Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byta motor på en 9-3

  1. #1

    Byta motor på en 9-3

    Kanske en dum fråga men jag frågar ändå. Har en saab 9-3 aero -00 och funderar på att byta motor på den. Är det svårt att byta till en 9000motor? Är så less på 9-3 å 9-5:ans t7 system vill ha lite mera krut i bilen

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    287
    ja... det ska gå, men du får möblera om lite i motorrummet...

  3. #3
    Har sökt lite på forumet å såg att man måste byta kabelhärva är det alla kaplar i motorrumet. Hur gör man tex när 9-3 tripmätare är digital och 9000 är utan digital?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Öhhh, det är liksom inga problem att trimma en T7-bil, finns MASSA trevliga program att köpa idag. Bara att se till att motorn har hyggligt fin olja och att nivån är god !

    /R

  5. #5
    Jag kanske har missuppfattat lite då*skäms*, trodde att t7 kolvarna inte tålde så mycket hk.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av kallenorr
    Jag kanske har missuppfattat lite då*skäms*, trodde att t7 kolvarna inte tålde så mycket hk.
    Bara att byta till t5-kolvar eller varför inte smidda när du ändå håller på!
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Sedan kan man tydligen köra en T5 motor (ex B204E eller B204L) på Trionic7 mjukvara. Enligt någon annan tråd som jag tyvärr inte kommer ihåg vart den låg...

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Sedan kan man tydligen köra en T5 motor (ex B204E eller B204L) på Trionic7 mjukvara. Enligt någon annan tråd som jag tyvärr inte kommer ihåg vart den låg...
    Jepp det skall man kunna göra.
    Några försök till hemmakonvertering mellan T7->T5 styrsystem ska man nog ge själva fasiken i då det lär bli svårt att få allt o lira.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av kallenorr
    Jag kanske har missuppfattat lite då*skäms*, trodde att t7 kolvarna inte tålde så mycket hk.
    Nja, asså, ca 300hk tål T7-kolvarna ju, så har du inte tänkt dig nåt hårigare än steg3 så är det knappast lönt allt "krångel/pengar" att byta hela motorn. T5 kolvarna tål betydligt mer men hur mycket marginaler behövs egentligen ?

    Jag ska byta till Trionic5-kolvar i min skorv och sedan fortsätta vägen rakt ner i trimträsket, men då har jag passerat 300hk för länge sen

    Så har man inga problem med oilsludge och sånt dära skit så tycker jag att man gott och väl kan ge sig på att öka effekten i sin Trionic7 motor...

    /Rydde

  10. #10
    Tack för alla svar. Jag har funderat på steg 5 å lite till, men det är motorn å kopplingen som säger stopp. Vad är billigast/lättast byta motor eller att byta kolvar? Vill att aeron ska knäcka v70 T4 , eller är det svårt?

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Inte så svårt om det är otrimmade volvosar du skall knäcka...

    Valet är ju att antingen hinka i smidda kolvar för ca 8-10k

    Eller, Trionic5 kolvar plus stakar från en 2,0a:a, då måste du bla också ha T5 topplockspackning, jag gav 1000 spänn för mina T5 kolvar+stakar

    Eller helt sonika byta motor..

    Skulle gissa på att ett kolvbyte är det enklaste/billigaste...

    /Rydde

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde

    Eller, Trionic5 kolvar plus stakar från en 2,0a:a, då måste du bla också ha T5 topplockspackning, jag gav 1000 spänn för mina T5 kolvar+stakar

    /Rydde
    Varför måste man det? Skulle det skilja så pass mycket i kompression eller det är av annan anledning?

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde

    Eller, Trionic5 kolvar plus stakar från en 2,0a:a, då måste du bla också ha T5 topplockspackning, jag gav 1000 spänn för mina T5 kolvar+stakar

    /Rydde
    Varför måste man det? Skulle det skilja så pass mycket i kompression eller det är av annan anledning?

    Mvh Patrik
    Anledning: Annars kan/kommer kolvarna slå i.

    Kolvbyte får väl ansess som billigast, behöver bara lyfta toppen och ta ned tråget så kommer man åt. Ska man ut med hela motorn tar det la lite längre tid, och framförallt onödigt då det inte är blocket som är vekt utan Kolvarna. Stakarna byts för att slaglängden inte ska bli knas. Kolvarna T5 VS T7 ser lite anolrunda ut på så sätt.

    /Rydde

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Jag håller helt med, visste inte att man behövde T5 toppackning bara. Man lär sig mycket på detta forum

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

Liknande ämnen

  1. vad blir enklast?? byta motor elr byta delar?
    Av Sketstopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 17:35
  2. Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor
    Av spoony i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •