Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Frågor om magnetkoppling.

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008

Frågor om magnetkoppling.

Tjena!
    Jag äger en 9-3 -00.
    Min ac fungerar inte så jag lämna in den till en acverkstad för felsökning, gratis dessutom.
    Det mesta var i mkt gott skick, inga läckage och allt såg fräscht ut. Felet är att magnetkopplingen inte orkar slå på. Mekanikern visa mig med hjälp av en lång mejsel hur man kunde slå på magnetkopplingen manuellt på kompressorn och herregud vad den kyler! 3000 spänn skulle han ha för att shimsa om den och fylla på.

Läst en del på forumet och verkar som många tar tag i saken i egna händer.

Jag tänkte pröva att shimsa om kopplingen själv och läst den engelska guiden och tror jag kan klara det med hjälp av en händig vän.
    Men jag har lite frågor till er som gjort det förr.

1. Var exakt är det jag ska mäta avståndet? Jag har svårt att komma åt då turbon är ivägen.
    2. Är det en Sanden eller Seiko?
    3. Ska man lossa allt under bilen, jag ser inga som helst möjligheter att göra det annars?
    4. Om magnetkopplingen snurrar är det verkligen den det är fel på då?
    5. Är det kanske värt att lämna in den och pröjsa 3000?
    6. Finns det ngn i Göteborg som har lust att göra det?
    7. Jag försökte testa att starta själv med mejsel men jag förstod inte riktigt var man ska slå till den.
    Saab 9-5 Aero kombi -06

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008

Re: Frågor om magnetkoppling.

Jag har även tagit bilder som jag inte kan lägga upp i tråden, ingen aning om hur man gör?
    Saab 9-5 Aero kombi -06

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007

3000:- för att shimsa om den är ett riktigt rövarpris! Nu har jag inte gjort det på en 9-3-00 men principen är den samma på en 9000. du får plocka bort höger framhjul och innerskärmen. När du får åtkomst till kompressorn testa med ett bladmått vilket spel du har i magnetkopplingen. Det ger sig när du väl kommer så långt. Förmodligen ligger det för högt. Demontera magnetkopplingens yttre skiva - håll reda på shimsen. Vanligtvis ligger där flera shims av varierande tjocklek. Du kan söka på "shimsa magnetkopplingen" så får du mer kött på benen.
    Antag att spelet du mäter upp ligger på 0,8mm -leta rätt på ett shims med tjocklek 0,4mm -plocka bort det och skruva ihop skrotet. Nu bör du ha ett spel på 0,4mm. Magnetkopplingen bör nu kunna dra kopplingen.
    Lycka till!
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Medlem#
    7641

Om kompressorns mittdel snurrar ligger inte felet i magnetkopplingen.
    Kolla först upp AC-reläet, du kan även testa med att koppla +12V direkt till magnetkopplingens skarvdon och se om den drar då, gör den inte det shimsning som gäller.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008

Tack alla för svar!
    Jo den snurrade nu för att den fungerade igen. Tydligen funkar den när det är kallare ute.
    Men felsökningen på verkstan sa att det var magnetkopplingen som behöver shimsas.
    Ska riva ner hjulet imorgon och mäta, eventuellet shimsa om.
    Behövs det göras ngt mer? Ex. Packning?
    Saab 9-5 Aero kombi -06

Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Medlem#
    11119

Nej, du behöver inte tänka på något sådant. Bara plocka ned all plast i hjulhuset så hittar du kompressorn. Varför han skulle fylla på AC:n fattar jag bara inte, den behöver inte ens lossas
    När du fått bort allt så du kan se kompressorn från sidan så fattar du resten
    Tidigare bilar:
    Saab 9-3 SE 2,0t -99
    Saab 9-3 SS Vector 2,0t -04
    Nuvarande:
    Saab 9-3 SC Vector 1,9TTiD -09

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008

Citat Ursprungligen postat av willeh
    Nej, du behöver inte tänka på något sådant. Bara plocka ned all plast i hjulhuset så hittar du kompressorn. Varför han skulle fylla på AC:n fattar jag bara inte, den behöver inte ens lossas
    När du fått bort allt så du kan se kompressorn från sidan så fattar du resten
    Tack för hjälpen!
    Jo den hade dåligt med gas, det såg jag själv på maskinen. Däremot hitta vi ingen läcka med spårmedel..
    Enligt honom var det fullt normalt.
    Saab 9-5 Aero kombi -06

Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003

Hej!

Om magnetkopplingen slår till endast när du dunkar till den med en mejsel, då är det för stort spel mellan den o kompressor.

Nu kan det ju varit så att den slog till just när han dunkade på den (ren tillfällighet), så prova fler gånger.....

Om det nu är så att spelet är för stort så vet ja inte riktigt hur det är på 9-3, men är det samma kompressor som 9000, så fixar du det på 10min, bara plocka dän magnetkopplingen (3 insex) plocka bort 1 eller 2 st shims brickor, sen montera tillbaks.
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008

Citat Ursprungligen postat av ¤Robban¤
    Hej!

Om magnetkopplingen slår till endast när du dunkar till den med en mejsel, då är det för stort spel mellan den o kompressor.

Nu kan det ju varit så att den slog till just när han dunkade på den (ren tillfällighet), så prova fler gånger.....

Om det nu är så att spelet är för stort så vet ja inte riktigt hur det är på 9-3, men är det samma kompressor som 9000, så fixar du det på 10min, bara plocka dän magnetkopplingen (3 insex) plocka bort 1 eller 2 st shims brickor, sen montera tillbaks.
    Har vart ute i en timme nu. Det är riktigt svårt att komma åt. Den sitter verkligen så man precis kommer upp med en hand. Sitter med en mutter och inte en insexs.
    Ja det var riktigt svettigt, inte så lätt folk beskriver det. Nu har jag bara använt domkraft att hissa bilen med så de försvåra ju det hela. Men jag mätte 1mm så det är ju tok för mycket, MEN den starta igång nu igen. Den tycks göra det när det är lite kallare ute under 20C. Skumt!
    Väl när den fungerar kyler den knappt, och det sa han på verkstan att jag hade för lite gas i, dock hitta vi ingen läcka med spårmedel.
    Suck... hur ska jag göra?
    Saab 9-5 Aero kombi -06

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007

Ok - läs den här tråden viewtopic.php?f=6&t=96521 - där har du lösningen på ditt problem.
    samt den här http://www.saab9000.com/procedures/vent ... clutch.php

du bör ha ett spel på runt 0,4-0,5 mm. Lossa den yttre delen av m-kopplingen - tappa inte bort några shims. Fram med skjutmåttet och leta rätt på ett shims på ~0,5 - 0,6 mm. Lägg det åt sidan. Montera ihop tillsammans med de övriga shimsen och dra fast kopplingen. Du får sannolikt hålla emot med ett lämpligt verktyg. Kontrollera spelet ånyo så att du ligger rätt till.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008

Citat Ursprungligen postat av csan
    Ok - läs den här tråden viewtopic.php?f=6&t=96521 - där har du lösningen på ditt problem.
    samt den här http://www.saab9000.com/procedures/vent ... clutch.php

du bör ha ett spel på runt 0,4-0,5 mm. Lossa den yttre delen av m-kopplingen - tappa inte bort några shims. Fram med skjutmåttet och leta rätt på ett shims på ~0,5 - 0,6 mm. Lägg det åt sidan. Montera ihop tillsammans med de övriga shimsen och dra fast kopplingen. Du får sannolikt hålla emot med ett lämpligt verktyg. Kontrollera spelet ånyo så att du ligger rätt till.
    Ska riva ner de igen när jag har tid och riktiga pallbockar. Det är så saaablans trångt bara. Men ska riva ner de igen som sagt
    Saab 9-5 Aero kombi -06

Liknande ämnen

1. Byta ac-magnetkoppling og9-3
    Av joppevir i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 08:04
  2. Byta Magnetkoppling
    Av Mangeboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 15:35
  3. magnetkoppling 9-3
    Av JIMMYS i forum Motor och motorstyrning