Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Återkommande felkod P1110 -01 9-3 185hk

  1. #1

    Återkommande felkod P1110 -01 9-3 185hk

    Hej jag har haft problem med bilen ett bra tag nu...hela händelseförloppet nedan.

    Oktober 2011 - Motorlampan börjar lysa -> in till verkstad #1 -> felkod P1110 -> byter Bypassventil -> problem löst. Det fungerar ett halvår...

    Maj 2012 - Motorlampan börjar lysa ->in till verkstad #1 -> felkod ??? (vet ej) -> byter Laddtryckssensor. Efter ca 15 mil så börjar lampan lysa igen..jag åker in med bilen till verkstad #1 igen och han tror nu att turbon "trycker" in olja eller liknande och säger att han kan leta efter en turbo som inte gått så långt då jag inte är sugen på att betala för en ny och ska höra av sig igen inom någon dag. Han hör inte av sig igen.

    Jag åker då till verkstad #2 där de får felkod P1110. De byter slangarna till vakumventilen. Jag kör en 15 mil igen och lampan börjar lysa igen. In till verkstad #2 igen och de får samma felkod...byter nu vakumventilen. Jag kör 15-20 mil och lampan börjar lysa igen. Till verkstad#2 och konstaterar felkod P1110....nu ser mekanikern ut som ett frågetecken och säger att han har ingen aning om vad det kan vara och jag undrar om det kan vara turbon som strular men han tror inte det.

    Så här är jag nu...ända sedan första gången då jag bytte bypassventilen så har bilen gått precis som vanligt, jag har alltså inte märkt någon skillnad alls på motorn att något ska vara galet förutom den där lampan då...

    Bilen ska säljas och jag har bytt ut många saker på sistone så att sälja bilen utan att jag vet och/eller kan fixa felet suger rätt hårt...börjar fundera om inte bypassventilen är kass igen?!!

    /Magnus

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 165

    Re: Återkommande felkod P1110 -01 9-3 185hk

    Jag hade en bil med samma fel inne på jobbet en gång, det var en kabel som hade ärgat av precis vid kontaktstycket på torpedväggen, vid höger fjäderbenstorn ungefär. Tror det är ett sexpoligt kontakstycke. Kolla det.

    Annars får du belasta kablarna från ECM till magnetventilen, mäta resistansen i magnetventilen och jämföra med en referensventil, kolla vacumslangarna igen, provtrycka bypassventilen. Är ALLT detta ok borde ECM vara felaktig.

  3. #3
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: Återkommande felkod P1110 -01 9-3 185hk

    Det kan inte bara vara ett så enkelt fel att wastegatearmen har lossnat från turbon?
    Låsringen har en tendens till att lossna..

    Dessa herrar som har bytt en massa vakumslangar måste väl ha kollar dessa först eller??

    //Andreas
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  4. #4

    Re: Återkommande felkod P1110 -01 9-3 185hk

    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Jag hade en bil med samma fel inne på jobbet en gång, det var en kabel som hade ärgat av precis vid kontaktstycket på torpedväggen, vid höger fjäderbenstorn ungefär. Tror det är ett sexpoligt kontakstycke. Kolla det.
    Är det denna du menar ? Jag tyckte att den såg ok ut...


    Citat Ursprungligen postat av dino
    Det kan inte bara vara ett så enkelt fel att wastegatearmen har lossnat från turbon?
    Låsringen har en tendens till att lossna..

    Dessa herrar som har bytt en massa vakumslangar måste väl ha kollar dessa först eller??

    //Andreas
    Det får man väl förutsätta...

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220

    Re: Återkommande felkod P1110 -01 9-3 185hk

    Hej!

    När du säger bypassventil menar du dumpventilen lr magnetventilen vid torpedväggen?

    Har du testat byta dumpventilen?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 165

    Re: Återkommande felkod P1110 -01 9-3 185hk

    Citat Ursprungligen postat av cosmo
    Är det denna du menar ? Jag tyckte att den såg ok ut...
    Ja, en kabel hade ärgat av precis där. Räckte att man drog löst i kabeln så lossnade den från kontakten.

    Jag förstår egentligen inte varför felet inte hittas hos verkstad#2. Magnetventilen går ju tvångsstyra med Tech2. Varför inte aktivera den, och samtidigt dra lite i kablaget och k-stycken m.m. för att utesluta glapp, dålig kontakt osv? Det finns ju en felsökningsprocedur för varje felkod att följa. Är den elektriska delen av funktionen ok så är det bara den mekaniska kvar, med vacumslangar och bypassventil att kontrollera.

    Att bara läsa ut felkoden och byta något som har samma namn som näms i felkodstexten är ju inte så bright.

  7. #7

    Re: Återkommande felkod P1110 -01 9-3 185hk

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    När du säger bypassventil menar du dumpventilen lr magnetventilen vid torpedväggen?

    Har du testat byta dumpventilen?

    Mvh
    Den du benämner magnetventil är väl vakumventilen ? Den och ventilen som är kopplad till vakumventilen är bytt och det enda kvittot på att det är gjort är att de och slangarna ser nya ut.

    Jag har bara räkningen att gå efter då jag säger att de bytt det ena och det andra...så här i efterhand skulle man ha brytt sig mer :/

    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Jag förstår egentligen inte varför felet inte hittas hos verkstad#2. Magnetventilen går ju tvångsstyra med Tech2. Varför inte aktivera den, och samtidigt dra lite i kablaget och k-stycken m.m. för att utesluta glapp, dålig kontakt osv? Det finns ju en felsökningsprocedur för varje felkod att följa. Är den elektriska delen av funktionen ok så är det bara den mekaniska kvar, med vacumslangar och bypassventil att kontrollera.

    Att bara läsa ut felkoden och byta något som har samma namn som näms i felkodstexten är ju inte så bright.
    Jag kan inte svara på hur deras felsökning gick till men känslan var att dom inte riktigt hade koll på alla ventiler i alla fall.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med återkommande felkod P0171 9000
    Av Nitrion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 21:23
  2. [LÖST] Felkod P1110 B2x5 OG9-5
    Av Idlewild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-18, 19:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •