Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Uppgradera AS3 ljudsystem i OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86

    Uppgradera AS3 ljudsystem i OG9-5

    Skulle behöva lite bättre ljud i min 9-5:a. Funderar på att byta ut högtalarna. men eftersom jag inte är nån jättehöjdare på detta område så vill jag helst inte skruva isär för mycket. Frågan är därför om det räcker med att byta dom som sitter i fram och bakdörrarna. Så slipper jag skruva isär intsrumentpanel och grejer, eller är det bara onödigt om jag inte byter alla?
    Och vad krävs om jag tex vill sätta in en liten baslåda under en av stolarna. den måste ju förstås kopplas in i stereon, finns det färdiga kopplingar för sånt i saabs orginalstereo?

    Som ni kanske märken så är jag helt pantad när det gäller sånt här, så tips mottages tacksamt.
    Vad kan man behöva lägga ut om man vill ha ett OK system?

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Det är betydligt enklare att byta högtalarna i instrumentbrädan än i dörrarna! Jag har gjort både och.
    Ska du byta i dörrarna måste plocka ner hela dörrklädseln, och beroende på hur högtalarna ser ut kan du behöva tillverka distansringar för att kunna skruva fast dem.
    I instrumentbrädan är det bara att bända loss högtalargallren försiktigt med en mejsel, skruva loss högtalarna och hysta i nya i samma storlek.
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Det är betydligt enklare att byta högtalarna i instrumentbrädan än i dörrarna! Jag har gjort både och.
    Ska du byta i dörrarna måste plocka ner hela dörrklädseln, och beroende på hur högtalarna ser ut kan du behöva tillverka distansringar för att kunna skruva fast dem.
    I instrumentbrädan är det bara att bända loss högtalargallren försiktigt med en mejsel, skruva loss högtalarna och hysta i nya i samma storlek.

    Har tagit loss högtalaren ur förardörren och tyckte inte det var några konstigheter, så om dom i instrumentbrädan är lättare är det ju bara bra. Sitter det en bas i instrumentbrädan?

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Nej, ingen bas i instrumentbrädan.
    Om du har ett AS2 (Audio System 2) eller AS3 sitter det en liten centerhögtalare där.
    Har en aktiv bas i reservhjulet på min bil. Den är inkopplad med hjälp av en sån här:
    http://www.backesljud.se/produkter_v...?code_no=SAAB3
    Den adaptern är ett absolut krav för att kunna koppla in ett externt slutsteg till originalsystemet.
    All makt åt Thengil!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Nej, ingen bas i instrumentbrädan.
    Om du har ett AS2 (Audio System 2) eller AS3 sitter det en liten centerhögtalare där.
    Har en aktiv bas i reservhjulet på min bil. Den är inkopplad med hjälp av en sån här:
    http://www.backesljud.se/produkter_v...?code_no=SAAB3
    Den adaptern är ett absolut krav för att kunna koppla in ett externt slutsteg till originalsystemet.
    vet inte vad jag har för system, men har likadan bil som du fast en 05 så det bör väl vara samma som du.
    Vet du vad det är för storlek på dom olika högtalarna? orginal alltså

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Inte säkert att vi har samma ljudsystem, men det är troligen så. Alltså AS2.
    Kolla här:
    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    jag satte in JL 3.5" i instrumentbrädan och 5.25" hertz i bakdörrarna, tycker det blev väldigt bra faktiskt. har as2 och kombi...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    inhandlade ett par JBL GTO 629 idag, men fick lite problem vid monteringen i framdörrarna. Själva högtalaren var för stor för den monteringsringen som satt i. och dom olika modulerna som följde med passade inte heller.
    Fast han på BRL sa att det bara skulle vara och skruva dit dom.
    Slutade iallafall med en montering utanpå självadörrsidan.
    Fast egentligen vill jag dom ska sitta riktigt, nån som har några bra tips att dela med sig av?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    löste det genom att fila bort lite på sjäva skruvfästet, så nu funkar det perfekt.
    Dock så funderar jag på hur man får bort skyddet som sitter för basen som sitter på höger sidan i bagageutrymmet. Vill inte bryta sönder nåt.
    Nån som vet?

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Har du bas i bagaget?
    Då har du ett AS3-system från Harman/Kardon! Behöver du verkligen bättre ljud? Det är inte dåligt alls, men högtalarna och förstärkaren har lite luriga impedanser.
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Har du bas i bagaget?
    Då har du ett AS3-system från Harman/Kardon! Behöver du verkligen bättre ljud? Det är inte dåligt alls, men högtalarna och förstärkaren har lite luriga impedanser.
    yes, blev också lite förvånad närjag hittade basen. knappt märkt av den innan.

    Klart, bättre ljud behöver man väl alltid. Vill ha lite klarare ljud och lite mer bas.
    Dock så är jag helt värdelös på att ställa in ljudet.

    Dom nya högtalarna låg på 3 ohm, bra eller dåligt?
    Gav han på BRL fel info då jag trodde att jag hade ett AS3 system, kanske hade fått andra grejer annars.
    Planen var att slänga i likadana i bakdörrarna

  12. #12
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Går ju att justera bas och diskant på huvudenheten. Kolla i instruktionsboken hur man sätter på/stänger av loudness också, så ska du nog kunna hitta ett ljud du gillar.
    All makt åt Thengil!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Går ju att justera bas och diskant på huvudenheten. Kolla i instruktionsboken hur man sätter på/stänger av loudness också, så ska du nog kunna hitta ett ljud du gillar.
    Går inte att sätta på Loudness, det sköts automatiskt, enligt instruktionsboken.
    Basen och det går ju att ändra

  14. #14

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Har liknande funderingar!

    Min 9-5 sedan -07 har enligt mig för dålig bas.

    Osäker på om jag har as2 eller as3?

    Har högtalare i hatthyllan iaf.

    Har köpt högtalare till hatthyllan och förstärkaren för as3 (harman kardon).

    Marcus J: har du sedan eller kombi? ar du sedan hur funkar lådan i reservhjulsbaljan? Märker du stor skillnad?

  15. #15
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Ola0007
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Går ju att justera bas och diskant på huvudenheten. Kolla i instruktionsboken hur man sätter på/stänger av loudness också, så ska du nog kunna hitta ett ljud du gillar.
    Går inte att sätta på Loudness, det sköts automatiskt, enligt instruktionsboken.
    Basen och det går ju att ändra
    Tror du blandar ihop det med hastighetsberoende volym.
    Håll inne "BAND"-knappen när du slår på stereon, sedan ska du kunna välja olika undermenyer:

    • STARTVOL - maximal ljudvolym när jludsystemet slås på.
    • TELVOL - ställ in ljudvolymen för mobilhandsfree via högtalarna.
    • SP D VOL - hastighetsberoende volym. Ljudsystemet reglerar volymen automatiskt för efter fordonets hastighet för att kompensera vägbuller.
    • LOUDNESS ON/OFF - förstärker de lägsta och högsta frekvenserna för att ge ett klart och tydligt ljud även på lägre volym.
    All makt åt Thengil!

  16. #16
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av MrSlook
    Har liknande funderingar!

    Min 9-5 sedan -07 har enligt mig för dålig bas.

    Osäker på om jag har as2 eller as3?

    Har högtalare i hatthyllan iaf.

    Har köpt högtalare till hatthyllan och förstärkaren för as3 (harman kardon).

    Marcus J: har du sedan eller kombi? ar du sedan hur funkar lådan i reservhjulsbaljan? Märker du stor skillnad?
    Har kombi, ingen sedan.
    Men jovisst, jag märker väldigt stor skillnad, men jag har fått vara noggrann med inställningarna på min aktiva sub. Det tar ett tag innan man hittar rätt niva på "boost" och "gain".
    Blev ännu enklare efter jag bytte huvudenheten till en Pioneer AVH-2400BT. Nu är suben inkopplad på huvudenhetens subwooferutgång. Då kan jag fininställa den både direkt på själva suben och i huvudenheten, blir riktigt bra!
    All makt åt Thengil!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av Ola0007

    Går inte att sätta på Loudness, det sköts automatiskt, enligt instruktionsboken.
    Basen och det går ju att ändra
    Tror du blandar ihop det med hastighetsberoende volym.
    Håll inne "BAND"-knappen när du slår på stereon, sedan ska du kunna välja olika undermenyer:

    • STARTVOL - maximal ljudvolym när jludsystemet slås på.
    • TELVOL - ställ in ljudvolymen för mobilhandsfree via högtalarna.
    • SP D VOL - hastighetsberoende volym. Ljudsystemet reglerar volymen automatiskt för efter fordonets hastighet för att kompensera vägbuller.
    • LOUDNESS ON/OFF - förstärker de lägsta och högsta frekvenserna för att ge ett klart och tydligt ljud även på lägre volym.

    Då har vi nog inte samma huvudenhet , har den med cd växlare och stor touch skärm, har ingen "band" knapp. såvida du inte menar där man väljer FM/AM band ?
    Regleringe av hastighetsvolymen kommer jag in på om jag jag trycker på "ADJ" knappen

  18. #18
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Nej, uppenbarligen inte.
    Då har du alltså ett AS3-system med navigation?
    För att undvika fler missförstånd kanske du kan nämna årsmodell på bilen också?
    All makt åt Thengil!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    86

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Nej, uppenbarligen inte.
    Då har du alltså ett AS3-system med navigation?
    För att undvika fler missförstånd kanske du kan nämna årsmodell på bilen också?
    Sorry, borde stått i rubriken. Näms annars i inlägg nr 5.

    Bilen är alltså en 9-5 Vector SC 2.3T 2005
    yes det stämmer, har As3 med navigation.
    3 högtalare i panelen, 1 i varje dörr , samt en sub höger bak, och den cdväxlare vänster bak. Tydligen så har dom som inte har cd växlare en sub på varje sida. Kanske vore att föredra?

  20. #20

    Re: Byte av ljudsystem i 9-5

    Dom som inte har CD växlare och två subbar har i efterhand satt dit den isåfall. AS3 har aldrig levererats med en sub på vardera sida.



    Citat Ursprungligen postat av Ola0007
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Nej, uppenbarligen inte.
    Då har du alltså ett AS3-system med navigation?
    För att undvika fler missförstånd kanske du kan nämna årsmodell på bilen också?
    Sorry, borde stått i rubriken. Näms annars i inlägg nr 5.

    Bilen är alltså en 9-5 Vector SC 2.3T 2005
    yes det stämmer, har As3 med navigation.
    3 högtalare i panelen, 1 i varje dörr , samt en sub höger bak, och den cdväxlare vänster bak. Tydligen så har dom som inte har cd växlare en sub på varje sida. Kanske vore att föredra?

Liknande ämnen

  1. Uppgradera ljudsystem med slutsteg & baslåda OG9-5 Dame Edna
    Av Robban521 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2020-05-12, 01:16
  2. Uppgradera mjukvara eller uppgradera hårdvaran vid trim? OG9-5
    Av vectorkarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-06-10, 09:02
  3. Ljudsystem - Har jag AS3?
    Av i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 21:10
  4. Ljudsystem i 9-3SC Anniversary / går det att uppgradera?
    Av Ennet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •