Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9-3 2.0t 2008 Orginaltrim?

  1. #1

    9-3 2.0t 2008 Orginaltrim?

    Hej

    Detta är något jag inte lyckats hitta någon info om någonstans. (Antagligen fel sökord :P)

    Nu är det så att jag hittat en bil på blocket som jag är sugen på.
    Det är ett par saker som gör mig lite osäker på denna bil.

    Bilen ska påstått ha 201hk istället för de 175/200 på Bensin/Etanol den har orginal
    Ägaren svarar att den har orginaltrim från Saab som då ska ge 201 hk samt gå på 95, 98 samt E85

    Det är ganska förbryllande den enligt carfax (längst ner på blocketanonsen) är reggad med 201 hk samt bara bensin som bränsle.
    Är det någon som hört talas om detta innan och kan det stämma?

    F.ö så går det inte kolla upp bilen på transportstyrelsen där man får som svar att regnr ej är kopplat till någon bil. (Kanske har personlig skylt?)

    (Känns ganska lönlöst att trimma bilen till samma styrka som man ändå får ut på E85 orginal)

    Tacksam för snabba svar, men speciellt att komma fram till vad detta nu är för tjyvens bil

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: 9-3 2.0t 2008 Orginaltrim?

    I pappren i transportstyrelsen osv står effekten från Etanol men på de tidiga versionerna av etanolbilar står ibland enbart Bensin som bränsle isf flexifuel.

    Troligen är det en etanolbil som salufördes med 200hk (brukar stå 201 i regbevis) och som på så sätt går på både etanol, 95 och 98 bränsle.

    Om reg-nr inte är kopplat till någon bil så skulle jag se upp !

    Kan vara ett annat reg nr på bilen när du ska köpa den och plötsligt står du med en bil som är köpt på kredit och som kronofogden eller andra är ute efter att lösa in !

    Tänk både en och två ggr innan du köper en bil där han inte vågar ge ut det riktiga reg-nr


    Egen regplåt får INTE innehålla tre bokstäver följt av tre siffror enligt transporstyrelsen
    Kan vara en egentillverkad plåt för att slippa fortkörning/p-bot/inlösen av fogden

    Säger det en gång till för säkerhets skull: "Var försiktig med reg-nr som transportstyrelsen saknar dokumentation på!"


    Men lycka till med letandet av en saab. Du kommer inte att ångra dig när du sitter med en 200hk saab 93
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  3. #3

    Re: 9-3 2.0t 2008 Orginaltrim?

    Lyckades nu få lite tydligare svar av personen i fråga som säljer bilen.

    Han påstår att den är trimmad av Hirsch, vilket inte är omöjligt att dom har gjort det när den var ny och att den p.g.a detta står med 201hk i papprena.
    (Det dom har gjort är väl då att öka laddtrycket även för bensin så den petar ut ett jämnt hästantal på alla bränslesorter)

    Det med regnummret måste jag pinsamt erkänna att jag var lite snabb och missade ett mellanslag i beteckningen när jag skrev in det på transportstyrelsen :P

    Allt verkar stå bra till med bilen och det ser ut som ett köp kommer ske så länge inget anat dyker upp.

    Tack för svaret!
    Jag kommer nog bli tämligen nöjd i en Saab

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: 9-3 2.0t 2008 Orginaltrim?

    Hirsch programvaran till 2,0t Biopower ger väll 220hk?

    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F270006181

  5. #5

    Re: 9-3 2.0t 2008 Orginaltrim?

    Jo, jag tyckte inte det stämmer överens med vilka chip som finns.

    Antingen så är det nån halvdan grej man kan köpa till vid beställning av nybil eller så är det så enkelt att den är reggad med 201 hk för etanol utan att ta hänsyn till om det nu är mindre hästar med bensin. vilket känns konstigt att dem skulle göra då alla 2.0t jag sett är reggade med 175hk

  6. #6

    Re: 9-3 2.0t 2008 Orginaltrim?

    För er som är intresserade och undrar så hittade jag denna informationen hos transportstyrelsen:

    MOTORÄNDRING HIRSCH PERFORMANCE TYP F0S8B*
    T31B MOTORN ÄNDRAD
    T35A KAN KÖRAS PÅ DRIVMEDEL ETANOL ENLIGT UPPGIFT FRÅN
    FORDONSTILLVERKAREN

    Vad det betyder har jag inte rett ut än men bevisligen har den varit hos Hirsch innan registrering.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: 9-3 2.0t 2008 Orginaltrim?

    220hk/330nm - E85
    200hk/300nm - Bf95

    Det är det som gäller med Hrisch till denna motorn. Har det själv så.
    Och Saabs biopower bilar brukar vara reggade med den lägre bensineffekten. Stämmer antagligen även efter Hirsch varit framme.

    Citat Ursprungligen postat av exmanix
    För er som är intresserade och undrar så hittade jag denna informationen hos transportstyrelsen:

    MOTORÄNDRING HIRSCH PERFORMANCE TYP F0S8B*
    T31B MOTORN ÄNDRAD
    T35A KAN KÖRAS PÅ DRIVMEDEL ETANOL ENLIGT UPPGIFT FRÅN
    FORDONSTILLVERKAREN

    Vad det betyder har jag inte rett ut än men bevisligen har den varit hos Hirsch innan registrering.
    Så står det på min med. Det betyder ju som sagt bara att bilen är reg-besiktad med Hirschs programvara.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  8. #8

    Re: 9-3 2.0t 2008 Orginaltrim?

    Tack!
    Vad härligt med ett svar!

    Då vet man vad det är för något dom haft för sig..

    Men för att ytterligare klargöra, finns det en 2.0t (200 som endast går på bensin?
    eller är det en 2.0t biopower?

    Vad var motorstyrkan från början i så fall?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: 9-3 2.0t 2008 Orginaltrim?

    Det finns 2 stycken 2,0t/T
    2,0t som avhandlats ovan - även kallad B207L. Den ger 175hk på bensin. När den sedan fick biopower-funktion (2007?) kunde Saab plocka ut 200hk på E85.
    2,0T (B207R) har 210hk från fabrik (240hk med Hirsch) och den har inte någon biopower-funktion. Den går alltså enbart på Bf95/Bf98, Hirsch-programvaran optimerar egentligen bara bilen för Bf98.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  10. #10

    Re: 9-3 2.0t 2008 Orginaltrim?

    Ja de var ungefär så jag trodde det låg till.
    Tack för alla svar!

    Nu gäller det bara att få till köpet och hoppas på att den håller förväntningarna

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.0t orginaltrim?
    Av Dallleee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-02-02, 11:14
  2. Hur kan man identifiera saabs orginaltrim på 192hk?
    Av Andypandy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 23:41
  3. Saab "orginaltrim" 170 till 210hk..?
    Av T16_AeRo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 08:08
  4. orginaltrim 9-3
    Av risig9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 21:40
  5. SAAB 9-5 orginaltrim
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •