Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Turbon trasig pga Mekonomen??

  1. #1

    Turbon trasig pga Mekonomen??

    Hej.

    Har en saab 9-5 aero -03. Med tanke på det vanliga problemet angående vevhusventilationen så är det bra att byta den..

    Har haft bilen ute på annons;
    Onsdag: Provkörde en man bilen, gick felfritt och hur bra som helst. (Mannen jobbar som lasbilschafför eller om det var mekaniker och hållit på med bilar sedan han var 12 år= (bilkunnig) Skulle avvakta tills på fredag för då kommer frugan hem som skulle ha bilen.

    Torsdag: Lämna in bilen på Mekonomen för vevhusventilations byte, då jag redan köpt delen och bokat tid.

    Fredag: Hämtar bilen, startar bilen och det rycker MYCKET, stänger av och testar igen men fortfarande samma problem. Pratar med han på verkstaden, han som gjort bytet kommer och tittar på det, sedan ropar han på sin kollega "du som kan det här, kan inte du kolla om jag har gjort rätt". (När han ropade så så regerade jag, kan han inte fixa bilen men han jobbar som det.) När hans kollega kommer ut så kollar han på det, startar bilen medan de står där och varvar, sedan stänger jag av och de påstår att allt är rätt kopplat, men det kan komma ner olja i turbon när man byter så om du kör 10-20 mil så ska det sluta, jag hinner köra 1,3 mil och då har det rykt så mycket att det har blivit en trafikfara, motorlampan har tänds, oljelampan varnade, fick fylla på med ny olja på närmaste mack så den inte går sönder.

    Åker tillbaka till Mekonomen och säger vad som har hänt, då säger dom att det är turbon som gått sönder och dem ska ha 10314 SEK för att laga bilen.

    Jag blir förbannad, jag menar det borde väl gå på någon garanti? Turbon går väl inte sönder bara för man byter ventilationshuset? Den har fungerat felfritt, turbon har laddat som vanligt och inte varit slö eller liknande.

    VAD SKA JAG GÖRA? Ska jag bara acceptera detta och betala? har pratat med "köparen" och han påstår att det är helt omöjligt att turbon ska kunna gå sönder under en kort sträcka utan någon "förvarning"

    Nu har det gått snart ca 2 veckor och bilen står kvar på Mekonomen och jag vet inte vad jag ska göra!

    Mvh
    Amandus G

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Turbon trasig pga Mekonomen??

    Jag skulle aldrig betala dessa pengar för turbobytet! Speciellt när en mekaniker säger på det viset! Visst har rasat turbo som laddat väldigt bra och sen nästa sekund ryka som ett såll men då körde jag full test ifrån 0-max.

    Kommer följa denna tråd då om jag hade suttit i denna situation hade jag varit galen! Att lämna in en bil och få tillbaka den värre än när den lämnades!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Turbon trasig pga Mekonomen??

    Nu är det ju faktiskt så att en turbo kan haverera när den helst känner för det, visst kan mekonomen ha klabbat sig, hur som haver blir det svårt att bevisa.

    10000:- för ett turbobyte är inte för mkt pengar om allt inkl. aggregat ingår.
    Väldigt billigt egentligen då ett td04 agg kostar litegrann.
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    296

    Re: Turbon trasig pga Mekonomen??

    Släng upp en bild på hur det är kopplat, sitter det fel så ryker det som om turbon är trasig. Har sett det på nån bil där ägaren har varit duktig.....
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  5. #5

    Re: Turbon trasig pga Mekonomen??

    Citat Ursprungligen postat av Amandus
    VAD SKA JAG GÖRA?
    Du ska kontrollera att vevhusventilationen är rätt monterad, och fungerar som den ska.
    Signaturlös

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Turbon trasig pga Mekonomen??

    Det räcker med att man byter plats på två slangar så ryker det som ett ras.. Flytta tillbaks dom på rätt ställe så slutar det ryka efter någon mil och allt bör vara frid och fröjd igen förutsatt att katalysatorn/lambdasonden inte hunnit ta stryk av detta.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: Turbon trasig pga Mekonomen??

    Känner en som oxå köpte uppdateringen på mekonomen..
    Börja rycka som bara den...
    Har för mig att det var en backventil som ej var ok trots den var ny..
    Reklamera satsen o fick en ny med samma problem..
    Är kanske något att kolla upp på din bil ...

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Turbon trasig pga Mekonomen??

    Hur gick det med detta? Fått någon ordning på det?

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  9. #9

    Re: Turbon trasig pga Mekonomen??

    Har haft fullt upp med annat och inte läst om detta.

    De tog ca 1½ månad innan vi kom överens, tog faktiskt hjälp via mitt försäkringsbolag då man får råd av en jurist. Kontakta även Saab i Östersund och de sa att det kan hända, väldigt sällan men att det har förekommit även hos dem.

    Här kopierar jag in mejl konversationen;
    "Efter att vi har kontrollerat monteringen av vevhus ventilationen där AM hade egna delar. Så anser vi att vevhus ventilationen är korrekt monterad enligt monterings anvisning.

    Att vårat arbete med bytet av vevhus ventilation skulle orsaka ett turbo haveri anser vi inte.
    Och tar därmed inte på oss någon reklamations kostnad för turbo bytet.
    Det vi kan erbjuda är att vi bjuder på arbetet ej delar i samband med turbo bytet och delarna köps av oss, Dvs turbo, olja m,m. Detta är ett ”Goodwill” förslag, Kostnad kör turbo Detta erbjudande gäller i 14 dagar från och med 15/10.

    Alternativ för turbo finns en bytes turbo kostar 7025:- p-sats 218:- Om man väljer att skicka turbon för renovering 5350:- ink + frakt , tar ca 1 vecka att skicka iväg få tillbaka.

    Med vänlig hälsning ******* *******
    __________________________________________________ _______________________

    Efter en tid övervägande så gick jag med på detta

    När jag kommer för att hämta bilen så tar han den för en provtur innan och kommer tillbaka jävligt förbannad

    Klart jag också blir förbannad då jag har sett fram emot detta så sjukt länge men så när jag väl är på plats så kommer något nytt fel Men han jobbade övertid och ringde senare på kvällen så hade han lagat den som plåster på såren balansera de vinterhjulen och montera skiten samt bytte batteri dagen efter så kör jag lite hårt med den för att se att allt fungerar bra, mitt under en omkörningen så smäller det till och varningslampan piper och jag blir skit sur och servon försvinner samtidigt, det visar sig senare att det var en multirem som gick 1 vecka senare så sluta det i rondell-dike med 2 punkteringar samt obalans i däcken... Aja med all otur så fungerar den som den ska nu, dock så luktar det fortfarande olja i kupén men den skulle försvinna efter 1 vecka enligt dem dock så har de gått ca 1 månad

    Förövrigt så kommer jag nog aldrig mera skaffa en saab då jag känner att den har givit mig inget annat än problem. Lutar mot Volvo ev mini..

    Btw så måste jag faktiskt tipsa er om http://pixelfix.net/ Har haft pixelfel i min sid2 display sjukt länge, har testat strykjärnsmetoden ett antal gånger men ej fungerat alls, även lagt press osv utan resultat. Läste senare på ett annat inlägg om någon trodde på denna då det inte behövs någon lödning eller liknande, tänkte aja varför inte, 260:- ink frakt med ca 1 vecka väntetid. Var sjukt enkelt, skruva upp den som vanligt, ta bort den gamla flatkabeln, rengör med nagellacks-borttagare, vanlig genomskilling tejp och se till att det passar ihop, man får även med remsor med tejp som man klistrar på, tänkte att det inte skulle funka helt men det gjorde det, så vart jävligt glad!


    Mvh
    Amandus G

  10. #10

    Re: Turbon trasig pga Mekonomen??

    Citat Ursprungligen postat av Amandus
    Har haft fullt upp med annat och inte läst om detta.

    De tog ca 1½ månad innan vi kom överens, tog faktiskt hjälp via mitt försäkringsbolag då man får råd av en jurist. Kontakta även Saab i Östersund och de sa att det kan hända, väldigt sällan men att det har förekommit även hos dem.

    Här kopierar jag in mejl konversationen;
    "Efter att vi har kontrollerat monteringen av vevhus ventilationen där AM hade egna delar. Så anser vi att vevhus ventilationen är korrekt monterad enligt monterings anvisning.

    Att vårat arbete med bytet av vevhus ventilation skulle orsaka ett turbo haveri anser vi inte.
    Och tar därmed inte på oss någon reklamations kostnad för turbo bytet.
    Det vi kan erbjuda är att vi bjuder på arbetet ej delar i samband med turbo bytet och delarna köps av oss, Dvs turbo, olja m,m. Detta är ett ”Goodwill” förslag, Kostnad kör turbo Detta erbjudande gäller i 14 dagar från och med 15/10.

    Alternativ för turbo finns en bytes turbo kostar 7025:- p-sats 218:- Om man väljer att skicka turbon för renovering 5350:- ink + frakt , tar ca 1 vecka att skicka iväg få tillbaka.

    Med vänlig hälsning ******* *******
    __________________________________________________ _______________________

    Efter en tid övervägande så gick jag med på detta

    När jag kommer för att hämta bilen så tar han den för en provtur innan och kommer tillbaka jävligt förbannad

    Klart jag också blir förbannad då jag har sett fram emot detta så sjukt länge men så när jag väl är på plats så kommer något nytt fel Men han jobbade övertid och ringde senare på kvällen så hade han lagat den som plåster på såren balansera de vinterhjulen och montera skiten samt bytte batteri dagen efter så kör jag lite hårt med den för att se att allt fungerar bra, mitt under en omkörningen så smäller det till och varningslampan piper och jag blir skit sur och servon försvinner samtidigt, det visar sig senare att det var en multirem som gick 1 vecka senare så sluta det i rondell-dike med 2 punkteringar samt obalans i däcken... Aja med all otur så fungerar den som den ska nu, dock så luktar det fortfarande olja i kupén men den skulle försvinna efter 1 vecka enligt dem dock så har de gått ca 1 månad

    Förövrigt så kommer jag nog aldrig mera skaffa en saab då jag känner att den har givit mig inget annat än problem. Lutar mot Volvo ev mini..

    Btw så måste jag faktiskt tipsa er om http://pixelfix.net/ Har haft pixelfel i min sid2 display sjukt länge, har testat strykjärnsmetoden ett antal gånger men ej fungerat alls, även lagt press osv utan resultat. Läste senare på ett annat inlägg om någon trodde på denna då det inte behövs någon lödning eller liknande, tänkte aja varför inte, 260:- ink frakt med ca 1 vecka väntetid. Var sjukt enkelt, skruva upp den som vanligt, ta bort den gamla flatkabeln, rengör med nagellacks-borttagare, vanlig genomskilling tejp och se till att det passar ihop, man får även med remsor med tejp som man klistrar på, tänkte att det inte skulle funka helt men det gjorde det, så vart jävligt glad!


    Mvh
    Amandus G

    Vilken sylta! Måste bara fråga varför mekanikern var förbannad när han tog en provtur med bilen som du skriver? låter ju helgalet..

  11. #11

    Re: Turbon trasig pga Mekonomen??

    Citat Ursprungligen postat av Saab-Mange
    Citat Ursprungligen postat av Amandus
    Har haft fullt upp med annat och inte läst om detta.

    De tog ca 1½ månad innan vi kom överens, tog faktiskt hjälp via mitt försäkringsbolag då man får råd av en jurist. Kontakta även Saab i Östersund och de sa att det kan hända, väldigt sällan men att det har förekommit även hos dem.

    Här kopierar jag in mejl konversationen;
    "Efter att vi har kontrollerat monteringen av vevhus ventilationen där AM hade egna delar. Så anser vi att vevhus ventilationen är korrekt monterad enligt monterings anvisning.

    Att vårat arbete med bytet av vevhus ventilation skulle orsaka ett turbo haveri anser vi inte.
    Och tar därmed inte på oss någon reklamations kostnad för turbo bytet.
    Det vi kan erbjuda är att vi bjuder på arbetet ej delar i samband med turbo bytet och delarna köps av oss, Dvs turbo, olja m,m. Detta är ett ”Goodwill” förslag, Kostnad kör turbo Detta erbjudande gäller i 14 dagar från och med 15/10.

    Alternativ för turbo finns en bytes turbo kostar 7025:- p-sats 218:- Om man väljer att skicka turbon för renovering 5350:- ink + frakt , tar ca 1 vecka att skicka iväg få tillbaka.

    Med vänlig hälsning ******* *******
    __________________________________________________ _______________________

    Efter en tid övervägande så gick jag med på detta

    När jag kommer för att hämta bilen så tar han den för en provtur innan och kommer tillbaka jävligt förbannad

    Klart jag också blir förbannad då jag har sett fram emot detta så sjukt länge men så när jag väl är på plats så kommer något nytt fel Men han jobbade övertid och ringde senare på kvällen så hade han lagat den som plåster på såren balansera de vinterhjulen och montera skiten samt bytte batteri dagen efter så kör jag lite hårt med den för att se att allt fungerar bra, mitt under en omkörningen så smäller det till och varningslampan piper och jag blir skit sur och servon försvinner samtidigt, det visar sig senare att det var en multirem som gick 1 vecka senare så sluta det i rondell-dike med 2 punkteringar samt obalans i däcken... Aja med all otur så fungerar den som den ska nu, dock så luktar det fortfarande olja i kupén men den skulle försvinna efter 1 vecka enligt dem dock så har de gått ca 1 månad

    Förövrigt så kommer jag nog aldrig mera skaffa en saab då jag känner att den har givit mig inget annat än problem. Lutar mot Volvo ev mini..

    Btw så måste jag faktiskt tipsa er om http://pixelfix.net/ Har haft pixelfel i min sid2 display sjukt länge, har testat strykjärnsmetoden ett antal gånger men ej fungerat alls, även lagt press osv utan resultat. Läste senare på ett annat inlägg om någon trodde på denna då det inte behövs någon lödning eller liknande, tänkte aja varför inte, 260:- ink frakt med ca 1 vecka väntetid. Var sjukt enkelt, skruva upp den som vanligt, ta bort den gamla flatkabeln, rengör med nagellacks-borttagare, vanlig genomskilling tejp och se till att det passar ihop, man får även med remsor med tejp som man klistrar på, tänkte att det inte skulle funka helt men det gjorde det, så vart jävligt glad!


    Mvh
    Amandus G

    Vilken sylta! Måste bara fråga varför mekanikern var förbannad när han tog en provtur med bilen som du skriver? låter ju helgalet..
    Ja, lite för otroligt för att vara sannt. TS trollar.
    Signaturlös

  12. #12

    Re: Turbon trasig pga Mekonomen??

    Va själv med om en liknande händelse.

    Hade en BMW 528 e39 för två år sen. Lämnade in bilen på Mekonomen för en full service som kostade 12.000 kr på en höft.

    Jag fick servicen gjort osv. Betalade, och körde iväg. Jag hade varit ute och kört kanske 6 mil, kommer hem och ska parkera som jag plötsligt känner hur jävla tung den va att svänga i lågfart (in i P-fickan). Stänger av bilen, kollar på service pappret som man alltid får av de så att man kan se vad de har bytt osv.

    Öppnar huven, kollar oljan i styrservon, helt jävla tom va behållaren. Stänger allt, startar bilen, svänger lite på ratten stillaståendes, å servon börjar "skrika".

    Tar bilen ner och berättar för de på mekonomen att styrservooljan fattas å att styrservon antagligen är sönder. Men de fyller bara på ny olja och säger att jag ska testköra bilen. Ena servicekillen hänger med för att lyssna ifall det hjälpte. Men de gjorde de inte.

    Ena idioten säger till mig att jag ska betala ca 9.000 för ny servo och arbete. Men efter mycket om och men så kunde de svälja stoltheten och acceptera deras misstag. Så jag fick allt ersatt, och det roligaste av allt, jag fick en "gratis" service hos de. vilket jag aldrig utnyttjade

    Så när jag läste vad som hade hänt dig så blev jag själv så j**la förbannad på mekonomen

    Men nu har jag en SAAB också, för första gången

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Turbon trasig pga Mekonomen??

    Nu är ju förvisso inte alltid heller märkesverkstäder felfria. Det slarvas även där & de har inte alltid full koll på märkesspecifika saker & ting, vilket man tycker de borde ha då de ska representera fabrikatet i fråga. Men en fundering jag har är, varför lämnar man en hyggligt ny bil till en icke märkesverkstad?

  14. #14

    Re: Turbon trasig pga Mekonomen??

    För min del hade BMW inte tid, sen att närmsta BMW verkstad ligger 5 mil bort och det går dåligt med lokaltrafik. Så det va varför just i mitt fall.

Liknande ämnen

  1. 9-5 LMM Mekonomen?
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 19:47
  2. Mekonomen
    Av Cabmange i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 23:32
  3. Är slavcylinder bra på mekonomen?
    Av saabistan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 10:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •