ha med att göra om bilen ändå inte stämmer överens med beskrivningen.
    En bekant fick tex ett prisavdrag när hon inte tyckte beskrivningen stämde.
    Samma brorsa som ovan fick lämna tillbaks en SAAB som visade sig vara chippad.

    Dom verkar helt enkelt vara ärliga och justa att ha med att göra.

    Per L
    Jag avskyr KVD.
    Många bilar säljs där som är "pöntade" enormt. Vissa människor har närmast en talang för att destruera en bil, de kan köra ner en ny bil på några år. De bilarna hamnar ofta på KVD eftersom många budgivare aldrig närgranskar bilen, de bjuder enbart på nätet.
    KVD driver också bilpriser.se som anger begagnatpriser baserat på deras auktioner.
    Gissa vad säljarna hos märkeshandlare gör? (Detta har jag också fått bekräftat från folk i branchen.)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Nej, jag kan inte gissa så berätta du!

    Per L

  10. #10

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Nu är ni väl litet väl orättvisa mot KVD!?

    Den erfarenheten (i och för sig lilla) jag har av KVD är att dom är ärliga i sin beskrivning av bilarna och det är väl ändå det viktigaste?

    Dom verkar helt enkelt vara ärliga och justa att ha med att göra.

    Per L
    Det gör ju inte att skicket på bilarna blir bättre.....
    Men visst, man kan ibland hitta en fin bil.
    Signaturlös

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Som sagt, en typisk KVD-bil.
    Om man inte äger bilen, och inte behöver betala, varför då vara rädd om den?

    OBS! Jag är INTE sån.....
    Jag äger inte heller min bil, men den är nästan i bättre skick nu än när jag hämtade ut den i april.

    Dock så har jag många kollegor som har plockat ut bil samtidigt som mig, och inte har bemödat sig med att tvätta bilen sen dess...Det går rusktigt fort för en bil att förfalla, det räcker med ett år för att den ska se ut som skit. Man behöver inte ens vara oaktsam för att bilen ska dras ner i skiten, det brukar lösa sig själv på nåt sätt.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Två helt skilda saker som diskuteras här.

    KVD verkar vara schyssta att ha att göra med. Alla jag känner som har köpt bil av dem har varit nöjda med hur beskrivningen av bilen har varit och det var en rättvis bedömning de hade gjort. KVD är ju dessutom extremt noga med att ta upp allt man ser på bilen som inte är ok.

    MEN.....

    Problemet är dagens tjänstebilåkare / leasingbilsåkare i allmänhet. I genomsnitt är de brutalt usla på att ta hand om bilen, de tycker väl att de inte behöver bry sig. Det finns naturligtvis fina f.d. tjänstebilar, men det finns väldigt många bilar som är rena lik efter 1 år och 2000 mil också. Tragiskt att se.

    Dessa förare bryr sig inte för att de ska lämna tillbaka bilen inom kort, personligen skulle jag inte kunna skita i bilen även om det vore tjänstebil. naturligtvis skulle jag tvätta och putsa i alla fall, och framför allt inte köra in i stolpar, husväggar, andra bilar medvetet vilket verkar vara fallet med vissa bilar på KVD. Det måste vara medvetet eftersom det annars är svårt att lyckas förstöra en bil på ett så ohyggligt sätt på så kort tid.

    Eller är det så att Europas sämsta bilförare kör tjänstebil i Sverige?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  13. #13
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Nej, jag kan inte gissa så berätta du!

    Per L
    Säljarna sitter förstås och bjuder upp priserna på sina märken. Då stiger ju också begagantprserna på bilpriser.se . De bilar som är för gamla för att baxa in i en bilhall -som t.ex. en Volvo 940, är de dock ointresserade av och priserna på en sådan är normala.

    Jag har själv köpt bil på KVD, 2005 köpte jag en bil där. KVD var bra innan de började med att lista bilpriser.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Det tycker jag verkar vara sällsynt idiotiskt av dem! Då betalar dom alltså överpris på en massa bilar som dom senare måste sälja för ett lägre pris!?
    För vi andra seriösa och kunniga bilköpare går väl inte på en sådan enkel sak väl?

    Sedan kan jag inte riktigt se vad problemet är om det nu är så att alla Sveriges skitbilar hamnar hos KVD så länge dom fortsätter att beskriva bilarna på ett ärligt sätt! För man är ju inte tvungen att köpa en bil där som beskrivs som en skitbil!?

    Per L

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Skulle väl hellre tro att de använder bilpriser.se som utgångspunkt vid inbyte av en bil vilket ju ger ett lågt och bra pris för en inbytesbil som kan vara i mycket bättre skick än de som säljs på KVD.

    Kollade min egen bil, bilpriser.se värderade den till 10 - 20 000 kr hos en bilhandlare. På blocket ligger motsvarande bil ute för 28 - 40 000 kr.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    De lik som säljs genom KVD säljs naturligtvis billigt, vilket drar ned genomsnittspriset vid försäljning just för dessa bilmodeller.

    När man sedan försöker värdera en annan bil av samma modell som är toppfräsch så säger div. värderingsinstanser på nätet och IRL att bilen är värd klart mindre än vad den egentligen är bara för att ett stort antal lik har sålts billigt och dragit ned snittet....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    De som uttalar sig om tjänstebilar verkar inte veta vad de pratar om.

    Min tjänstebil ser fortfarande helt ny ut trots 1.5 års tjänst. Tvättar den regelbundet (dock i biltvätt), parkerar den inte inklämd mellan andra bilar och är inte allmänt oförsiktig.

    Du får betala en jäkla massa pengar om det är så att du misshandlat din tjänstebil. Allt slitage som räknas som onormalt blir du ersättningsskyldig för den dagen du byter in bilen.
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  18. #18

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Citat Ursprungligen postat av Per L

    Sedan kan jag inte riktigt se vad problemet är om det nu är så att alla Sveriges skitbilar hamnar hos KVD så länge dom fortsätter att beskriva bilarna på ett ärligt sätt! För man är ju inte tvungen att köpa en bil där som beskrivs som en skitbil!?

    Per L
    Precis, något problem är det inte. Var och en gör som man vill med sina pryttlar. Sen kan spekulanter välja att köpa eller inte köpa.
    Signaturlös

  19. #19

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Citat Ursprungligen postat av sammy
    De som uttalar sig om tjänstebilar verkar inte veta vad de pratar om.
    Du får betala en jäkla massa pengar om det är så att du misshandlat din tjänstebil. Allt slitage som räknas som onormalt blir du ersättningsskyldig för den dagen du byter in bilen.
    Vet du vad du pratar om? Jag har under många år haft förmånsbil (på flera företag), och många med mig. Har sett riktigt ruskiga 3-års bilar, men det har aldrig varit något tal om att betala.
    Signaturlös

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020

    Re: Ett sorgligt kapitell.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av sammy
    De som uttalar sig om tjänstebilar verkar inte veta vad de pratar om.
    Du får betala en jäkla massa pengar om det är så att du misshandlat din tjänstebil. Allt slitage som räknas som onormalt blir du ersättningsskyldig för den dagen du byter in bilen.
    Vet du vad du pratar om? Jag har under många år haft förmånsbil (på flera företag), och många med mig. Har sett riktigt ruskiga 3-års bilar, men det har aldrig varit något tal om att betala.

    Han menar precis samma sak som det är när du byter in en bil.

    Har du haft klassikern med 45% restvärde och bilen inte är värd det värdet vid värdering pga ditten och datten, vem får då betala?

    Kanske inte föraren direkt, men bolaget som han jobbar åt.

    //Mh
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

Liknande ämnen

  1. Sorgligt men sant, Global erfarenhet inom GM
    Av tornros i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •