Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Cabrioletproblem NG900

  1. #21

    Re: CabrioletProblem (Problemet är löst)

    Puhh känns underbart efter allt slit, googlande, gnuggande av geniknölar mm att äntligen få säga att problemet är löst.
    Måste även tacka detta underbara forum med sina underbara människor som kommit med alla bra tips (mestadels via andra tråden "Diagnostic typ tech2").

    Kort summering:
    Köpte en ng900 -95 med rasad motor och stendöd cab.
    Köpte ny motor, bytte den men hittade inga fel på cabben.
    Beställde ny styrenhet till cabben, monterade och vips funkade allt utom sufflettluckan.
    Började fråga runt på detta forum vilket efter ett tag ledde till att jag köpte ett tech2 från Kina.
    Köpte WIS från England.
    Saknade mjukvara i tech2 för att koppla upp mig mot 900,an.
    Fick suverän hjälp igen på forumet.
    Mjukvara inladdat på nytt PCMCIA-kort.
    Ingen kontakt med TSAS (styrenhet till caben), orsak var dålig OBD2-kontakt i bilen. Kontakten snyggades till och jag hade äntligen kontakt med styrenheten.
    Kalibrerade enligt instruktion som en vänlig själ här på forumet länkat till.
    Allt gick klockrent utom att sufflettluckan bara gick att köra uppåt (även med tech2), neråt klickade bara reläet men endast 0,4 Volt ut.
    Lyckades hitta elschema till reläet (NEC EN2-1N1S) och kunde konstatera att reläet var paj då det saknades kontakt mellan stift 16 och 17 (matning till motorn).
    Lödde loss ett relä från min gamla styrenhet och lödde dit det i min "nya" styrenhet.

    Och vips nu funkar allt klockrent.

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: CabrioletProblem


    Imponerande jobb!

    Men du... hade det inte varit billigare och enklare att köpa en og9-3 med hel motor och icke-strulande cab?

  3. #23

    Re: CabrioletProblem

    Tack bollman.
    Kan lova att jag var nöjd när allt verkligen funkade, en underbar kick.
    O nää billigare hade de inte varit (om jag inte skall räkna ALLA timmar) men fasen så mkt enklare :-)

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Cabben

    Hej jag har en 900ng Cabb där 5 te bågen inte låser vid stängning av cabben får upp meddelande i sid kontroll cab jag har testat låsmotorn på luckan den var trasig har bytt den men fungerar ej ändå, jag vet också att den är i låst lägen när jag hänger fast stängerna i låsmotorn. någon som vet vad jag kan kontrollera härnest.
    MVH/ Peo

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    140
    Medlem#
    9699
    Hej Peo. Jag har just skruvat med min ng900 cab pga kabelbrott till en potentiometer. Har du kollat felkoder? Det kan var så att en felkod låser funktionen om den inte är raderad.
    // Johan

    Nuvarande: 96TT -63, ng900 Cab 2,0T -95, og9-3 Aero T7 Coupé -99, ng9-5 Vector 2,0 Hirsch 260hk XWD -10
    Tidigare: (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)

Liknande ämnen

  1. Svar: 458
    Senaste inlägg: 2022-03-28, 13:21
  2. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •