Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världen)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    48

    9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världen)

    Hejsan, jag tycker min saab är rena lotteriet i prestanda. Ibland går den som ett spjut och ibland som en lättryckare. har en laddmätare vet inte hur bra den mäter men när den går kasst cirka 0.6 när den går bättre ibland 1.0 ibland 1.3+ alltså ibland går bilen kasst, bra eller super bra.

    Bilen är chippad Maptun steg2 biopower. ingenaning hur mycket den skall ladda då?? någon som vet? vore nice att veta

    testat bytt dumpen, tändstift, vacumslangar. slangarna från magnetventilen är jätte fina. Ibland tänds CEL och felkoder är (P1300)(p1312)(p1334) tändkassetten? vad jag googlat det till... men den brukar va oftast släckt och bilen kan ladda bra ibland med den tänd och dåligt fast den är släckt.

    Bilan hackar aldrig i laddet utan antingen laddar den mycket eller halvt eller jätte lite.

    och jag kan nästan inget om turbo bilar. detta är min första turbobil.

    tips? tack för er tid.

    edit: det är en T7

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    966
    Medlem#
    9223

    9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världen)

    Låter som en dålig tändkassett med tanke på felkoderna, inte allt för ovanligt!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    48

    Re: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världe

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Låter som en dålig tändkassett med tanke på felkoderna, inte allt för ovanligt!

    men borde den inte begränsa laddet då när lampan är tänd istället för när den känner för de??

    jag vet att tändkassetten bör bytas men frågan är om det är den som orsakar att bilen laddar när och hur den vill. känns som lampan borde va tänd när den går dåligt isåfall, men kanske inte? vad vet jag

  4. #4

    Re: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världe

    Kärvande wastegate?
    Signaturlös

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    48

    Re: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världe

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Kärvande wastegate?
    hur vet man det?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    966
    Medlem#
    9223

    9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världen)

    Alltså, samtliga p13xx koder betyder att något är knas med tändningen, och om det är knas där kan det påverka rätt så mycket. Så börja med att testa med en fungerande tändkassett.

    Skulle den fortfarande gå ojämnt så kan du ju börja felsöka omkring de andra systemen.

    Din bil säger ändå inte att du har några problem kring laddet, utan tändningen.

    Du ödslar ju bara din egen tid genom att söka efter ett problem som kanske inte finns istället för att först testa att lösa problem du faktiskt har

    Allt menat i en positiv anda
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    48

    Re: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världe

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Alltså, samtliga p13xx koder betyder att något är knas med tändningen, och om det är knas där kan det påverka rätt så mycket. Så börja med att testa med en fungerande tändkassett.

    Skulle den fortfarande gå ojämnt så kan du ju börja felsöka omkring de andra systemen.

    Din bil säger ändå inte att du har några problem kring laddet, utan tändningen.

    Du ödslar ju bara din egen tid genom att söka efter ett problem som kanske inte finns istället för att först testa att lösa problem du faktiskt har

    Allt menat i en positiv anda

    mjo jag vet men tänkte mest att den varnar för tändkassetten bara ibland och den går laddar lite även när den inte varnar för kassetten men ja

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    966
    Medlem#
    9223

    9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världen)

    Citat Ursprungligen postat av Thermo
    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Alltså, samtliga p13xx koder betyder att något är knas med tändningen, och om det är knas där kan det påverka rätt så mycket. Så börja med att testa med en fungerande tändkassett.

    Skulle den fortfarande gå ojämnt så kan du ju börja felsöka omkring de andra systemen.

    Din bil säger ändå inte att du har några problem kring laddet, utan tändningen.

    Du ödslar ju bara din egen tid genom att söka efter ett problem som kanske inte finns istället för att först testa att lösa problem du faktiskt har

    Allt menat i en positiv anda

    mjo jag vet men tänkte mest att den varnar för tändkassetten bara ibland och den går laddar lite även när den inte varnar för kassetten men ja
    True, men den varnar å andra sidan inte alls för något som berör luft/turbo-systemet.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    48

    Re: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världe

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av Thermo


    mjo jag vet men tänkte mest att den varnar för tändkassetten bara ibland och den går laddar lite även när den inte varnar för kassetten men ja
    True, men den varnar å andra sidan inte alls för något som berör luft/turbo-systemet.
    Precis. Men eftersom jag har ont om pengar så hade det varit trevligast att byta Först det som förbättrar laddet mest:P typ tryckklockan eller magnetventilen och senare när man har råd, även tändkassetten

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    966
    Medlem#
    9223

    9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världen)

    Du känner ingen som har en Saab med T7 då? Så kan du ju testa ifall det är det som orsakar alla problem. Annars är det ju dumt att lägga ner pengar på de andra sakerna som de kanske ändå inte ens är fel på?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    48

    Re: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världe

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Du känner ingen som har en Saab med T7 då? Så kan du ju testa ifall det är det som orsakar alla problem. Annars är det ju dumt att lägga ner pengar på de andra sakerna som de kanske ändå inte ens är fel på?
    jo men han har exakt samma symptom och felkoder som min fast hans hackar i laddat med :P men ja ska kolla runt

  12. #12
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346

    Re: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världe

    Nu är det ju såhär att även om du har fler fel än bara tändkassetten så är den i det här sammanhanget mest nödvändig att byta.
    En dålig tändkassett påverkar laddtryck och prestanda, och ger i värsta fall upphov till fler fel. Knack/spikregleringen fungerar troligen inte som den ska med en trasig kassett. Vad tror du det kan ge för följdskador, och vad kan det kosta? Det blir i värsta fall en mycket kostsam besparing, inte bra om ekonomin är ansträngd...
    Dessutom blir all annan felsökning hopplös och meningslös om tändkassetten är dålig. Även om du råkar fixa något annat fel som har med turbosystemet att göra så lär det inte märkas så länge tändkassetten inte är bytt.
    Alltså, börja med en fungerande tändkassett och nya tändstift!
    All makt åt Thengil!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    48

    Re: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världe

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Nu är det ju såhär att även om du har fler fel än bara tändkassetten så är den i det här sammanhanget mest nödvändig att byta.
    En dålig tändkassett påverkar laddtryck och prestanda, och ger i värsta fall upphov till fler fel. Knack/spikregleringen fungerar troligen inte som den ska med en trasig kassett. Vad tror du det kan ge för följdskador, och vad kan det kosta? Det blir i värsta fall en mycket kostsam besparing, inte bra om ekonomin är ansträngd...
    Dessutom blir all annan felsökning hopplös och meningslös om tändkassetten är dålig. Även om du råkar fixa något annat fel som har med turbosystemet att göra så lär det inte märkas så länge tändkassetten inte är bytt.
    Alltså, börja med en fungerande tändkassett och nya tändstift!
    okidoki får väl åka och handla en imorgon. brukar mekonomen alt saab ha dem i lager? är dem dyrare på saab ? och hur ser man vilken version tändkassetten är? Stiften är bytta.

    tack så hemskt mycket

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    470

    Re: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världe

    Citat Ursprungligen postat av Thermo
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Nu är det ju såhär att även om du har fler fel än bara tändkassetten så är den i det här sammanhanget mest nödvändig att byta.
    En dålig tändkassett påverkar laddtryck och prestanda, och ger i värsta fall upphov till fler fel. Knack/spikregleringen fungerar troligen inte som den ska med en trasig kassett. Vad tror du det kan ge för följdskador, och vad kan det kosta? Det blir i värsta fall en mycket kostsam besparing, inte bra om ekonomin är ansträngd...
    Dessutom blir all annan felsökning hopplös och meningslös om tändkassetten är dålig. Även om du råkar fixa något annat fel som har med turbosystemet att göra så lär det inte märkas så länge tändkassetten inte är bytt.
    Alltså, börja med en fungerande tändkassett och nya tändstift!
    okidoki får väl åka och handla en imorgon. brukar mekonomen alt saab ha dem i lager? är dem dyrare på saab ? och hur ser man vilken version tändkassetten är? Stiften är bytta.

    tack så hemskt mycket
    Mekonomen säljer för 2806kr (köpte en förra veckan) medans saab tar 3460kr (iaf här...)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    48

    Re: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världe

    ok. kopplade ut batteriet, bytte till en fungerande tändkassett och lagat en blå ventil som var trasig, så nu fungerar båda dem med. körde 1mil bilen laddar 0.7. jag gör u-sväng hem igen gasar som fan. nu går den upp i 1.3 helt plötsligt för att sedan bara ladda 0.7 igen.... alltså samma fel kvarstår men bilen går bättre nu än innan tror jag.

    tryckklocka nästa???

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    470

    Re: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världe

    där har jag samma problem! mitt ladd går till 0.8 sen vips 1.4 sen ner till 0.8 igen..

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    48

    Re: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världe

    provade köra "dyno" funktionen i ELM OBD2 läsare den mötte högst upp till 208hk vid 5332varv så något är ju uppenbarligen fel.. ;(

    ska ja beställa ny tryckklocka eller vad tror ni proffsen ?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    48

    Re: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världe

    Jäv** helv*** vad jag tröttnar på skitet. provat bytt lmm med ingen som helst skillnad..

    bilen laddar fortfarande som en orginal aero. Flödesmätaren på instrumentet går precis innan det röda.... drar jag W slangen så nuddar man bara gasen så sticker den till 2bar direkt...

    jag har kännt på tryckklockan den fjädrar hårt som in i helve** vilken jag antar ska tyda på att den fungerar??

    eftersom flödesmätaren går precis innan till de röda och den sitter ju ovanför bypassen så tyder ju det på att den får dåligt med tryck redan innan givaren väl???

    snälla hjälp känns fan som jag provat allt

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    966
    Medlem#
    9223

    9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världen)

    Lagt ur & i programmet?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    48

    Re: 9-3 aero OG T7 laddar olika (nybörjare inom turbo världe

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Lagt ur & i programmet?
    näpp

Liknande ämnen

  1. saab 9-3 aero -01 Turbo laddar konstigt
    Av antiXxjohansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-22, 21:37
  2. laddar olika på olika växlar
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-13, 02:10
  3. 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor
    Av Wolfsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 01:25
  4. De olika "stegen" inom trimmning.. ? =)
    Av D4gG3R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 18:26
  5. Ännu en og900 turbo mindre i världen!
    Av Hultman i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •