Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Gissa ljud på 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    114

    Gissa ljud på 9-5

    Hej !
    Har en 9-5 Aero 2002 där jag funderar vad följande kan bero på:

    1: Den durrar vid tomgång ca 800 varv (kopphållaren mm skakar och låter), men det försvinner vid ca 1000 varv, detta med vxl i neutral.
    Har bytta främre nedre vxl-lådsfästet som var av.
    Men har någon nåt tips om detta ev kan bero på något annat motorfäste där gummit blivit hårt och som bör bytas ?

    2: Jag har fått något malande ljud vid 35-50 km/timmen. Förvinner vid hägre hastighet. Har fått för mig att det kommer från V-bak.
    Låter som om gummit på däcken är av hårdplast vid den hastigheten.
    Kan det vara däcken eller ett hjul-lager ?

    3: Fyllde på AC:n i sommras och efter det låter det iblan som någon blåser till i en flöjt när jag startar eller stannar motorn.
    Vad kan detta bero på ?

    En nätt liten quizz där jag gärna tar mot gissningar och tips !

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    158
    Medlem#
    8435

    Re: Gissa ljud på 9-5

    2. Hur ser däcken ut där bak? Jag hade dåliga bussningar (nr 4) och däcken såg ut som kugghjul på insidan efter ett tag. Samt gav detta härliga mullriga ljud främst i låga farter 40-80km/h...

    3. Har även jag ett väsande ljud (i närheten av torpedväggen) med ECO off så det är väl så länge de håller av denna årsmodell tänkte lämna in min på felsökning och se vad det är.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  3. #3

    Re: Gissa ljud på 9-5

    1. Finns en servicebullentin om vibrationer vid tomgång. Löses genom att justera tomgångsvarvtalet.
    Signaturlös

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    114

    Re: Gissa ljud på 9-5

    Ok Tackar för svaren !
    Skall kolla upp bussningas osv i helgen.
    Några speciella som avses therm, (nr4) ?

    Var finner jag denna servicebullentin frippe 64 ?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    158
    Medlem#
    8435

    Re: Gissa ljud på 9-5

    Japp, bifogar en liten bild där de är numrerade, de sitter precis bakom bromsskölden en uppe och en nere, den nedre är dold av en plastkåpa.

    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    114

    Re: Gissa ljud på 9-5

    Jorå symtomen ser lika ut !
    Höger bakdäck börjar att bli förslitet oljämt ut på insidan, det är också på den sidan som jag upplever att det låter mest.
    Så det blir till att beställa nya bussningar, olyckligtvis var de tillfälligt slut hos speedparts.
    Vet du om det är krångligt att byta, man måste tydligen bort med hela länkarmen bak ?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    158
    Medlem#
    8435

    Re: Gissa ljud på 9-5

    Jag gjorde det nu i somras och skulle jag göra om det nu hade jag plockat ned hela stycket. Det var ingen hit att göra det med grejerna sittandes på bilen och de nedre bussningarna fick nog lite för mycket smäll på sig, då de sitter väldigt dumt. Kanske får byta dessa igen fram igenom

    En gasolbrännare/svets gör livet väldigt mycket enklare i alla fall. Grilla på ett par minuter sen är det bara banka ut kulleden, efter det, fram med bågfilen eller tigersåg (med försiktighet) och göra minst två snitt i ringen, sen pressa eller banka ut resten.

    När de ska på sen så tog jag en modell större hylsa (34 tror jag) och satte på bussningen samt satte ett par varv silvertejp runt gummidamasken för att skydda. Bankade med en mindre slägga. I efterhand så kan det nog vara vettigt att få tag i en bra press eller liknande.
    Andra här har använt rör och brickor i olika dimensioner och gängen gängtapp för att dra ihop det. Finns nog tusen sätt att göra det på.

    Kolla dämparna så de ser ok ut med, när du ändå är där nere
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    114

    Re: Gissa ljud på 9-5

    Stön och pust !!
    Håller på med detta nu, och har fått bort den övre på ena sidan, fick låna en biltema-sats för detta ändamål, men hylsorna och stången är ju såå låånga å stoora !!

    (Såg en annan sats på Youtube som man använde sig av vid liknande byte på en BMW 3-serien, den satsen var betydligt lämpligare)

    http://www.youtube.com/watch?v=KldUzESKGBw

    Antar att jag får bättre åtkomst om jag tar bort ok,skiva och sköld ?
    Gör nog detta imorgon.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    114

    Re: Gissa ljud på 9-5

    Oj Oj !
    Vilket slit, har i alla fall lyckats byta den övre på ena sidan, gjorde en " indragare med 12mm gängstång å 34mm hylsa, som mothåll på andra sidan hade jag en metallkopp från en lagerhållare som jag hittade.
    Allt gick bra till bussningen hade ca 5mm kvar att gå in, då blev det tvärstopp å jag knäckte gängorna på gängstången.
    Fick banka banka å banka med slägga sista biten, måste ha varir nå skit/grad kvar i fästet ?
    Tänkte gå på den undre å ta bort navet/hjullagret + sköld för å komma åt bättre, men efter att ha lossat navets 4 muttrar blev det stopp, de satt ju som gutet, vilket det tydligen tycks göra utom för de som skrivit haynes handbok.
    Tog du bort nav och sköld, eller lyckades du byta ändå ?
    Jag blötte på runt navet med rostolja å sen måste jag återställa för att jag måste ha bilen imorgon, får återuppta detta senare.
    Vågar man banka med slägga på navet/lagret för att få lös det ?
    Eller finns det något bra sätt att få loss det på utan att det blir skrot å man måste ut med 2000:- ?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    158
    Medlem#
    8435

    Re: Gissa ljud på 9-5

    Jag lossade bara bromsoket, så jag hade en del problem med nedre bussningen för skölden var i vägen. men trött och lat som man var så fick den sitta kvar. Jag hade en lång hylsa när jag knackade med en ~2kg's slägga (modell kort). Lättaste för dig nu kanske är att ta ner hela bärarmen med lagret kvar på. Då man kan fästa grejerna lite bättre och i vettigare arbetsställning.

    Sen värmde jag extra på godset innan jag började trycka i bussningarna.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    114

    Re: Gissa ljud på 9-5

    Ok !
    Jo är lite lat själv å vill göra det på snabbaste sättet, därav tror jag att jag knökar på de andra bussningarna med bärarmarna kvar.
    Vet nu vilka grejor som behövs å vill fortfarande tro på den här metoden, kommer oxå att vara noga med att rengöra riktigt när jag tagit bort den gamla å förvärma innan montage är nog en god ide.
    Det blir nog attack om en 3-4 dar då bilen är ett måste några dagar nu.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 172
    Medlem#
    8758

    Re: Gissa ljud på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    1. Finns en servicebullentin om vibrationer vid tomgång. Löses genom att justera tomgångsvarvtalet.
    Dock, orsaken till durret kan ha med balansaxelkedjan att göra, så en fråga är jur det ser ut med kamkedjan och kamkedjebyten? Någon risk för att någon gjort ett fulbyte av kamkedjan? Sedan kan balansaxelkedjan hoppa till annat läge vid en smäll.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    114

    Re: Gissa ljud på 9-5

    Tog lite tid att kolla vad som gjorts gällande kamkedjan.
    Den byttes på garanti vid 12800 mil (Har nu gått ca 23000 mil), det som byttes var kedjesats och oljeavskiljare.
    Detta gjordes hos Svenska Bil som vad jag förstår skall vara godkänd av SAAB.
    Förra ägare nämnde något om att balansaxel/kedja även var bytt, men det var vaga uppgifter och jag finner inget som tyder på det.
    Vill tro att verkstaden gjort riktigt, men om det inträffat som du säger och balansaxelkedjan ej är i rätt läge, finns det något bra sätt att kolla detta på ?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 172
    Medlem#
    8758

    Re: Gissa ljud på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av andm
    Tog lite tid att kolla vad som gjorts gällande kamkedjan.
    Den byttes på garanti vid 12800 mil (Har nu gått ca 23000 mil), det som byttes var kedjesats och oljeavskiljare.
    Detta gjordes hos Svenska Bil som vad jag förstår skall vara godkänd av SAAB.
    Förra ägare nämnde något om att balansaxel/kedja även var bytt, men det var vaga uppgifter och jag finner inget som tyder på det.
    Vill tro att verkstaden gjort riktigt, men om det inträffat som du säger och balansaxelkedjan ej är i rätt läge, finns det något bra sätt att kolla detta på ?
    Om man bytt kamkedjan rätt så ska balansaxelkedjan bytts samtidigt. Kittet för kamkedjebyte är kombinerat med kittet för balansaxelkedjan, det extra jobbet för balansaxelkedjan är ganska litet, så den är med största sannolikhet bytt om det gjordes på Svenska Bil.

    Att kolla om den sitter rätt vet jag inte hur man gör, dock. Har durret kommit plötsligt, eller?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    114

    Re: Gissa ljud på 9-5

    Jo Jag tror nog att de gjort riktigt, dessutom jobbade förra ägaren av bilen son där, så jag tror inte det fuskats mot farsgubben.
    Durrningarna har funnits där den tid jag haft bilen i ca ett år, jag trodde från början att det berodde på att främre fäster som var av/trasigt, men det blev inte bättre efter jag bytte det, så ??
    Höja tomgången ??
    Kanske kan de fixa det på Mekonomen verkstad ?
    Lokala SAAB verkstaden är blodiga.

  16. #16

    Re: Gissa ljud på 9-5

    Hej.
    Angående navet:
    Tänkte gå på den undre å ta bort navet/hjullagret + sköld för å komma åt bättre, men efter att ha lossat navets 4 muttrar blev det stopp, de satt ju som gutet, vilket det tydligen tycks göra utom för de som skrivit haynes handbok.

    Det sitter två muttrar till per sida. Lossa dessa och navet bör släppa.

    mvh
    loca

  17. #17
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Gissa ljud på 9-5

    Angående durret så tycker jag att det blir så om man monterar den korta drivremmen och utesluter remhjulet på transmissionskåpan, framförallt på bilar med automatlådor. Har du den korta eller långa remmen? Jag rekommenderar den långa alla dagar i veckan!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

Liknande ämnen

  1. Gissa min effekt!
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 10:50
  2. gissa hk.
    Av costello i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •