Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Halvljus och stereo ur funktion vid första start.

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011

Halvljus och stereo ur funktion vid första start.

Hej!

Nu på senare dagar jag märkt att jag måste vrida lyse knappen fullt vänster när jag har startat bilen med den knappen längst till höger.

Scenario: startar bilen på morgonen med lyse knappen till höger, instrument belysning funkar ej, stereo funkar ej, halvljusen är ej på.

Vrider jag knappen till vänster (fullt) så funkar alla ovanstående saker som inte var på.

Är detta ett vanligt fel för NG900'n och vart ska jag börja fel söka? El-fel är inte roligt!

Edit: efter en stunds körning så kan jag vrida knappen till full höger och då funkar allt utan att slockna. Ungefär som om att något behövs värmas upp med några minuters körning :S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Annonsmoderator Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    4156

Re: Halvljus och stereo ur funktion vid första start.

Prova med ett annat ljusvred.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011

Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Prova med ett annat ljusvred.

Prövat utan att de ändrar på något.

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011

Ingen??

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    4156

Möjligen kan det vara glappt tändningslås?
    Eller ICE enheten?

Om det inte är något av de så är nästa sak att kolla över hur jordpunkterna i kupén ser ut.

En klassiker när lyset inte funkar är ju det orangea reläet i säkringsboxen under huven som får sprickor i lödningarna på kretskortet. Men det ska inte påverka stereon eller instrumentbelysningen...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011

Tack! Jag ska kolla säkringar och jord.

Det är väldigt skumt, lite irriterande att inte kunna ha på hel-ljus på kvällen eftersom lysen endast fungerar med ljus-vredet i vänster position och för att få hel-ljus måste jag hålla spaken mot mig hela tiden istället för att "klicka" på helljusen.

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011

Det var den orange färgade relät som hade gett upp. Fick en ny av grannen och allt funkar igen som de ska

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011

Uppdatering: problemet är tillbaka :S nu blir de väl att titta över jordpunkterna och tändningslåset.

Det enda fel jag märkte i säkrings lådan under huven var att AC/ACC säkringen hade gått.

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011

Fortfarande inte löst detta. Börjar bli tråkigt att hålla emot ljus spaken för att ha helljus på kvällarna

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    4156

Frågan är ju hur fräsch den "nya" av grannen verkligen var när det funkade i två dar?

Det är dock väldigt intressant att din stereo inte heller funkar. Mig veteligen har halvljus och stereo inte mycket med varandra att göra, utom möjligen att vissa delar säkerligen går via ICE-enheten.

Är det en originalstereo eller kan någon ha varit och fifflat med elen i bilen?

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011

Ok, grannen jobbar på Saab lagret här så han har en jädra massa oranga relän för lyset samt att vi testade att ta den från hans bil till min. Han har med andra ord ett mini-lager av Saab delar hos sig.

Min stereo är original utan cd växlare, så bara radio/kassett.

Sammanfattning av symptomer/fel:

1.
    I mest vänstra läget på ljus vredet så funkar halvljus/instrument belysning/stereo. Håller man tillbaka spaken till helljuset så funkar även flash funktionen till helljuset.

2.
    I mittersta läget funkar positions ljus samt ovannämnda.

3.
    I högra läget på ljus vredet så slocknar ALLT: halvljus/instrument/stereo.

Dock så går det att flasha med helljuset fortfarande.

4. Efter cirka 20-30 minuter körande i sträck kan man vrida ljus vredet till mest högra läget och då fungerar allt som normalt, dvs: klickar man spaken till helljuset så håller den kvar helljus samt att inget annat ballar ur.

5. Idag märkte jag att stereon stängde av sig själv och satte på sig själv när jag åkte med vredet i vänstra positionen!

Det verkar vara något elektriskt som spökar, men jag har ingen aning vad :/

Detta problem började bara hända helt plötsligt, speciellt nu med kallare första start temperaturer.

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    4156

1 och 2 funkar ju som de ska.

Kan det vara trasigt batteri då? Kortslutna celler eller nått? Kan ge konstiga fel.

Fler gissningar

* blinkerspaken
    * jordfel
    * ICE

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011

Hej igen!

Det stämmer, 1 och 2 funkar.

Jag ska se över batteriet, vet inte hur gammal den är. Men ska ett batteri med cell fel kunna starta bilen över huvudtaget?

Blinkers spaken låter ju intressant, ska jag byta hela spaken eller är det något jag kan rengöra eller se visuellt med spaken?

Var sitter jordpunkterna på en NG900?

ICE? Står det för In Car Entertainment? Hur kan jag kolla att den ev orsakar mitt el fel?

Återkommer när jag testat ny batteri imorn!

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    4156

Citat Ursprungligen postat av IR655
    Hej igen!

Det stämmer, 1 och 2 funkar.

Jag ska se över batteriet, vet inte hur gammal den är. Men ska ett batteri med cell fel kunna starta bilen över huvudtaget?

Blinkers spaken låter ju intressant, ska jag byta hela spaken eller är det något jag kan rengöra eller se visuellt med spaken?

Var sitter jordpunkterna på en NG900?

ICE? Står det för In Car Entertainment? Hur kan jag kolla att den ev orsakar mitt el fel?

Återkommer när jag testat ny batteri imorn!
    Har varit med om att batteri kan ge mycket konstiga fel. Nu låter det lite osannolikt i ditt fall men en möjlighet är det.

Plockar du ur och isär spaken kan du nog göra rent osv, men det klart. Vill du vara mer säker på att utesluta att det är den som ger felet så är det ju bättre att byta.

Jordpunkter sitter lite varstans. Men framförallt på nederdelen på A-stolparna på båda sidorna bakom tyget. I höjd med högtalarna på dörrarna om man säger så. (för att få bort tyget kan du behöva ta bort gummilisten runt dörren, bara att dra rakt ut, samt eventuellt täckkåpan ovanför pedalerna och hanskfacket. Sitter i några clips samt skruvar längst in mot torpedväggen om jag inte minns fel).

ICE står för "Integrated Central Electronics" och har med det absolut mesta elektriska i bilen att göra. Det är en svart dosa någonstans ovanför/innanför pedalerna men exakt på millimetern var den sitter är jag osäker på.

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011

Tack för alla tips och råd Kongo!

Det har nog regnat 20mm sen inatt så jag har inte kunnat pröva mig fram med dom olika felsöknings punkterna du nämnt tidigare.

Imorgon ska det vara uppehåll så jag ska börja med dom enkla grejerna först.

Återkommer med bättre resultat imorn!

Med vänlig hälsning,

Arman

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011

Okey. Det verkar vara ICE som har ballat ur. Jag har inte tagit dän den men en grej jag testat tyder på de.

Jag provade att sätta på värmen i högsta fläkt läget från fötterna! Jag kan då vrida vredet till mest högra läget och få helljuset att fungera som det ska, stereon inte slocknar och instrument belysningen slocknar inte efter bara 5-10 minuter.

Detta stämmer eftersom förut tog det 20-30 minuter innan jag fick tillbaka helljus funktionen och då hade jag acc på auto, antar att den blåser från rutan och därmed inte "värmer" ICE under instrumentet brädan lika snabbt.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    4156

Tack för alla tips och råd Kongo!
    _
    Ingen orsak.

Bara glad att kunna vara till någon slags hjälp.

Okey. Det verkar vara ICE som har ballat ur. Jag har inte tagit dän den men en grej jag testat tyder på de.

Jag provade att sätta på värmen i högsta fläkt läget från fötterna! Jag kan då vrida vredet till mest högra läget och få helljuset att fungera som det ska, stereon inte slocknar och instrument belysningen slocknar inte efter bara 5-10 minuter.

Detta stämmer eftersom förut tog det 20-30 minuter innan jag fick tillbaka helljus funktionen och då hade jag acc på auto, antar att den blåser från rutan och därmed inte "värmer" ICE under instrumentet brädan lika snabbt.

Eller är jag helt ute och cyklar?
    Det låter rätt troligt att det kan vara den som är felet tycker jag.

Vet inte om du är hjälpt av det, men här finns en massa elscheman som kan vara ganska så intressanta att titta på ur felsökningssynpunkt och för att se hur allt hänger ihop.
    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...NG%20DIAGRAMS/

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011

Citat Ursprungligen postat av Kongo

Det låter rätt troligt att det kan vara den som är felet tycker jag.

Vet inte om du är hjälpt av det, men här finns en massa elscheman som kan vara ganska så intressanta att titta på ur felsökningssynpunkt och för att se hur allt hänger ihop.
    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...NG%20DIAGRAMS/
    Tack! Precis vad jag behövde!

Liknande ämnen

1. Höger halvljus ur funktion.
    Av Redri i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-06-03, 22:45
  2. Vänster halvljus ur funktion. 9-5 -01
    Av nasse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 10:02
  3. vänster halvljus ur funktion el fel? 9-3 07..
    Av Freeboo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-12, 11:18
  4. HAlvljus ur funktion på 9-5 -00
    Av livi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 10:27
  5. Halvljus ur funktion
    Av eleganten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 13:55

Behörigheter för att posta