Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Irriterande insugsljud med öppet filter.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Irriterande insugsljud med öppet filter.

    När jag köpte bilen satt det ett öppet filter med en värmesköld från BSR monterat, och då jag själv förespråkar original luftburk med ett 3" "insugsrör" istället så fixade jag detta och det öppna filtret hamnade i garaget.

    Eftersom jag börjat lite smått att försöka få till ett lite lätt trevligare utseende under huven, så fick jag ett infall när jag hade tråkigt att slipa rent och polera upp värmeskölden samt då montera filtret igen. Efter grovslipning samt polering ville jag provmontera lite, och då jag blev ganska nöjd trots den extra uppvärmda luften bilen får äta så tog jag även en testtur.

    Bilen fick ett helt annat insugsljud, den lät riktigt...... Förjävligt. Det låter som att jag har världens grövsta läckage under laddtryck, det trycker och pyser på det absolut minst sexuellt upphetsande sättet jag har upplevt i en bil med öppet filter.

    Jag misstänker att det är ett biltema-filter, men inte kan väl det göra så det låter så här illa? Eller är det jag som blivit gammal och inte kan hantera det sanslöst häftiga insugsljudet av alla minus hästkrafter jag fått?

    Bilen går och låter kanon med den "moddade" luftburken, samt att jag får behålla mina ponnys i stallet så det får väl bli den igen nu. Dock är jag mycket fundersam över varför det låter såhär, minns inte heller om den gjorde detsamma vid köpet.

    Le installatione:
    http://i265.photobucket.com/albums/ii22 ... C00039.jpg
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 529

    Re: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    Du har alltså haft andra öppna filter med ett annat insugsljud?

    Förstår inte riktigt din frågeställning.
    Du verkar ju ändå förstå att man byter till öppet pga ljudet och inte för fler hk.

    Eller velar du bara med dig själv om du överväger att ha en snygg "öppen" installation och att du då ev. kan leva med ljudet?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    Precis, har haft ett flertal andra bilar, både med och utan turbo, med öppna filter och där har det resulterat i ett betydligt roligare insugsljud. Men på 900:an blev det enbart ett magplask som jag inte kan leva med, så illa låter det.

    Nu gör det ju egentligen ingenting, bilen lär gå samt må bättre med luftburken monterad istället för det öppna.

    Min frågeställning är väl mer åt hållet om det är normalt att det låter skit, istället för lite småhäftigt på just dessa motorer.

    Hursom, såhär får det bli helt enkelt:
    http://i265.photobucket.com/albums/ii22 ... C00032.jpg
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Re: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    Har haft öppet filter på min Gubbgrön med samma synvinkel som du hade: ett rent magplask :S tyckte de lät illa istället för att få ett finare insugsljud. nu kör jag moddad luftburk med 3" plaströr i fronten för att få in luften till ett J&R insatsfilter och sen 2,5" till turbon. MYYCKET trevligare ljud

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    Citat Ursprungligen postat av Tchn226
    Har haft öppet filter på min Gubbgrön med samma synvinkel som du hade: ett rent magplask :S tyckte de lät illa istället för att få ett finare insugsljud. nu kör jag moddad luftburk med 3" plaströr i fronten för att få in luften till ett J&R insatsfilter och sen 2,5" till turbon. MYYCKET trevligare ljud
    Skönt att jag inte är ensam, trodde jag blivit gammal och allergisk mot uber häftigheten av just öppet filter.

    Same story here, 3" luftrör på org luftburk inkl insatsfilter = Win
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    Någon som har koll på hur ljudet blir med CDA/CCI insugen?

    Borde ju bli skapligt kall luft samt så ser det ju trevligare ut.

    http://www.hova.com/saab-900-20t-ccibox ... -1227.aspx

    Samt

    http://www.bmcairfilters.com/search_a.a ... =31&lng=17 (modell 901 II, tryck på Details för att se en bild)
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Re: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    njaa jag skulle nog fortsätta vara gammal o köra på moddad originalburk och Maptun's eller J&R's insatsfilter
    Vill du ha in ännu mer kall luft så kör på ett större rör till luftburken och modda ännu mer

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    Ja, vi får se hur jag gör men förmodligen blir det absolut ingenting och den moddade luftburken får sitta kvar. Det som återstår är väl isåfall att göra ett hål i kofångaren/fronten under lyktan, sen i med ett basreflexrör med en flexslang el liknande till luftburken.

    Risken är väl att man får göra rent burken/filtret från allt mellan småsten och fåglar ett par gånger i veckan dock.

    Funktion före form (och vett)
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Sv: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    Håller fullkommligt med! Funktion före allt. Jag har funderingar på att plocka bort dimmljuset och sätta porten där tillsammans med Drl ljus istället eftersom det är vad jag använder dimmljuset som idag..
    Då får jag direktluft till filtret men jag får göra rent slangen ofta tror jag :roll:
    Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    Har redan kastat mina dimljus åt skogen, så funderar skarpt på att prova att ta luften på sättet som du beskriver. Kan ju bara bli bra eller rent skit

    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Sv: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    Jo men en aero utan dimmljus ser juh fel ut så jag står delad..

    Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

  12. #12
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 716
    Medlem#
    6850

    Re: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    Använd det lilla hålet i fronten på aeron, med ett litet plastlock!
    Där hade jag planer på att sätta luftslang till burken!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  13. #13
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 716
    Medlem#
    6850

    Re: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Använd det lilla hålet i fronten på aeron, med ett litet plastlock!
    Där hade jag planer på att sätta luftslang till burken!
    Dock inga 3"
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Sv: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    Du menar där man ska sätta dragöglan?

    Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

  15. #15
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 716
    Medlem#
    6850

    Re: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    Haha japp.. Gör man en bra lösning så dragöglan går att få dit lite snabbt så är det ju ett alternativ om än kanske i minsta laget!

    Hade det som alternativ på min fd aero med öppet filter och jag ville ha direktluft på, men om det är bättre än org snorkel i luftburk är jag väl skeptisk till!
    Men en mobil lösning så dragöglan kan komma på plats lite lätt och ett större hål upptaget så är placeringen Ok tycker jag
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    484

    Sv: Irriterande insugsljud med öppet filter.

    Njaa då bygger man bara om lite och sätter en permanent lösning istället? En 3" aero port i fronten så får du in luften :smile:

    Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. Öppet filter T8?
    Av Red Devil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 00:16
  2. Öppet filter
    Av Saaben93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 13:56
  3. Öppet filter!
    Av jonte_j i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •