Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9-3 som laddar ur

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    37

    9-3 som laddar ur

    Hej, har en Saab 9-3 1.8t -05 som nyligen börjat ladda ur, jag trodde det var batteriet, provat byta och ladda upp men samma sak händer, jag kan köra med bilen men så fort jag låter den stå så är den död, den är också trögstartad, Har nyligen tvättat mina bilsäten med ånga, hade ej problem innan, läste att nån hade haft kondens i databoxen under förarsätet, nån som vet vad jag kan felsöka eller göra själv?

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 951
    Medlem#
    Dolt

    Re: 9-3 som laddar ur

    Felsökning med hjälp av amperemätare är det som gäller. Koppla in en amperemätare i serie med batteriet och dra därefter ur en säkring i taget samtidigt som du kollar strömmen. (Är lite trixigt med såpass ny bil du har då den ska "somna in" och liknande, men det går.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    37

    Re: 9-3 som laddar ur

    Kan du beskriva lite mer detaljerat hur jag går till väga?
    Är inte så elkunnig

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    37

    Re: 9-3 som laddar ur

    Vart kan jag få tag i en billig amperemätare?

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 951
    Medlem#
    Dolt

    Re: 9-3 som laddar ur

    Här lite trådar med nyttig läsning: search.php?keywords=amperem%C3%A4tare&terms=all&au thor=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=topics&st=0&ch=300& t=0&submit=S%C3%B6k

    Separat amperemätare är inte nödvändigt. Fungerar med multimeter av någorlunda kvalité.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    37

    Re: 9-3 som laddar ur

    var ute o testade, ena bilden är när jag mäter batteriet, andra bilden är där jag mäter strömmen, ni kan väl säga till om den är inställd fel eller nåt.

    http://imageshack.us/photo/my-images/705/2jpgs.jpg/
    http://imageshack.us/photo/my-images/339/1jpgga.jpg/

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    317

    Re: 9-3 som laddar ur

    På första bilden har du mätaren inställd på Likström, på andra bilen har du mätaren på växelström.

    Bilbatteri = likström, du ska därför ha som på bild 1.

    Jag skissade upp en bild i pant på hur du mäter spänning respektive ström på korrekt sätt.


    När du mäter spänningen ska mätaren vara inställd som på bild 1, du kan dock sätta den på 20. Spänningen i ett friskt batteri ska vara över 12,6.

    Nu är det inte säkert att du kan mäta strömmen med den mätaren du har eftersom den bara går upp till 200mA. Är tjuvströmmen mer tror jag inte du får fram nått mätvärde.

    Optimalt när du mäter strömmen är ju att mätaren visar 0,00 för då finns där inga tjuvströmmar som läcker ut.
    Låt oss nu säga att du får utslag på strömmätningen, då menade föregående talare att du öppnar upp din säkringslåda och plockar säkring för säkring tills tjuvströmmen försvinner.
    På så sätt kan du ju på ett ungefär få reda på vad som bråkar i bilen, för i stort sätt all elektronik är avsäkrad.

    EDIT: Glömde nämna att när du mäter strömmen måste du vrida över mätaren till "A" och sedan förslagsvis 200.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    37

    Re: 9-3 som laddar ur

    nu fattar jag, var precis ut o testade det, 0,00 fick jag upp, men däremot spänningen i batteriet går inte över 10.40 typ, kan det vara en så simpel sak som att batteriet är slut.

  9. #9

    Re: 9-3 som laddar ur

    Citat Ursprungligen postat av Vassle
    nu fattar jag, var precis ut o testade det, 0,00 fick jag upp, men däremot spänningen i batteriet går inte över 10.40 typ, kan det vara en så simpel sak som att batteriet är slut.
    Men enligt ditt första inlägg så har du ju bytt batteri, annars hade det varit min första misstanke.
    Signaturlös

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    37

    Re: 9-3 som laddar ur

    Nej mitt misstag, har bara laddat den med en batteriladdare, ska kanske köpa nytt batteri då

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    37

    Re: 9-3 som laddar ur

    Nu är det löst, det var batteriet som var slut, tack för all hjälp allihopa.

Liknande ämnen

  1. laddar 1.5 bar
    Av Nicklas83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 23:48
  2. Min ltt laddar 0,6...
    Av Rudan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 21:06
  3. laddar den som den ska?
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 01:43
  4. Laddar över...
    Av kocken75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •