Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Gnisslande och repiga bromsar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    21

    Gnisslande och repiga bromsar

    Hej. På senaste besiktningen var det en "bra att veta": börjar komma rost bromsskiva v. bak.
    Så för några dagar sen tittade jag över bakbromsarna. Tog bort beläggen och de var helt ok. Men lite rost på skivorna bak, som annars var ok. Jag bara rengjorde och hade på lite kopparpasta för jag trodde att de skulle slipa bort rosten av sig själva. Nu har det börjat gnissla, särskilt när man bromsar. Trodde att det skulle försvinna efter ett tag men det verkar bli värre. Och när jag tittade på bromsarna idag såg jag att v. bak hade blivit repig, på utsidan som jag såg. Mycket av rosten hade ju försvunnit.
    Har det kommit in grus?
    Måste jag byta bromsskivor? Om jag byter skivor, kan jag behålla de gamla beläggen om de är bra, eller måste man alltid byta belägg när man byter skivor?
    9-5 3,0T V6 -99

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 457
    Medlem#
    11937

    Re: Gnisslande och repiga bromsar

    kopparpasta på bromsytorna (klossar och skivor)???? Verkar inte så smart, kopparpasta är ju ett "glidmedel" och då tappar du ju bromsverkan...

    Hursomhelst så kan man "slipa" bort ytlig rost på bromsskivorna med ett par hårdare inbromsningar, men ibland sätter sig rosten djupare (man ser som små porer med rost om man tittar nära) och då kan man inte bromsa bort rosten. Då gäller byte av bromsskiva eller att man med specialmaskin slipar ner skivan (det sistnämnda brukar vara omständigare=dyrare, så de flesta byter skiva).

    Om besiktningen anmärker på rostig skiva så brukar det vara djupt sittande rost, antagligen ser du på bromsvärdena att den rostiga skivan bromsar sämre.

    Man brukar alltid byta belägg vid skivbyte för att säkerställa att bromsarna drat jämnt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    21

    Re: Gnisslande och repiga bromsar

    Nej jag hade ju bara lite kopparpasta där beläggen rör sig i oket. Och nu brosar det bättre, en del av rosten försvann också. Men varför har det blivit relativt djupa r epor i skivan mitt på? Och låter och gnisslar. Kan det vara idé att plocka isär och se om sand eller grus kommit emellan innan jag köper nytt. Hur djupa repor kan det vara innan skivan anses som förbrukad?
    Hur blir det om man sätter på nya belägg, kommer smuts och sandkorn leta sig in där belägget inte ligger an mot skivan?

    tacksam för svar från någon broms-kunnig.
    9-5 3,0T V6 -99

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240

    Re: Gnisslande och repiga bromsar

    Det är inte så enkelt att dina belägg är slut ?

    Visst kan dt komma grus/sten mellan belägg och skiva och då brukar det bli ett himla oväsen.

    Repor brukar inte göra att skivan är "förbrukad"
    Kan du inte lägga upp en bild ?

    Jag skulle sannolikt bara kört vidare och försökt använda bromsarna hårt och mycket för att slita bort rosten Har det hunnit bli gravrost i skivorna är det bara att byta.

    Gamla belägg sliter in sig mot en ny skiva relativt fort men det bästa är såklart med nya delar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    21

    Re: Gnisslande och repiga bromsar

    Nu var mysteriet löst. Nästa gång ska jag titta noga att jag sätter dit beläggen åt rätt håll. Har kört 50 mil med ett belägg med slitytan utåt, inte så konstigt att det gnisslade. Hoppas inte skivan tatt för mycket stryk.
    9-5 3,0T V6 -99

  6. #6

    Sv: Gnisslande och repiga bromsar

    Tänkte precis säga det, har gjort samma tabbe själv

    /Robert

    Skickat från min Desire HD via Tapatalk 2

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240

    Re: Gnisslande och repiga bromsar

    Citat Ursprungligen postat av Christian301
    Nu var mysteriet löst. Nästa gång ska jag titta noga att jag sätter dit beläggen åt rätt håll. Har kört 50 mil med ett belägg med slitytan utåt, inte så konstigt att det gnisslade. Hoppas inte skivan tatt för mycket stryk.

    En klassiker

    En tröst är du inte är ensam om att göra tabben
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Gnisslande bromsar
    Av christer97 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-10, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •