Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: SAAB:en har rasat, köpråd billigare SUV

  1. #1

    SAAB:en har rasat, köpråd billigare SUV

    Tjena,
    I slutet av förra veckan fick jag det besked jag inte direkt har längtat efter men samtidigt räknat med.
    Min SAAB 9-5 2.2TID har rasat, tydligen så har det letat sig in olja i dieseln som bokstavligen r**k*****t bilen. Startar inte ens.
    Lite synd eftersom jag nyligen bytt till en helt ny EGR ventil (rullat kanske 200mil), köpt nya Nokian däck som knappt rullat 50mil, bytt en massa givare, bromsskivor osv... men men!
    Får skylla mig lite själv som kört bilen stundtals flera gånger i veckan med tungt släp. Men gör inte det speciellt mycket roligare för det. Började dessutom bolma ut svartrök på väg hem från Småland till Skåne. Men valde att köra vidare...

    Eftersom plogbilarna tydligen inte alltid hittar ut till mig på vintrarna och för att jag allmänt gillar att sitta högt så är jag nu ute efter en lite billigare SUV.
    Jag bryr mig absolut inte om vilket märke det är på bilen, mer än att den ser helt okej ut (aka "sportigare"). Den ska ha 4wd. Bränsle spelar heller ingen roll.
    Ska helst inte gått för långt heller...

    Prislappen ska helst inte vara högre än 75-80tkr.

    Kollat lite på Toyota RAV-4, Honda CR-V, Kia Sorento, Hyundai Teraccan och liknande SUV:ar. Uteslutande asiatiskt dock.

    Anledningen till att jag frågar här och inte på nåt 4wd forum eller dylikt är för att jag vill ha en så oberoende syn på det hela som bmöjligt. Och ni, på det här forumet har hjälp mig så mycket och visat er kunniga och objektiva så varför inte pröva här?

    Länka gärna verkliga objekt från tex Blocket. Gärna bilar som finns nere i södra Skåne

    Fråga 2
    En liten tanke som jag gått och spånat på, som egentligen inte har med det här att göra.
    Har funderat lite på att vänta med att göra av med min bil och istället köpa ett "renoveringsobjekt" av en 9-5 2.2TID. Med dålig EGR-ventil eller dylikt. Sett att det dykt upp några såna objekt på blocket för en strunt summa.
    Och därefter flytta över det hela från min nuvarande bil till "objektet". Har så pass mycket nytt på bilen att det kanske skulle kunna kännas värt.
    Vet inte om det skulle vara lönt att sälja vidare den bilen eller sälja den reducerat till nån familjemedlem...
    Vad tycker ni om det? Kan det vara värt?
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: SAAB:en har rasat, köpråd billigare SUV

    Av egen erfarenhet så tycker jag att Subaru Forester är en ganska trevlig historia!

    Verkar dock dåligt med dessa för under 80k i södra Sverige. Kollar man i hela landet så lär du kunna få en fräsch från 00-talets första halva

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: SAAB:en har rasat, köpråd billigare SUV

    Är toknöjd med vår santa fe..
    Men den bästa bil jag haft rent praktiskt var en Lada Niva diesel
    Det tog sig fram överallt ... Dock inte mycket körglädje komfort eller nåt annat än , bra på att ta sig fram..

    Men annars tror jag nog man ska satsa på en äldre santa fe, mkt bil för pengarna , men kostar att köra, inga raketer, men funktionella!

    Vettigt är kanske nån Rav4 el liknande !
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: SAAB:en har rasat, köpråd billigare SUV

    Santa Fe får inga toppbetyg i vibilägare direkt. Verkar rosta rätt friskt...
    http://www.vibilagare.se/test/begbil...santa-fe-12335
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76

    SAAB:en har rasat, köpråd billigare SUV

    Ett tips som kanske inte är helt i linje med dina önskemål är att kolla efter en Landcruiser 90. Ser väl inte så sportig ut, men är väldigt pålitlig och i sammanhanget förvånansvärt ok att köra på landsväg. Jag har en diesel från 99 som gått 43000 mil och den bara mal på. Bra värme, ok stolar och drar runt litern för det mesta. V6-bensinaren är väl lite törstigare, vet inte vad den drar, men ska vara pålitlig den med.
    Tobbe
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: SAAB:en har rasat, köpråd billigare SUV

    Min far är inne på sin tredje Honda CRV, han är kort sagt extremt nöjd med dessa, ingen av dem har krånglat nämnvärt mer än rutinmässigt underhåll trots att de två tidigare passerade 20.000 mil innan han sålde dem. Om jag minns rätt är den "värsta" reparation han har haft på någon av dem en inre drivknut som gav upp p.g.a. sprucken damask. ingen rost på någon av dem.

    Jag har kört samtliga av dem (dieslar) och är väldigt imponerad över chassiet och komforten för biltypen. dieselmotorerna är inte jättetyste eller jättesnåla. Det blev bättring på det 2009.

    Man sitter verkligen högt i dessa bilar vilket kräver att man vänjer sig. det är väl heller inte de snyggaste bilarna jag någonsin har sett in- eller utvändigt. Men de verkar vara extremt välbyggda.

    Problemet är att de håller ganska högt värde på begagnatmarknaden. 80 tkr räcker kanske till en 04:a. Karossen och inredningen fick ett stort lyft 2007, men då snackar vi en helt annan prislapp.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  7. #7
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: SAAB:en har rasat, köpråd billigare SUV

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Santa Fe får inga toppbetyg i vibilägare direkt. Verkar rosta rätt friskt...
    http://www.vibilagare.se/test/begbil...santa-fe-12335
    Ingen av de 20st jag tittat på hade nämnvärd rost!

    Vi har dock nyare kaross .. Men tittade först på Gen1..
    Dock hade några problem med tickande ventiler!

    Alla Kia sorento däremot var alla upprustade i balkarna !

    Så mitt tips är att titta på alla på annons inom ditt avstånd du vill åka och gör en egen bedömning! Som sagt hittade ingen men nämnvärd farlig rost!

    Visst rosor fanns på nån ... Men de flesta var välskötta
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Billigare vs dyrare bil - vad anser ni?
    Av -Konrad- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2018-02-05, 07:05
  2. Finns billigare i sverige?
    Av beagleboy i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 22:35
  3. Val av lite billigare däck
    Av SAABare i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 19:09
  4. 9-3 Sport, billigare att försäkra än 900 SE 2.0T
    Av WannabeeGBG i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 02:32
  5. När får man billigare försäkring egentligen???
    Av Daniel i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-08-02, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •