Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Drar min 9-5 mycket?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84

    Drar min 9-5 mycket?

    Köpte en 9-5 2.0T -00 för några veckor sedan. Färddatorn var såklart endast halvt fungerande. Fixade den nu i helgen.

    Enligt datorn så drar den runt 0.95-1.1 motorväg vid hastigheter runt 90-110km/h.
    Kör jag lugnt på en 50-sträcka så drar den ungefär detsamma. Har verkligen försökt att snålköra för att se om det går att få ner den, men har aldrig noterat något under 0.95.

    Vad kan det bero på?

    Bilen är som sagt en 9-5, 2.0t, uttagen 01, men tror den är tillverkad 00. Gått ca 23000mil.
    Sitter 17" originalfälgar på med 225. Pumpade i 2.7kg istället för 2.3, antar att det är ok?

    Några tips på vad jag kan kolla upp, eller ev serva? Hur vet man exempelvis att ac stänger av sig?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 032
    Medlem#
    6220

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Hej!

    Enligt mitt tycke 1-2dl för mkt, ja hade inga som helst problem att komma under 0.9 på bensin med min gamla 9-5a steg3 trimmad och då körde ja "normalt" dvs hade kunnat köra snålare.

    Hämtade idag nya bilen och körde sträckan Södertälje-Norrköping motorväg snitta nog 125km/h nollade SIDen när ja åkte och kollade när ja kom hem 0.87 enligt SID detta är en 9-5 Aero automat.

    Om du inte gjort en service på bilen så kan du börja där.
    Olja, oljefilter, stift, luftfilter, bränslefilter.
    Kolla även alla vakuum slangar byt ut om de ser dåliga ut.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 277

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Hej

    När ovan är klart:

    1. Kolla rullomkretsen i huvudinstrumentet? Tveksamt om bilen lämnade fabriken med 225/45-17
    2. 4-hjulsmätning

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Tänk också på att om någon bytt SID så kan den vara programmerad mot andra spridare och då blir det tokigt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    18

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Tycker det låter lite mkt för den motorn du har.

    Jag ligger på ca 7.9l/100km långkörning i 90 km/h med omkörningar då å då å runt 10-11l/100km kortkörning/stadskörning med lite landsväg.

    men då har jag 2.3t hirsch 306hk
    Saab 9-5 2.3T Aero *Hirsch Performance 315hk Paketet*

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Som jag sa, mät vid pumpen först. Tanka fullt, kör 10 mil och tanka igen och räkna ut vad det blir i förbrukning. Först när du har den typen av siffror kan man egentligen uttala sig.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Hej,

    Kör blandat (landsväg 2mil +5km i stad) varje dag. Förbrukningen landar då på runt 0,8-0,85 på min 9-5 2,3t.

    Har med viss "äggfot" lyckats köra under 0,7 vid långsträck på 70-väg.

    0,95-1,2l/mil (beroende på hur mycket motvind det är) är vad den drar med husvagn efter
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Tack för era svar, då har jag lite att kolla upp.

    1. Ska göra en liten service på den, och kolla igenom lite vacumslangar osv. Läste även på forumet att bensinfiltret har en förmåga att rosta, tyckte mig känna bensinlukt i bagageluckan när jag tankade senast. Kan hända att den läker? vart sitter den?

    2. Rullomkretsen i huvudinstrumentet, hur och var ändrar jag det?

    3. Kan jag kolla upp nå siffror om det är original eller inte?

    Ska göra en fulltankning och sedan köra 10mil, och tanka.

    Inbillade mig ett tag att dom drar såhär mycket, med tanke på vikten osv. Men om era drar så pass mycket mindre ändå så tycker jag att det är något som inte stämmer.

    Var ute en sväng nyss, bilen kom upp i temperatur osv, men den höll sig runt 11.2L /100km hela tiden, trots lugnt körandes mellan 30-50km/h.

    Eller måste man köra en viss sträcka för att den ska uppdatera sig?

    När jag ändå skriver här, skulle fylla på servoolja, och oljan jag köpte var röd, den som var i bilen var grön? vad gör jag då?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 416

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    ja det som står i färddatorn är ett snitt på senaste 10 milen, så den är inget att titta på om du inte nollställer den, 225/45-17 kan du ha 3bar i.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 277

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Hej

    Ändrar rullomkretsen gör man med hjälp av Tech2. Detsamma gäller spridarna.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Citat Ursprungligen postat av saigon
    Tack för era svar, då har jag lite att kolla upp.

    1. Ska göra en liten service på den, och kolla igenom lite vacumslangar osv. Läste även på forumet att bensinfiltret har en förmåga att rosta, tyckte mig känna bensinlukt i bagageluckan när jag tankade senast. Kan hända att den läker? vart sitter den?
    Framför höger bakhjul.

    http://saabworld.net/f29/fuel-filter-ch ... 5-a-26457/
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    ja det som står i färddatorn är ett snitt på senaste 10 milen
    Så är det ju inte.

    Varje 500 km delas indata (bränsleåtgång och körsträcka) med 2 för att inte gammal förbrukning ska ha för stor påverkan.
    Signaturlös

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Citat Ursprungligen postat av saigon
    Tack för era svar, då har jag lite att kolla upp.

    1. Ska göra en liten service på den, och kolla igenom lite vacumslangar osv. Läste även på forumet att bensinfiltret har en förmåga att rosta, tyckte mig känna bensinlukt i bagageluckan när jag tankade senast. Kan hända att den läker? vart sitter den?

    2. Rullomkretsen i huvudinstrumentet, hur och var ändrar jag det?

    3. Kan jag kolla upp nå siffror om det är original eller inte?

    Ska göra en fulltankning och sedan köra 10mil, och tanka.

    Inbillade mig ett tag att dom drar såhär mycket, med tanke på vikten osv. Men om era drar så pass mycket mindre ändå så tycker jag att det är något som inte stämmer.

    Var ute en sväng nyss, bilen kom upp i temperatur osv, men den höll sig runt 11.2L /100km hela tiden, trots lugnt körandes mellan 30-50km/h.

    Eller måste man köra en viss sträcka för att den ska uppdatera sig?

    När jag ändå skriver här, skulle fylla på servoolja, och oljan jag köpte var röd, den som var i bilen var grön? vad gör jag då?
    Det finns en annan möjlighet också... 9-5:an är ganska välisolerad, om man kommer från en mer välisolerad bil är det lätt hänt att man gasar betydligt häftigare än man tror.

    Prova att skugga en sävlig bilförare med så mjuka rörelser som du kan. Om nu inte färddatorn är helt off lär dess förbrukningssiffror duga som jämförelsematerial. Färddatorn räknar från när du nollställer den.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Tänkte uppdatera lite här.

    Drog i lite mer luft i däcken. Och så kärvade vänster bakhjul något, väldigt lite, men kanske att det påverkade lite? Nytt luftfilter, och så tankade jag 98, knappast att det ger skillnad, men man kan ju inbilla sig?

    Men viktigast av allt!! Nollställde datorn när motorn var varm

    Mätte upp 0,8 och då hade jag inte kört motorn så jättevarm heller, detta efter en 50-sträcka. Tänkte inte alls på att det inte drog ett snitt på förbrukningen. Så kallstarten drog såklart upp det rejält.

    Fick av någon anledning för mig att den typ uppdaterade oftare, känner mig lite sådum nu.

    Sedan har ni rätt i att man kanske kör lite ryckigt, min gamla bil gick inte såhär tyst. Saknar dock insynsskyddet till bagaget, går det att få tag i någonstans?

    Ska ut en längre vända i helgen så ska jag nolla efter motorvägen, kan meddela efter.

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    7567

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Citat Ursprungligen postat av saigon
    Saknar dock insynsskyddet till bagaget, går det att få tag i någonstans?
    Japp, på t.ex. laga.se finns de.
    Annars kan du slänga ut en köpes-annons här på forumet. Någon kanske har en för mycket hemma i garaget.

    Angående lufttrycket i däcken. Vem har rekommenderat dig att köra med 2,3 bar? Det är på tok för lite för så breda däck i en så tung bil.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av saigon
    Saknar dock insynsskyddet till bagaget, går det att få tag i någonstans?
    Japp, på t.ex. laga.se finns de.
    Annars kan du slänga ut en köpes-annons här på forumet. Någon kanske har en för mycket hemma i garaget.

    Angående lufttrycket i däcken. Vem har rekommenderat dig att köra med 2,3 bar? Det är på tok för lite för så breda däck i en så tung bil.
    Tack, då vet jag var jag ska leta.

    Det var 2.3 bar i när jag köpte bilen. Om jag inte minns fel så står det max 3.0bar på sidan av däcken.

    Edit: Köpte en dieselsnorkel igår på saab, tror dom har höjt priset på den, 320kr. Tror inte det blir någon skillnad, men man kan ju inbilla sig, det räcker långt ibland

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84

    Re: Drar min 9-5 mycket?

    Har varit ute på en längre tur idag. Motorväg, mellan 90km/h -110km/h så pendlar den emellan 0.68 - 0.8? Helt okey med andra ord.

Liknande ämnen

  1. 9-5 drar för mycket soppa!
    Av nillow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 11:20
  2. Drar mycket soppa
    Av asppie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 13:44
  3. Hur mycket drar era 2.3t di/apc?
    Av the_Mattsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •