Sidan 15 av 19 FörstaFörsta ... 51314151617 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 365

Ämne: 9-5 Aero "Strykjärnet" Såld! :(

  1. #281
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Då var bilen besiktad, men som många vet så har 9-5ans handbroms sitt eget lilla liv så den tog ju självklart inte tillräckligt för bes. farbrorn.
    Får fixa till det när sommardäcken åker på.

    Som ja misstänkte så tar även frambromsarna lite ojämnt fick 2.7 på vänster fram och 3.2 på höger något ja får undersöka.

    Lite sed vanlig service kommer bilen få under veckan som kommer.
    Nya stift
    Olja
    Oljefilter
    Kupéfilter
    Olja i lådan

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  2. #282
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Besiktigade min 9-5 Aero i lördags. 2,7/2,7 fram & bak 2,1/2,1. Handbromsen diffade 20% om jag kommer ihåg rätt, så den passerade. Blankt papper. Men jag bör nog ta en koll på handbromsen inför nästa år. Har du koll på hur man går tillväga med kontroll av justering, trumma & backar?

  3. #283
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Besiktigade min 9-5 Aero i lördags. 2,7/2,7 fram & bak 2,1/2,1. Handbromsen diffade 20% om jag kommer ihåg rätt, så den passerade. Blankt papper. Men jag bör nog ta en koll på handbromsen inför nästa år. Har du koll på hur man går tillväga med kontroll av justering, trumma & backar?
    Ja brukar dra handbromsen ett hack sen justerar ja bak vid skruven tills det precis går att snurra med fälg på, släpper handbromsen för att kontrollera så det inte tar i för mkt då får man släppa ett hack vid skruven.
    Det är lite pill att komma åt skruven.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #284
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Efterkontroll "Done"
    Får hoppas handbromsjävulen håller sig ett tag.

    Och när bes. farbrorn körde till bromsprovningen så börja CE lampan lysa
    Han klia sig lite i huvudet och undra vad han ska göra, plugga in datorn lr låta det vara. Ja sa till han att plugga in datorn och kolla.
    Sagt och gjort men han fick inte ut några felkoder med sin dator så allt var grönt. HIHI

    Själv fick ja dock ut P1334 som tur är så har ja en extra TK ligger som ja ska skruva i och prova se om det försvinner.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #285
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Ny beg. Tk sitter på plats får vi se om felkoden håller sig borta inte ploppat upp än iaf.

    Sen är bilen sommarskodd otroligt härligt och bli av med slingriga vinterdäcken usch.
    Dock upptäkte ja ett litet mindre problem när ja skulle kolla luften och fylla på, ventilhattar av alujumjum som suttit på sen förra året resten kan ni nog räkna ut själva
    Farbrorn på däckverkstan var snäll och bokade tid åt mig så fixar han för lite kaffeved

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #286
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Nya ventiler sitter på plats, dock fick ja lite obalans i något däck efteråt har lite skakningar i ratten runt 120 vilket ja inte hade innan får åka förbi däckkrängarn igen.

    Och nu vet ja vad som spökar med parkeringshjälpen en av sensorerna är visst trasig, Tack för hjälpen Andreas "mioh" tror ja du kallar dig här
    Tog även chansen att kolla lite värden med tech2an och allt såg jätte bra ut, misständningar/knackningar var som högst 3-4 st ;D och detta på säkert ett helt år sen ja nollade boxen sist. E85 is the SHIT

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #287
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Börjar bli dags för en helrekond på bilen så den blir fin över sommaren.

    Ska prova lite nya produkter.
    Medel som tar bort flygrost mkt intressant
    Nytt lackskydd som ska vara i samma klass som Ceramic pro men som vi dödliga kan köpa.

    Lägger upp en lista på allt ja beställt när ja får hem det.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #288
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    ACn död

    Nytt irriterande fel upptäkt ACn verkar ha slutat funka

    Antingen är det helt tomt på gas lr så är det magnetkopplingen som inte funkar.
    Testade igår när det var ca +19 ute satt tempen på low och körde en stund utan en gnutta kyla.
    När ja stannade så testade ja att stänga av ACn via knappen och sen på igen då man enkelt kan höra och se på varvräknaren när kompressorn hoppar igång men helt död.
    Om ja inte minns helt fel så hoppar kompressorn inte igång om det är helt tomt på gas lr tryck.

    Får åka och kolla se om det finns något tryck lr gas kvar i systemet.
    Bilen är ju 8år gammal iår och räknar man på det så är det slut på gas om man går efter vad AC gubbarna säger om att ca10% försvinner per år.

    Mvh
    Senast redigerat av kIM0h den 2014-04-23 klockan 19:20.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #289
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Har du kollat reläerna som har med AC'n att göra?
    Jag hade ett trasigt en gång (på min -00) när jag var och fyllde gas och så skiftade vi 2 reläer så hoppade det igång. (Många reläer är ju lika så det fanns att prova med)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #290
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Kolla torkmedelsbehållaren! Vanligt att de läcker. Info här: http://forum.saabturboclub.com/showt...C3%A5-AC-(9-5)
    Finns ju många olika orsaker men kompressorn är dyrast så det är nog den. Jag fick byta både torkmedelsbehållaren för att först få tätt och sedan konstatera att den ändå inte kylde och att det berodde på kompressorn.

  11. #291
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Jo torkfiltert är tänk att bytas oavsätt om det är trasigt lr ej, ska kolla imorrn om det finns något tryck i systemet.
    Tack för tipset reläna ska kollas.

    Ny original kompressor finns på speedparts för 1700:- plus frakt sen så finns det billigare på skroten som snurrat under 1000mil.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #292
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Ojdå, bara 1700:- till 9-5. Till og9-3 ska speedparts ha 4850:- för kompressorn.

  13. #293
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Speedparts AC-kompressor till 9-5 är en renoverad enhet. Inte NY i ordets rätta bemärkelse.

    Jag pratar alltså om denna: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._12758380.html
    Jobbet verkar vara gjort i Polen eller Rumänien, minns inte vad det stod i dokumentationen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #294
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    2
    Medlem#
    10004
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Igår blev det lite rostlagning på menyn.
    Så här såg värsta sidan ut

    Ingen rolig syn på en så pass ny bil

    Slipade bort så mkt rost ja kom åt med rondellen och la på rost ätare.


    När det hade verkat klart så vart det 4 lager med rostskyddsgrund.


    Sen på med body i 4-5 lager.


    Fixade även nya skärmkantslister i bak då dom gamla inte såg så roliga ut.


    Hur pass bra det här håller vet ja inte men det kan ju iaf inte blivit sämre än innan
    Byte även dämparna och fjädrar bak som ni ser i en av bilderna.
    Det var allt för denna gången.

    Mvh
    Kan man byta enbart skärmkant listerna alltså? Trodde dom satt ihop med innerskärmen.
    Mina skärmlister är inge trevliga som sitter på 9-5an, så vore nice med nya. Var det enkelt byta?
    Senast redigerat av rasmus849 den 2014-04-24 klockan 17:38.

  15. #295
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Japp dom listerna finns nya att köpa, köpte mina på SAAB minns dock inte vad dom kosta men har för mig dom gick på några hundringar.
    Bara dra loss dom gamla och trycka dit dom nya.

    Kollade idag om det fanns något tryck kvar i AC systemet men det pös bara lite lätt från båda ventilerna
    Så det luktar läckage någonstans får hoppas det är något enkelt att fixa.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #296
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    När jag har varit och fyllt bilar så har han som fyllt sagt att det inte är ovanligt på Saabar att rören för kylmedia som sitter framtill i underkant på bilen ofta korroderar sönder eftersom de är utsatta för grussprut, salt mm. Så han rådde mig till att kika över och bättringsmåla för att få rören att leva några extra år.
    Och gör man det tycker jag nog att man bör se över rören till styrservon också.
    Så om du (och ni andra som läser denna trevliga tråd) inte redan gjort det kan det vara en bra idé att göra det när du fått ordning på kylet.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #297
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    När min AC hade gett upp på min gamla 9-5'a så var det läckage i rörböjen till torkfiltret jämte kondensorn. Nog dom som HeRmAN syftar på med gissar jag.

    Mvh Marcus

  18. #298
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Tack för tipsen får kolla det.

    Slender; Fick du byta hela kondensorn lr fixa dom röret?

    Ska åka till en firma så får dom ansluta maskin och vakuum suga så kanske man kan höra om det pyser någonstans lr fylla på med spårmedel.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #299
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Jag sålde bilen till en kompis innan jag fixade det. Men har för mig han köpte en komplett kondensor med torkfilter och rör på typ Skruvat eller Biltema för 1500-2000 spänn.

  20. #300
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Ska in med bilen för felsökning av AC systemet om 2 veckor, 600:- för felsökningen tycker ja är rätt bra pris.

    Killen på firman kände igen problemet och trodde rätt säkert på något han kalla för säsongs läcka dvs det läcker från kompressorn någon axeltätning där.
    När ja sa att ja kunde få tag på en renoverad kompressor för 1700:- så höll han på att tappa hakan
    Då sa han direkt att ja skulle undvika den kompressorn och ville att han skulle ta jobbet för 5-6000:-

    Så ska man undvika den från speedparts?
    Någon som har erfarenhet av de renoverade kompressorerna?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Tips på "Bumper shine" till gråa lister
    Av bananmanen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 10:35
  2. Blå og900 "Arctic"
    Av HenkeB i forum Projekt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 23:09
  3. få bort rost från lösa bromsok "lut" tips mottages
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 18:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •