Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

  1. #21

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Ingen? Märkligt...

    Aja, då får jag bli försökskanin då
    Saab 9-5 Aero -01. Fullutrustad förutom taklucka. ca 270hk
    Saab 9-3 Linear -03. Snik, men med 230hk bensin just nu
    Saab 9-3 Vector -08. 270hk 390nm på E85

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149

    Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Meddela hur det gick. Kommer säkerligen skaffa dessa jag med.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    http://www.blocket.se/blekinge/Framskar ... m?ca=8&w=3

    Bilder på skärmarna på blocket.

  4. #24
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Ser ut som det blir lite borrande för att få dit det på en orginalbil på "rätt" sätt, t ex för skärmkantslisten och sidolisterna. Säkert får man ta upp hål där tappen på blinkersen ska fästas och även på diverse andra fästpunkter

    Men bara man gör det så lär det inte rosta igen

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149

    Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Japp endel pyssel, men man får vara glad att det äntligen finns någon som erbjuder skärmar till cs.

  6. #26

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Ska man borra före eller efter lack? Kanske inte spelar så stor roll.
    Man får ju ändå borra igenom en tejpbit där man har ritat ut var hålen ska vara.

    Hålet för blinkers får jag nog gå lös på med dremeln.

    Borde vara ganska snabbt ordnat. Hoppas nu bara att passformen är så bra som de säger
    Saab 9-5 Aero -01. Fullutrustad förutom taklucka. ca 270hk
    Saab 9-3 Linear -03. Snik, men med 230hk bensin just nu
    Saab 9-3 Vector -08. 270hk 390nm på E85

  7. #27

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    2st skärmar är nu beställda och betalade. De bör dyka upp i nästa vecka hoppas jag. Ska ta en del bilder åt er
    Saab 9-5 Aero -01. Fullutrustad förutom taklucka. ca 270hk
    Saab 9-3 Linear -03. Snik, men med 230hk bensin just nu
    Saab 9-3 Vector -08. 270hk 390nm på E85

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Valla/Katrineholm, Södermanland
    Inlägg
    6

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Ser fram emot det. Sitter själv med en högerskärm som e rostig.

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    88

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Da Bear,hur går det med skärmarna? Är lite nyfiken.

    T.E
    -Gammal man gör så gott han kan ........

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    32

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Ja vi är flera som väntar med spänning på bilder
    9000 2.3i Cs 94

  11. #31

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Jag fick skärmarna i onsdags (22/5). 5 veckor från beställning till leverans. Lång tid kan tyckas, men ACM verkar ha en hel del att göra.

    Ska försöka göra en kort sammanfattning


    Kontakt: 9.5 av 10, allt sköttes via e-post och alla mail förutom 1 (som jag inte alls fick svar på) besvarades blixtsnabbt.

    Leverans: 7 av 10, skärmarna görs ju på beställning, så beroende på säsong så kan det dra ut på tiden. Svårt att sätta ett "rättvist" betyg utifrån detta.
    Skärmarna kom helt okej packade i en träställning, hemleverans med DHL. Bara att signera i deras handdator och sen lyfta in paketet i hallen.

    Kvalité: 8 av 10, ytfinishen är jättebra. Det som drar ner betyget något är att det på vissa ställen var lite tunt med glasfiber så man kunde se igenom, samt att det var ingjutet "acm-ab" i bakkant på utsidan av skärmarna. Lätt fixat för lackeraren, men ändå något som kostar extra att få bort.
    Jag lade till svart topcoat på mina skärmar för extra skydd under lacken. Jag personligen tycker att coaten kunde ha varit något tjockare, samt så var det i några hörn bättrat med pensel. Ingen stor grej, men kan vara bra att veta för den som är riktigt petig.
    Ett par kanter var lite slarvigt skurna och på ena skärmen var det ett par klumpar av glasfiber som inte ska vara där. Men det är inget som kommer att synas om man inte detaljstuderar bilen. Men åter igen, för den som är pedant så kan det vara viktigt.

    Slutbetyg: 8 av 10, för bruksbilen är det i princip bara att matta ned ytan på skärmarna och sedan dra på färg samt montera. För den pedantiske utställaren så bör de bearbetas lite extra före lack.

    Jag lämnade skärmarna till "min" lackerare samma dag som jag fick dem, så jag har inte provmonterat eller justerat in dem. Så den slutgiltiga passformen kan jag inte säga något om ännu. Men jag kommer att beskriva det momentet också


    Och till sist några bilder.
    Glasfiberklumparna, inte mycket och inget jag kommer att bry mig om. Dessutom syns de bara när man öppnar huven och kollar på den delen av skärmen.


    Här ligger de och solar sig lite i gräset innan jag kastade in dem i baksätet och for iväg till lackeraren.

    Saab 9-5 Aero -01. Fullutrustad förutom taklucka. ca 270hk
    Saab 9-3 Linear -03. Snik, men med 230hk bensin just nu
    Saab 9-3 Vector -08. 270hk 390nm på E85

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Ser väl inte så dumt ut, dock drygt att inga hål verkar vara förborrad.
    Glöm inte uppdatera oss med hur passformen vart
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149

    Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Nyfiken på slutresultatet. Ps. Tar man inte upp hål innan lack?

  14. #34
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Tycker inte att man ska borra hål innan man testat passform, då kan man avgöra själv.
    Efter detta kan man lacka så tänker jag.
    Har själv gjutit en enda skärm i mitt liv utan plugg( matris) och se ut så här:

    Väntar att få lite tid över så får man se om de passar. Klart de finns lite skador iom att jag vald att gjuta direkt, utan plugg, och de finns flera negativa vinklar som gjorde att mina skador var oundvikliga.Felet är lätt fixat i efterhand. Vid serie tillverkning gör man matris/plugg, själv klart, och de är betydligt lättare att få loss från formen.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #35
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Nu kan skärmen aldrig rosta.
    Passade mycket bra och idag har man skapat erfarenhet som jag värderar högt.


    ---

    ---

    ---


    PS! bilen lackar jag själv, när allt är fixat,kommer att gjuta mer i glasfiber och även testa Kolfiber.
    tex:dörrar och huv.
    En dörr väger 36kg, kan lätt räknas att bilen blir lättare.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Sv: Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Citat Ursprungligen postat av George
    Tycker inte att man ska borra hål innan man testat passform, då kan man avgöra själv.
    Efter detta kan man lacka så tänker jag.
    Har själv gjutit en enda skärm i mitt liv utan plugg( matris) och se ut så här:

    Väntar att få lite tid över så får man se om de passar. Klart de finns lite skador iom att jag vald att gjuta direkt, utan plugg, och de finns flera negativa vinklar som gjorde att mina skador var oundvikliga.Felet är lätt fixat i efterhand. Vid serie tillverkning gör man matris/plugg, själv klart, och de är betydligt lättare att få loss från formen.
    Hmm? Hur i hela friden fixar du att göra en form utan plugg/matris?
    Är du så skicklig att du fått exakt spegelbild av skärmen på fri hand i formen? Jag tror inte på det.

    Du måste ha gjort som oss andra. Tagit en original plåtskärm i bra skick. (Det är pluggen/matrisen) sedan lagt gelcoat, plast, laminat osv för att göra formen.
    Men jag håller med, det är många negativa former på skärmen som ställer till det. För det finns det dock lite knep, nämligen kan man göra......

    Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Sv: Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Citat Ursprungligen postat av George
    Tycker inte att man ska borra hål innan man testat passform, då kan man avgöra själv.
    Efter detta kan man lacka så tänker jag.
    Har själv gjutit en enda skärm i mitt liv utan plugg( matris) och se ut så här:

    Väntar att få lite tid över så får man se om de passar. Klart de finns lite skador iom att jag vald att gjuta direkt, utan plugg, och de finns flera negativa vinklar som gjorde att mina skador var oundvikliga.Felet är lätt fixat i efterhand. Vid serie tillverkning gör man matris/plugg, själv klart, och de är betydligt lättare att få loss från formen.
    Hmm? Hur i hela friden fixar du att göra en form utan plugg/matris?
    Är du så skicklig att du fått exakt spegelbild av skärmen på fri hand i formen? Jag tror inte på det.

    Du måste ha gjort som oss andra. Tagit en original plåtskärm i bra skick. (Det är pluggen/matrisen) sedan lagt gelcoat, plast, laminat osv för att göra formen.
    Men jag håller med, det är många negativa former på skärmen som ställer till det. För det finns det dock lite knep, nämligen kan man göra......

    Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4
    Jag vågar att göra/testa och det ger till mig mitt inre kick.... men blev inte förklarat att jag köpt skapliga två skärmar och
    har gjutit direkt på baksida, de finns bilder och ingen form.

    ----

    Man kan inte slänga massor av pengar för att fixa plugg.
    De gick 1 kg Gelcoat biltema ca 200 spänn, resten var inte dyrt, man kan säga allt kostade ca 400 kr, inte mer.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #38
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Lite till bilder och mina egna synpunkter:



    Här ser man min plugg/org skärm baksida. Silvertejp gick hela vägen på omkretsen och de här är rester efter att man fått ut min plast skärm.
    ----

    ----

    ----
    ----


    Här ser man montering med distans,( egen jigg, kartong bitar ), diagonalt 2st. + en osynlig på insida av skärmen vid lilla blinkers och den var av skumgummi saab org.
    Slutligen var att bestämma och borra hål samt fästa några skruvar och borra vidare tills allt vart klart och passade 100%.

    Kan vara viktigt när man gör som mig utan plugg är att gjuta endast 2 tunna lager fiber för att ha kvar elasticitet, behövs, vid lossning av org. skärm.
    När redan allt är lossad då gjuter man 2 lager till och på vissa stället 3 eller flär för att få förstärkning och kunna skruva mot chassi.

    Har använd wax som fanns hemma 3M, går vilken som helst, och biltema släppmedel i spray form samt silver tejp. Har även använd tryck luft och våld på dom negativa vinklar som finns om man väljer de här metoden.

    Överskotts fiber skär man lätt med liten trissa/kapskiva. Använd inte såg/bågfil de är helt fel och tar tid. De tog 2min att skära runt om, för min del.Kolfilter är ett måste vid sådan arbete.

    Lycka till.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #39

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Glömde helt bort den här tråden. Sorry

    Skärmarna är på plats sen ett par månader.
    Som sagt så passade jag inte in dem eller gjorde några hål före lack. Men det gick faktiskt väldigt bra ändå.

    Markerade först med en spritpenna var jag skulle ha hålen, borrade med en 6mm borr och sedan använde jag en rundfil för att forma hålen så som jag ville ha dem.

    Det enda jag misslyckades med var ena skärmblinkersen som hamnade 3-4mm för långt ner, men det är inget man märker om man inte tittar efter det. Och det går ju att fixa väldigt lätt om man känner för att lacka om skärmen.

    Resultatet blev över all förväntan och passformen var i det närmsta 100%.

    Saab 9-5 Aero -01. Fullutrustad förutom taklucka. ca 270hk
    Saab 9-3 Linear -03. Snik, men med 230hk bensin just nu
    Saab 9-3 Vector -08. 270hk 390nm på E85

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Skärmar till 9000cs i glasfiber och kolfiber

    Grattis,
    Ser mkt fint, känns som att rullat ut idag från fabriken.

    PS! Nu kan dom salta vägar mycket dom vill !!
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Plasta/glasfiber på skärmar och hjulhus!
    Av drlavey i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 11:26
  2. Vad händer med glasfiber/kolfiber vid krock?
    Av Mackan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 21:59
  3. Glasfiber huv,skärmar mm till 9000?
    Av s-a-a-b a-e-r-o i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 01:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •