Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Cabrioletproblem NG900

  1. #1

    Cabrioletproblem NG900

    Hej!

    Har nu testat allt och hoppas här finns någon vänlig och kunnig själ som kan hjälpa mig.

    Har köpt en ng900 -95 med rasad motor och cab som inte fungerar.
    Motorn skall bytas men innan dess vill jag veta att jag kan få liv i cabben utan att gå bankrutt helt.

    Problemet är att när man trycker på knappen för att fälla cabben första gången (efter att ha slagit på tändningen) hör man ett lätt "klickande" från styrenheten och utgången till låset i "tonneau-lucckan" når ca 1 volt innan man hör ett klickande igen och spänningen försvinner helt.
    Har mätt samtliga motorer och microbrytare och de är helt felfria.
    Har även lossat kopplingsplinten på styrenheten och via kontakterna "tvångsstyrt" samtliga motorer genom att jorda ena stiftet och satt plus på andra, inga problem går fin fint.

    Har även testat olika utgångslägen utan resultat.
    Lossat batteriet för att nollställa ECU, helt utan resultat.
    Har mätt potentiometrar som åtminstone ändrar värden, om värden sedan är korrekt vet jag inte. Men detta borde väl inte hindra cabben från att röra sig.

    Misstänker att styrenheten löser ut för ngt som den vid kontroll märker är felaktigt, men i så fall vad?

    Handbromsen är åtdragen, elhissar funkar, batteriet laddat.
    Ideer tack, börjar bli en aning frustrerad.
    Kan styrenheten vara felet?

    OBS bilen är importerad från USA.

    Förslag mottages tacksamt.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: CabrioletProblem

    Nu är det ju inte det enklaste, men du hade nog varit väldigt hjälpt av någon som har en TECH-2 (SAABs diagnosverktyg). Då kan man nämligen läsa ut felkoder från cab-styrenheten och se vad det är som styrenheten surar över.
    Då ng900 har en massa mikrobrytare och lägesgivare och motorer och pryttlar så är det ju ganska svårt att gissa sig till vad det är som den inte gillar.
    Ev. kan även en Mekonomenverkstad hjälpa dig med deras system om du inte har en SAAB-verkstad i närheten, ring å kolla!
    Om du skriver var du finns i vårt avlånga land kanske det finns någon här som kan tipsa om vänlig verkstad som inte skinnar dig för att läsa ut felkoderna.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: CabrioletProblem

    Måste inte bilen vara igång när man kör suffletten? är så på og9-3 men den har ju hydraulisk cab.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: CabrioletProblem

    Nänä, räcker med tändningen, även på og9-3. Sitter en elektrisk pump till hydrauliken på og9-3.

  5. #5

    Re: CabrioletProblem

    Tack

    Jag befinner mig i Eskilstuna,så även Stockholm är inom rimliga gränser.
    Förra ägaren hade läst ut koder och då bl.a. fått felkoden B1605 (vill jag minnas,har felkoder nerskrivna hemma)
    Nästa problem är ju att motorn är paj så den går inte att starta.
    Läste att potentiometrar måste kallibreras om de byts, stämmer det?
    Vet inte om de är bytta men även detta borde väl kunna läsas ur felkoderna i så fall.

  6. #6

    Re: CabrioletProblem

    Okej väl hemma igen från dagens arbete. Vill börja med att tacka för idéer så här långt.

    Förra ägaren lämnade med en handskriven lapp med följande utlästa felkoder.
    - BL83 Intermittent brytare, femte bågen avbrott. (jag lyckas inte mäta mig fram till detta, kan vara att de bytt den)
    - B1605 Intermittent styrdonsfel (Låter troligt att jag skall ha ett internt fel i styrdonet, men vad jag lyckats hitta skall inte detta hindra cabben från att fungera utan är mer kopplat till AC)
    - B000 intermittent okänd felkod. (????)
    Har tyvärr ingen koll på vad som är gjort efter detta mer än att motorer till 5:e bågen samt själva taket var urkopplade bakom sidopanelerna, troligen för att möjliggöra manuell hantering av suffletten. Dessa är nu åter inkopplade.

    Men som "bollman" nämner så borde jag nog kontrollera felkoder igen, men hur skall det gå till när motorn e paj. Måste jag alltså byta motor först.

    Skall kontakta Saab och mekonomen, men fortsätt gärna med idéer.

    Tack på förhand

  7. #7
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: CabrioletProblem

    Hej,

    Jag har också en 900ng cab som strular. Men jag bråkar klart med min växellåda innan jag orkar börja försöka få ner taket... har fått tag i den här felsökningshandboken som du kanske får nytta av. Laddade upp den här:
    http://www.sendspace.com/file/e62tgp

    Har inte hunnit kolla själv i den. Jag är jääääävligt less på all elektronik, skulle mer än gärna manövrera taket manuellt om det gick? Så man slipper alla jävla motorer och brytare som måste kalibreras hela tiden.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #8

    Re: CabrioletProblem

    Tack Schollin!

    Även om den inte hjälpte mig just nu så kan den säkert komma bra till hands då det låter som jag köpt på mig lite "att göra" för framtiden.
    Visserligen älskar jag att meka och främst att hitta fel men just detta problem gör mig riktigt frustrerad. Har ett enkelt diagnostikverktyg i form av "Torque" i min telefon, men inge felkoder där (troligen för simpelt).

    Men som alltid "skam den som ger sig"

  9. #9
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: CabrioletProblem

    1995 var det inte fullt odb2 stöd så det är ytterst få felkoder du får ut via det uttaget utan en Tech2 tyvärr. Tror dessutom att allt rörande cabben kräver Tech2 och inte alls går med annat verktyg. Kollar du pdf:en så finns det info om hur man kan kalibrera cabbställningen tror jag via ac eller sid panelen.

    Hittar du nån saabmeck som är duktig på 900ng cabbar så säg till. Jag vill gärna lämna bort den delen till nån som kan.

    Mitt problem är att krokarna som håller i suffletten i bakkant inte släpper taket. Men motorn försöker fälla upp bakdelen iaf...vilket inte går.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-16 klockan 13:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  10. #10

    Re: CabrioletProblem

    Låter som din microbrytare till 5:e bågen lagt av och signalerar att låset redan är öppet. Brytaren sitter under vänstra låset (sett i bilens färdriktning).
    Du kan då använda manuella handtaget placerat bakom baksätet, vänster sida, bakom filten (en smal springa i filten) drar du i detta handtaget släpper motorn till "tonneau" -luckan och så även låset till 5:e bågen. MEN OBS att det är ganska knöligt att återställa igen.

    Vill du kolla brytaren måste du lossa styrenheten som sitter vänster bak i bagaget (lossa batteri först).
    Ta sedan loss kopplingsplintar (3 st). Mät mellan stift 39 och 22 = öppet läge om du får noll ohm. Mät mellan stift 39 och 23 = stängt läge om du får noll ohm. mao får du noll (eller nästan noll) på ohmmätaren betyder det att brytaren är i detta läget.

  11. #11

    Re: CabrioletProblem

    Hej igen!

    Då har man dödat några timmar i garaget i kväll me. Dock utan framgång. Blir mer o mer säker på att styrenheten är död. Allt annat funkar så som elhissar, c-lås till bagaget mm.
    Viktigt att tillägga att man bytt larm på bilen och det sitter ett CarGuard idag, vet inte om detta kan påverka???

    Men alla signaler från knapp o liknande funkar.

    Fråga, vet ngn om man kan lämna in styrenheten för felsökning eller måste den vara monterad i bilen?

    Har hittat nya styrenheter på ebay för ca 100 us dollar vilket känns överkomligt, men problemet återstår att jag då måste byta motor och sedan ta mig till en saabverkstad för att kalibrera.

  12. #12

    Re: CabrioletProblem

    Okej då verkar det som om motorproblemet e löst, ny (eller snarare begagnad) motor hämtas i helgen. Montering nästa helg sen får det bli som ni tipsat ett besök hos närmaste Saabverkstad för att läsa ut felkoder. Tråkigt nog så ville inte firmorna i USA skicka styrenhet till Sverige, men har hittat en i Tyskland.
    Återkommer så snart jag vet mer om grundorsak till felet.

  13. #13
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: CabrioletProblem

    Härligt!

    Jag antar att styrenheterna kalibreras och är unikt inställda för bilen? Så du kan inte prova min styrenhet för att se om det är den som är paj? Annars kommer min bil att finnas i kungsängen nämligen.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-16 klockan 13:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  14. #14

    Re: CabrioletProblem

    Tack Schollin!
    Men som du nämner så har även jag förstått att de måste kalibreras för varje bil, dessutom skulle jag inte våga ta risken men andras prylar då det kanske är ngt som jag missat som pajar styrenheten, skulle bli pinsamt
    Ny enhet från Tyskland slutar på ca 1500 spänn så det känns överkomligt.

  15. #15

    Re: CabrioletProblem

    Så, då var styrenheten beställd. Väntar nu med spänning och hoppas få ihop allt för att kanske hitta ngn fin höstdag att köra nercabbat i.

  16. #16

    Re: CabrioletProblem

    Styrenhet hemma + begagnad motor på släpet = helhelg i garaget.

  17. #17

    Re: CabrioletProblem

    Puuhhh.... då var motorn bytt. Mer jobb en jag först trodde. Riktigt knöligt då jag pga för litet garage tvingas lyfta motorn uppåt. Men, nu e de gjort och den startade fint.

    Ja sen va det ju styrenheten till cabben me, den har legat ett tag o bara väntat på att få testas. O se på f-n cabben funkade.... nästan helt. Nu stannar tonneau-luckan i öppet läge när jag öppnar cabben, funkar bra när jag stänger cabben. Skulle gissa att potentiometern till själva taket behöver kalibreras.

    Nästa steg blir då att boka tid hos Saab.

  18. #18
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: CabrioletProblem

    Citat Ursprungligen postat av teambra
    Puuhhh.... då var motorn bytt. Mer jobb en jag först trodde. Riktigt knöligt då jag pga för litet garage tvingas lyfta motorn uppåt. Men, nu e de gjort och den startade fint.

    Ja sen va det ju styrenheten till cabben me, den har legat ett tag o bara väntat på att få testas. O se på f-n cabben funkade.... nästan helt. Nu stannar tonneau-luckan i öppet läge när jag öppnar cabben, funkar bra när jag stänger cabben. Skulle gissa att potentiometern till själva taket behöver kalibreras.

    Nästa steg blir då att boka tid hos Saab.
    Härligt!

    Säg till om du hittar nån saab verkstad som faktiskt kan någonting om 900ng cabbar. Inte vanliga meckar som kan läsa wis och övriga manualer innantill och följa instruktioner utan som faktiskt vet hur de funkar? Följa instruktioner och chansa sig fram kan jag göra själv. Blir så jäääävla dyrt om jag skulle åka med min till saab och de ska gå igenom alla felsökningssteg från början och köra uteslutningsmetoden på vad som felar med min bil.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  19. #19

    Re: CabrioletProblem

    Ja Schollin, jag är rädd att det kan bli lite dyrt. Men då jag har bilen i ett bra pris kan jag kosta på mig detta.
    Kan inte påstå att grabben jag talade med verkade superhaj på dessa bilarna, men jag får väl ge dem en chans då jag inte kommer längre själv.
    Köpa ett tech2 är ju svindyrt o då e de osäkert om man får rätt mjukvara.

    Jaja vi får se, jag vet mer om några veckor.

  20. #20

    Re: CabrioletProblem

    Eftersom allt i livet skall vara så krångligt valde jag att ytterligare krångla till min tillvaro genom att köpa mig ett eget tech2... ja eller åtminstone beställa ett.
    Fick hjälp via detta forum att hitta ett verktyg från (o skratta inte för mkt nu) Kina för ca 3000 sek (ja plus moms o skit).
    Väntar nu med spänning för att se om jag skall gråta eller skratta.
    Nästa problem blir o se om jag fattar hur verktyget skall användas.

Liknande ämnen

  1. Svar: 458
    Senaste inlägg: 2022-03-28, 13:21
  2. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •