Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Måste man ha kod när man tar ur stereon i og9-3?

  1. #1

    Måste man ha kod när man tar ur stereon i og9-3?

    Hej Har en Saab 9-3 ng tror jag är en -02a aero undrar om det går att ta ut original radion testa en eftermarknads stereo och sätta tillbaka original stereon utan problem? Eller måste man ha massa koder?
    Saab 9-3 Aero -02
    SAAB Performence Club Carlskrona
    SPCC är en liten Samling med Saab tokiga Människor Från karlskrona !

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Kan man ?

    Snälla, sätt en vettig rubrik!!

    ng9-3 finns inte som MY02. Det skulle kunna vara en ng9-3 MY03 som är registrerad sent 2002, eller så är det en og9-3. ng9-3 är den nya modellen som kom som MY03 och fram till MY12. og9-3 är den äldre modellen MY98-MY02. Ser ju helt olika ut i karossen så det borde vara enkelt att avgöra vilken det är. Till att börja med så finns og9-3 bara i halvkombi och cab medan ng9-3 bara finns som sedan, kombi och cab. Alltså lätt att avgöra om det inte råkar vara en cab...

    Edit: Stavning
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Kan man ?

    hej, vill först förklara lite snabbt

    og = old generation
    ng = new generation

    har du en 9-3:a årsmodell 02 så är det en og 9-3. eftersom detta är den "gamla" versionen av 9-3.

    för att din bil ser ut såhär?:


    och inte såhär?:


    och med det uppklarat så vill jag försöka svara på din fråga

    det borde inte vara något problem att montera ur stereon och sen montera tillbaka den.

    og 9-3 har ingen stereokod utan stereon är "ihopgift" med bilen, vilket gör att stereon bara fungerar i din bil, dvs vill man flytta apparater mellan bilar måste dessa giftas ut och in i respektive bilar.

    så sålänge du inte gör någon åverkan på kablaget som inte går att återställa skall det inte vara några problem.

  4. #4

    Re: Kan man ?

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    hej, vill först förklara lite snabbt

    og = old generation
    ng = new generation

    har du en 9-3:a årsmodell 02 så är det en og 9-3. eftersom detta är den "gamla" versionen av 9-3.

    för att din bil ser ut såhär?:


    och inte såhär?:


    och med det uppklarat så vill jag försöka svara på din fråga

    det borde inte vara något problem att montera ur stereon och sen montera tillbaka den.

    og 9-3 har ingen stereokod utan stereon är "ihopgift" med bilen, vilket gör att stereon bara fungerar i din bil, dvs vill man flytta apparater mellan bilar måste dessa giftas ut och in i respektive bilar.

    så sålänge du inte gör någon åverkan på kablaget som inte går att återställa skall det inte vara några problem.

    ser ut som överst så då är det en og9-3
    ? okej vad bra tackar för förklaringen är ju en djungel med alla förkortningar :-(
    Saab 9-3 Aero -02
    SAAB Performence Club Carlskrona
    SPCC är en liten Samling med Saab tokiga Människor Från karlskrona !

  5. #5
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Kan man ?

    ja det är ganska många förkortningar och saab-ägare gillar att använda dem

    så här har du om du stöter på fler förkortningar:
    viewtopic.php?f=30&t=68242&p=2207438

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Sv: Kan man ?

    Jo de ska du väl kunna. Jag har slängt i originalsterion iaf i min gubbgrön.

    Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

  7. #7

    Re: Kan man ?

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    ja det är ganska många förkortningar och saab-ägare gillar att använda dem

    så här har du om du stöter på fler förkortningar:
    viewtopic.php?f=30&t=68242&p=2207438
    Undrar med om det finnes något kopplings schema eller liknande köpte mig en pioneer stereo so jag undrar lite hur jag ska koppla in ...
    Saab 9-3 Aero -02
    SAAB Performence Club Carlskrona
    SPCC är en liten Samling med Saab tokiga Människor Från karlskrona !

  8. #8
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Kan man ?

    jag tror att det enklaste för dig om du vill kunna återställa bilen enkelt är att köpa ett adapterkablage, brukar kosta runt en hundring och då är det bara klicka i.

  9. #9

    Re: Kan man ?

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    jag tror att det enklaste för dig om du vill kunna återställa bilen enkelt är att köpa ett adapterkablage, brukar kosta runt en hundring och då är det bara klicka i.
    det får man ju med. men det är remoten och de jag undrar vart de ska gå...
    Saab 9-3 Aero -02
    SAAB Performence Club Carlskrona
    SPCC är en liten Samling med Saab tokiga Människor Från karlskrona !

  10. #10
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Kan man ?

    Citat Ursprungligen postat av densvenske
    Citat Ursprungligen postat av zimm
    jag tror att det enklaste för dig om du vill kunna återställa bilen enkelt är att köpa ett adapterkablage, brukar kosta runt en hundring och då är det bara klicka i.
    det får man ju med. men det är remoten och de jag undrar vart de ska gå...
    remote är ju en utgång från stereon till att dra upp elantenn eller starta ett slutsteg.

    har du inget av de så är det bara lämna den.

  11. #11

    Re: Kan man ?

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    Citat Ursprungligen postat av densvenske

    det får man ju med. men det är remoten och de jag undrar vart de ska gå...
    remote är ju en utgång från stereon till att dra upp elantenn eller starta ett slutsteg.

    har du inget av de så är det bara lämna den.

    Har ju el antenn men nu fick jag ett större problem att stereon var för stor för hållet. undrar hur jag ska fixa det smidigast
    Saab 9-3 Aero -02
    SAAB Performence Club Carlskrona
    SPCC är en liten Samling med Saab tokiga Människor Från karlskrona !

  12. #12
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Kan man ?

    Citat Ursprungligen postat av densvenske
    Citat Ursprungligen postat av zimm

    remote är ju en utgång från stereon till att dra upp elantenn eller starta ett slutsteg.

    har du inget av de så är det bara lämna den.

    Har ju el antenn men nu fick jag ett större problem att stereon var för stor för hållet. undrar hur jag ska fixa det smidigast
    har du köpt en dubbel-din stereo?

    för hålet är lite mindre än dubbel-din.

    man kan få i en dubbeldin men det kräver att du tar bort mugghållaren om du har en, har du inte mugghållare är det bara en plastlist mellan stereon och sid-n.

    och tror man får såga/fila hålet med så det är nog inte jättelätt att återställa sen.


  13. #13

    Re: Kan man ?

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    Citat Ursprungligen postat av densvenske


    Har ju el antenn men nu fick jag ett större problem att stereon var för stor för hållet. undrar hur jag ska fixa det smidigast
    har du köpt en dubbel-din stereo?

    för hålet är lite mindre än dubbel-din.

    man kan få i en dubbeldin men det kräver att du tar bort mugghållaren om du har en, har du inte mugghållare är det bara en plastlist mellan stereon och sid-n.

    och tror man får såga/fila hålet med så det är nog inte jättelätt att återställa sen.

    okej jag har den med list men har klurat på hur man får väck den. Men sen undrar jag hur jag ska göra för att få min pioneer att behålla minnet.vilken sladd ska vart? :-)
    Saab 9-3 Aero -02
    SAAB Performence Club Carlskrona
    SPCC är en liten Samling med Saab tokiga Människor Från karlskrona !

  14. #14
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Kan man ?

    vet inte vilken kabel som gör vad faktiskt, men vad jag förstått är det en gul och en röd från bilen som är ström till stereon, en är konstanström och en bryts med täntningslåset.

    den här personen hade samma problem, så han vet nog vilken kabel som gör vad:
    viewtopic.php?f=6&t=331031

  15. #15

    Re: Kan man ?

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    vet inte vilken kabel som gör vad faktiskt, men vad jag förstått är det en gul och en röd från bilen som är ström till stereon, en är konstanström och en bryts med täntningslåset.

    den här personen hade samma problem, så han vet nog vilken kabel som gör vad:
    viewtopic.php?f=6&t=331031

    får mäta mig fram då. just nu är jag för trött för att hålla på med det får se hur det blir i morgon ;-)
    Saab 9-3 Aero -02
    SAAB Performence Club Carlskrona
    SPCC är en liten Samling med Saab tokiga Människor Från karlskrona !

  16. #16

    Re: Kan man ?

    Oftast är det bara att switcha på den gula och den röda så gul går till röd och röd går till gul, brukar vara så på kabelhärvan man får med stereon
    Saab 9-3 2,0t -99

  17. #17

    Re: Kan man ?

    Citat Ursprungligen postat av Andrew91
    Oftast är det bara att switcha på den gula och den röda så gul går till röd och röd går till gul, brukar vara så på kabelhärvan man får med stereon

    får kolla detta när jag kommer hem. Men du menar alltså i kabelaget som följer med radion det som är iso till radion?
    Saab 9-3 Aero -02
    SAAB Performence Club Carlskrona
    SPCC är en liten Samling med Saab tokiga Människor Från karlskrona !

  18. #18

    Re: Kan man ?

    Citat Ursprungligen postat av densvenske
    Citat Ursprungligen postat av Andrew91
    Oftast är det bara att switcha på den gula och den röda så gul går till röd och röd går till gul, brukar vara så på kabelhärvan man får med stereon

    får kolla detta när jag kommer hem. Men du menar alltså i kabelaget som följer med radion det som är iso till radion?
    Jajjamen!
    Saab 9-3 2,0t -99

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    1

    Re: Måste man ha kod när man tar ur stereon i og9-3?

    Bevara minnet = På efter marknads stereons kablage finns en röd och en gul kabel, dessa är oftast iallafall min JVC stereo kom med röd och gul kabel som hade kabel skor på reda. Switcha så röd sitter i gul och tvärt om så fungerar minnet som det ska.

    Gällande dubbel din, enkelt! ta en liten såg och bara såga bort plastplattan som självaste hållaren till SID eller vad det heter sitter i, färddatorn eller vad man nu vill kalla det. Ta bort ramen som SID/färddatorn sitter i, montera din dubbeldin, för att det skall sitta ordentligt ta ur ramen till din dubbeldin, sätt in den och ta skruvdragaren så den verkligen sitter, sedan koppla in din stereo skruva fast den, sätt sedan i färddatorn och montera ramen som följde med din dubbeldin.

    Gjorde detta senast igår, och jag har inte gjort det tidigare då jag är ny gällande Saab.

    Hoppas att du klarar det
    Remote har jag inte kopplat in ännu, men vet att den kabeln som det står remote på inte brukar fungera utan man får som sagt ta antenn kabeln.

  20. #20

    Re: Måste man ha kod när man tar ur stereon i og9-3?

    Citat Ursprungligen postat av illiuminati
    Bevara minnet = På efter marknads stereons kablage finns en röd och en gul kabel, dessa är oftast iallafall min JVC stereo kom med röd och gul kabel som hade kabel skor på reda. Switcha så röd sitter i gul och tvärt om så fungerar minnet som det ska.

    Gällande dubbel din, enkelt! ta en liten såg och bara såga bort plastplattan som självaste hållaren till SID eller vad det heter sitter i, färddatorn eller vad man nu vill kalla det. Ta bort ramen som SID/färddatorn sitter i, montera din dubbeldin, för att det skall sitta ordentligt ta ur ramen till din dubbeldin, sätt in den och ta skruvdragaren så den verkligen sitter, sedan koppla in din stereo skruva fast den, sätt sedan i färddatorn och montera ramen som följde med din dubbeldin.

    Gjorde detta senast igår, och jag har inte gjort det tidigare då jag är ny gällande Saab.

    Hoppas att du klarar det
    Remote har jag inte kopplat in ännu, men vet att den kabeln som det står remote på inte brukar fungera utan man får som sagt ta antenn kabeln.
    tack det med röd och gul funkade! Men har en fråga till har en sladd som heter mute vart ska den? Har ju en Pioneer 2400bt och jag vet inte riktigt vart den ska gå om jag behöver den för bluetooth funktionens handsfree?

    och en annan fråga kan man få stereon att starta på läget innan man drar ut nyckeln
    Saab 9-3 Aero -02
    SAAB Performence Club Carlskrona
    SPCC är en liten Samling med Saab tokiga Människor Från karlskrona !

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-02-04, 00:54
  2. Hur får jag ut stereon?
    Av Sundance Kid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 21:03
  3. Ta bort SID2 displayen på OG9-3 Måste stereon ut först?
    Av matte_linear i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 22:58
  4. stereon i 9-3:an
    Av TheBlackBullit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 21:35
  5. gps i stereon
    Av Johannes80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •