Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fördel med puls-splittat extraktorgrenrör?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Fördel med puls-splittat extraktorgrenrör?

    tja allihop
    Jag har funderingar på att bygga ett Extraktorgrenrör till Aeron och slänga på det innan man mappar bilen när jag är färdig men har en liten fråga:
    finns det nån fördel med puls-splittat grenrör på våra 4-cyl motorer? dvs cyl 1+3 & 2+4 istället för 1+4 & 2+3.

    Någon som vet eller har nån teori?

  2. #2
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 719
    Medlem#
    6850

    Re: Fördel med puls-splittat extraktorgrenrör?

    Det betyder att pulserna ej "stör" varandra innan dom får fart på turbinen !
    Fördel vid långa extraktorrör!
    Korta rör som möjligt om du inte ska ha stor turbo och 450hk+ och varva mycket med mycket laddtryck !

    Enligt GIK turboguide, in på GIK turbo och läs på dig lite!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #3
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 719
    Medlem#
    6850

    Re: Fördel med puls-splittat extraktorgrenrör?

    Eller såhär,

    Långa rör så tar det längre tid för pulserna att nå turbon, dvs mer varv krävs för att det ska vara optimalt!

    Korta rör tvärtom, Dock vid högre varva stör pulserna varandra och flödet är inte optimalt!
    Då varje puls ger en knuff på turbon, och för bästa resultat vill man ha dom jämna och då med avstämda rör!

    Detta är min korta tolkning av giks teori!

    Dock tror jag bestämt att det är ännu viktigare på typ 5cyl motorer !
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Re: Fördel med puls-splittat extraktorgrenrör?

    jo det står mycket nyttigt som exempelvis detta som jag kommer köra på:
    "Mycket korta rör, Den
    reflekterandepulsen
    förstärker ursprungspulsen
    utan att störa spolningsfasen."
    och eftersom jag ska ha en turbo som är singelinlopp på så är det ingen fördel med att splitta som jag tänkte.
    Stort tack Purex

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    149

    Re: Fördel med puls-splittat extraktorgrenrör?

    Om det inte är pulssplit på turbon (twin entry) så spelar det ingen större roll. då pulserna ändå möts i inloppet till turbon.

    En bra kollektor är dok alltid å föredra, och om det går samma längd på rören.

    Ang. längren på rören i grenröret så är det många faktrorer som spelar roll. bla diameter på rören, kammar osv.
    Oftast så får man kompromissa för att det blir för trångt att ha ett optimalt grenrör.

    Bygg ett vettigt grenrör som flödar bra, så lär du utan problem nå dina mål.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Re: Fördel med puls-splittat extraktorgrenrör?

    Citat Ursprungligen postat av Phixit
    Om det inte är pulssplit på turbon (twin entry) så spelar det ingen större roll. då pulserna ändå möts i inloppet till turbon.

    En bra kollektor är dok alltid å föredra, och om det går samma längd på rören.

    Ang. längren på rören i grenröret så är det många faktrorer som spelar roll. bla diameter på rören, kammar osv.
    Oftast så får man kompromissa för att det blir för trångt att ha ett optimalt grenrör.

    Bygg ett vettigt grenrör som flödar bra, så lär du utan problem nå dina mål.
    Jo jag har tittat lite på Speedparts sportrör och tänkte bygga i stil med den fast med lite längre rör från cyl 4 (nästan 8cm) så att 1 &4 blir lika långa.
    tror du att det skulle funka eller blir flödet konstigt?

  7. #7
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 719
    Medlem#
    6850

    Re: Fördel med puls-splittat extraktorgrenrör?

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Stort tack Purex
    Inga problem!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    149

    Re: Fördel med puls-splittat extraktorgrenrör?

    Ska nog funka bra! kanske bättre än deras

    ett alternativ är att dra rören på detta vis:
    http://www.keramiabevonat.hu/galeria/karai_uj_4.jpg

    lite bökigare men då är det lättare att få alla lika långa, dok så vet jag inte om den lösnigen får plats på en saab, om man vill ha turbon på samma ställe som original.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Sv: Re: Fördel med puls-splittat extraktorgrenrör?

    Citat Ursprungligen postat av Phixit
    Ska nog funka bra! kanske bättre än deras

    ett alternativ är att dra rören på detta vis:
    http://www.keramiabevonat.hu/galeria/karai_uj_4.jpg

    lite bökigare men då är det lättare att få alla lika långa, dok så vet jag inte om den lösnigen får plats på en saab, om man vill ha turbon på samma ställe som original.
    Nja eftersom ja ska ha den på originalplatsen så kommer nog den versionen vara lite svår. Ska göra lite ritningar o mäta men lutar åt speedparts-designen just nu. Återkommer:smile:

    Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 890

    Re: Fördel med puls-splittat extraktorgrenrör?

    dessutom när det handlar om finesser i grenrör så får man ju tänka på att ju mer man vill ha ju mer beräknat måste ju hela röret vara. Man kan ju inte svetsa ihop nåt på känn om man ska utnyttja pulser och annat. Då måste ju längder och utformning lira ihop till 100%.
    Det är ju därför dyra grenrör oftast är dyra för att själva designen tar tid, det ska dels få plats, få optimerade rörlängder och sen gå att svetsa ihop dessutom......

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    SV: Fördel med puls-splittat extraktorgrenrör?

    Jo visst är det så men jag vill inte ha ett stort ormbo i en bil som inte ens har 400. När jag kommer upp dit ska jag betänka att bygga ett ormbo så jag är tvungen att flytta allt framför motorn för att få plats med det.

    Däremot ska jag försöka stämma av det med pulserna så gott det går för att vara hemmabygge, så får vi se blir de skit så blir de skit, en bra lärdom isf

    Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. puls air ventil trasig
    Av henko85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 23:32
  2. Puls-Air ventil ng900-94:a
    Av basher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 17:45
  3. Nån fördel med dubbla dumpventiler ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 11:06
  4. Fördel med 95ans grenrör ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 03:19
  5. C-lås puls - larmaktivering 9K -95
    Av Turbo Andy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 19:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •