Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Motorhaveri OG9-3 Aero -01

  1. #1

    Motorhaveri OG9-3 Aero -01

    Jaha, kan väll inte säga att jag fick ett bra inträde i SAAB-världen.

    Var ner till Sthlm och köpte mig en 9-3 Aero -01 i lördags. Köpte den privat.

    Bilen har gått ca: 11.100 mil, fullstämplad servicebok på SAAB-verkstad sedan ny. Har kopior på samtliga servicar. En ägare m.m.

    Var ut och provkörde bilen och hittade inget att anmärka på, så glad i hågen drog jag hemmåt i min nya 9-3:a.

    Efter ca 16 mil på resan, märker jag att bilen tappar orken. Kör i ca 120km/h på femmans växel. Hittills har den gått klockrent och dragit iväg riktigt bra. Nu känns det som jag tappat minst 100hk. Saktar ner lite och lägger i trean, och det är då det händer...

    Bilen börjar låta som en gammal dieselmerca från 70-talet under några sek innan den tvärdör. Kopplar ur och rullar in till sidan av E4:an. Provar att starta den på nytt, men startmotorn orkar knappt driva runt motorn. HAR DEN SKURIT? tänker jag.

    Väntar i ca tio min innan jag provar igen. Nu hoppar den igång och går normalt på tomgången, men vid minsta höjning av varvtalet så låter motorn som en stenkross.

    Kan inte ens beskriva hur det känns att köpa en bil för dyra pengar och sedan få haveri innan jag ens hunnit hem.

    Någon som har någon aning om vad som hänt, samt hur jag ska tackla problemet?

    Killen jag köpte av verkar helseriös och jag misstänker inte på något sätt att han vistte något om detta. Bilen funkade ju klockrent när jag köpte den. Men som ni förstår är ju det en klen tröst...

    HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    575
    Om bilen är fullservad o det nu skulle va motorras så får du ju allt fixxat på den förlängda motorgarantin...hör med din lokala Saabverkstad.

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Jag tror stenhårt på tändkassetten. Min betedde sig också lite lustigt innan den gav sig. Varför den går så risigt på lite högre varv tror jag kan bero på trasig katt, den är helt tätt helt enkelt. Mycket vanligt att katten ger sig när tändkassetten ger upp. Dyrt som fan, mitt kalas gick på 9500:-.

    Jag förstår om du är "lite" besviken....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  4. #4

    Är det sant!!!???

    Är det så enkelt alltså?

    Blir det ny motor eller renoveras den tror ni?

    Vad kan raset bero på? Har efter lite sökande på forumet sett att det inte är ett helt ovanligt problem.

    Vad görs för att inte samma problem uppstår igen? Har SAAB byggt om motorerna nu för att förebygga detta? I så fall vad?

    Lämnar in bilen ímorgon.

    Tack för snabbt svar!

  5. #5
    Hej !

    Har du kollat oljenivån i motorn ? Har den tryck ut olja vid oljepåfyllningen ?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Om det är tändkassetten som gett sig, så har Saab skärpt sig genom att få underleverantören att tillverka bättre produkter(har jag hört).

    Det ska mycket till om en motor ska rasa, mycket ovanligt på en originalbil.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Låter den som en stenkross i motorn så kan jag sätta en tia på att den har skurit....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Låter den som en stenkross i motorn så kan jag sätta en tia på att den har skurit....
    ok ... jag säter en 100-ring , flera bud någon?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Låter den som en stenkross i motorn så kan jag sätta en tia på att den har skurit....
    Jag sätter en tia på att katten rasat. Hur många känner ni som känner nån som känner nån....som råkat ut för skuren motor, moped javisst, men bil.....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Finns en anledning till att saab förlängt motorgarantin
    på bilar med t7 styrsystem.
    Ganska vanligt att dom rasar även om det är org bilar.
    Lämna in den på saab och hoppas att alla stämplar
    är gjorda med rätt intervall och av auktoriserad verkstad.
    Hoppas det löser sig/Magnus

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 429
    Nu har jag bara läst en juridisk översiktskurs men som jag fattade när vi använde lagboken så ska varans pris motsvara skicket på densamma, dvs som jag fattade det är det säljarens ansvar att varan fungerar som den ska om du inte har underbetalt varan (bilen).
    (Dvs, termen "i befintligt skick" som ofta används är inte värt något egentligen för säljaren)

    Jag tycker du ska kolla upp detta...

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Hej !

    Har du kollat oljenivån i motorn ? Har den tryck ut olja vid oljepåfyllningen ?
    Oljenivån var ok. Ska kolla om den tryckt ur sig idag.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    Nu har jag bara läst en juridisk översiktskurs men som jag fattade när vi använde lagboken så ska varans pris motsvara skicket på densamma, dvs som jag fattade det är det säljarens ansvar att varan fungerar som den ska om du inte har underbetalt varan (bilen).
    (Dvs, termen "i befintligt skick" som ofta används är inte värt något egentligen för säljaren)

    Jag tycker du ska kolla upp detta...
    Ja, får se hur det blir med garantin först.

    Underpris vet jag väll inte. Men ett bra pris kan man väll säga iaf. Gav 110.000:- för den.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    Nu har jag bara läst en juridisk översiktskurs men som jag fattade när vi använde lagboken så ska varans pris motsvara skicket på densamma, dvs som jag fattade det är det säljarens ansvar att varan fungerar som den ska om du inte har underbetalt varan (bilen).
    (Dvs, termen "i befintligt skick" som ofta används är inte värt något egentligen för säljaren)

    Jag tycker du ska kolla upp detta...
    Skulle du vilja ta det ansvaret så fort du sålde en bil?

    Om det sedan är som han säger att bilen fungerade kanon när han köpte den handlar det nog om ren otur och säljaren inte visste något om det. Rätt svårt att dölja.

    Kolla upp med som om motorgarantin. Kolla även vad som hänt med motorn innan.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  15. #15
    Nu är den inlämnad.

    Jag är tyvärr inte hemma så farsan får ta hand om det.

    Tydligen var dom nöjd med serviceboken, och skulle provstarta den och förhoppningsvis börja riva idag. Symptomen med ökat knackande ljud vid gaspådrag var tydligen precis vad dom var van med vid haveri.

    Kundmottagaren blev tydligen riktigt trött när han fick en bil till att lägga till i sin pappershög på bilar med rasade motorer. Men farsan blev bra mottagen och känslan när han gick därifrån var i alla fall positiv.

    Förhoppningsvis står nu SAAB för det hela, frågan är bara hur lång tid det tar innan jag får tillbaka kärran...

    Någon som haft samma problem som har någon aning om hur lång tid processen tar?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    460
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Finns en anledning till att saab förlängt motorgarantin
    på bilar med t7 styrsystem.
    Ganska vanligt att dom rasar även om det är org bilar.
    Lämna in den på saab och hoppas att alla stämplar
    är gjorda med rätt intervall och av auktoriserad verkstad.
    Hoppas det löser sig/Magnus
    Det är INTE vanligt att "2x5" motorerna rasar. Ni snackar bara ren dynga, oftast är det bara drägg som inte servar bilen på 3år eller 6000 som får problem med motorn. Alltså ramlager kamtransmission/balansaxeltransmission, vevaxel, kolvringar mm. Så sluta skriva om en massa saker ni inte har en aning om.
    Det hjälper inte ett dugg.

  17. #17
    Verkar inte bara jag som fått motorhaveri.Fast igentligen tror jag inte att motorn havererade på min...Bytte nämligen vevaxelgivare och var jätteglad att den nya givarn var på plats.Startade glatt och körde iväg för en provtur...Motorn blev varm som den ska men då...Klonk!Motorn tvärdör och varvtalsmätaren åker ner på noll,oljelampan lyser likså alla övriga lampor.Grrr...Åker av vid sidan för att testa starta igen...Motorn tänder och hostar igång men med ett grymt ojämnt varvtal sen efter 3 sekunder dör den.Dock hinner check ok uppstå i displayen...
    Detta upprepar sig ett par gånger då jag testar...till slut så vill jag inte riskera mer utan begär bärgning.
    Nu står den på Saab i Knugens Kurva...Är så less,har haft den inne två gånger tidigare utan att dem hittade felet.Nu ska jag st¨å på mig!!!Nu SKA de fixa felet.

    Ska ta stark stark stark öl ikväll:-)....


    //Nomad 9-3

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Finns en anledning till att saab förlängt motorgarantin
    på bilar med t7 styrsystem.
    Ganska vanligt att dom rasar även om det är org bilar.
    Lämna in den på saab och hoppas att alla stämplar
    är gjorda med rätt intervall och av auktoriserad verkstad.
    Hoppas det löser sig/Magnus
    Det är INTE vanligt att "2x5" motorerna rasar. Ni snackar bara ren dynga, oftast är det bara drägg som inte servar bilen på 3år eller 6000 som får problem med motorn. Alltså ramlager kamtransmission/balansaxeltransmission, vevaxel, kolvringar mm. Så sluta skriva om en massa saker ni inte har en aning om.
    Det hjälper inte ett dugg.
    Davidee, efter som du nu säger dig vara väl insatt, varför inte vara lite trevlig i tonen och sakligt berätta för oss andra 'drägg som inte har en aning' vad som är problemet med 2x5 motorerna & varför SAAB har förlängt garantin för dessa helt i onödan, om nu inte det är några problem med ras & annat som påstås.

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Finns en anledning till att saab förlängt motorgarantin
    på bilar med t7 styrsystem.
    Ganska vanligt att dom rasar även om det är org bilar.
    Lämna in den på saab och hoppas att alla stämplar
    är gjorda med rätt intervall och av auktoriserad verkstad.
    Hoppas det löser sig/Magnus
    Det är INTE vanligt att "2x5" motorerna rasar. Ni snackar bara ren dynga, oftast är det bara drägg som inte servar bilen på 3år eller 6000 som får problem med motorn. Alltså ramlager kamtransmission/balansaxeltransmission, vevaxel, kolvringar mm. Så sluta skriva om en massa saker ni inte har en aning om.
    Det hjälper inte ett dugg.
    Men för dom gäller ju inte motor garantin i vilket fall.
    Det är väl dom som bara servar 1 gång om året och kör korta sträckor som är dom mest drabbade.
    Dom som inte gör fler olje byten även om instruktions boken rekomenderar det när man kör kortare sträckor.

    Saab är inte ensamma om att drabbas av sånna här problem.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Davidee??vilken drömvärld lever du i??
    Jag lämnade in min 95 aero 00 a 6000mil
    med fullstämplad service bok för byte av
    kedjetransmission.
    Det går på den förlängda motorgarantin,så att
    säga att det inte är något problem är nog en
    liten underdrift...
    Sen skruvar jag väldigt mycket med 95or
    och minsann det som jag skruvar mest med,
    är skrammel/missljud från kedjetransmission/Magnus

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tappat orken och tvärdog OG9-5 Aero steg3
    Av Stoffemannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-12-17, 14:06
  2. [LÖST] Oljud under huven sen dog den OG9-5
    Av transalp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 13:27
  3. [LÖST] Motorhaveri? 9-5 Aero -02
    Av skorped_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 18:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •