Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99

    9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Nu har jag precis fått mitt TREDJE turboras på1-1,5 år (<1500mil) varpå den sista var en helt ny (dock från Biltema) och den dog efter < 3 mån (<500 mil)!
    Första gången turbon rasade hade den gått 12000 mil bara i min ägo, 24000 på mätarn, men vet inget om den bytts förut. Då köpte jag en beg. orginal som var superfin i lagerna och den höll drygt ett år. Aja, otur med begagnatköpet tänkte jag och köpte en ny på Biltema. Och den höll inte ens 500 mil!
    Det är en 9-5 2,3t -04 och jag har använt rätt olja och det är en familjebil som inte går hårt. Nästan uteslutande långmilspendling.
    Det kan ju knappast vara en slump att turbon rasar hela tiden!
    Vad kan det vara som är roten till problemet? Och hur kontrollerar man det?

  2. #2

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Du har väl bytt oljerör samt rengjort oljesilen?
    Signaturlös

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    tjaa efter att ha sett ett biltema agg testas i balanseringsmaskin så skulle jag aldrig köpa ett...
    har du rengjort oljerör, oljesump och oljesil? när du bytt agg?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Hmm... Nej, det har jag inte. Enligt saab så skulle jag bara byta packningar och oljefilter. Dock så märkte jag att oljereturröret skulle nog bytas till ett mer flexibelt rör. För jag fick böja det med våld för att få det att passa. Så till det kommande turbobytet så ska jag alltså utöka min inköpslista med oljerör, något mer? Vattenrören behöver jag inte byta då?
    Hur gör jag rent oljesilen? Var sitter den?
    Kan jag kontrollera om det är rören eller silen, eller ens något relaterat till olja som knäcker agget?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Oljesilen ska ALLTID göras rent vid ett ras, det står till och med i saabs egna verkstadsmanual.. Där kan du mycket väl ha ditt problem.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Visste inte ens att det fanns en.
    Men första bytet gjorde en bekant som borde ha koll på det, men det vet man ju aldrig. Får fråga honom. Det blev väldigt akut byte en söndag när jag besökte föräldrarna. Jag är vanligtvis inte den som skruvar. Men jag frågade en kompis om det var svårt o hälsa vad jag behövde för grejer och han sa typ: - "olja, glykol, oljefilter och massa svordomar".
    Var sitter oljesilen?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Citat Ursprungligen postat av StRob
    Var sitter oljesilen?
    I oljetråget.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    När turbon rasar är det inte ovanligt att det hamnar metallflisor från själva raset i oljesystemet. Därför byter man/rengör vissa känsliga delar av oljesystemet för att få bort flisorna som annars sliter på nästa turbo man sätter dit...

  9. #9
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Oljesilen ska ALLTID göras rent vid ett ras, det står till och med i saabs egna verkstadsmanual.. Där kan du mycket väl ha ditt problem.
    Den texten får du gärna leta upp till mig. Hittar den inte i mina böcker iaf.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Oljesilen ska ALLTID göras rent vid ett ras, det står till och med i saabs egna verkstadsmanual.. Där kan du mycket väl ha ditt problem.
    Den texten får du gärna leta upp till mig. Hittar den inte i mina böcker iaf.

    Mvh Mr_Lööf
    Det finns väl i allafall Service Information om detta.
    Hinner inte med allt.....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    När turbon rasar är det inte ovanligt att det hamnar metallflisor från själva raset i oljesystemet. Därför byter man/rengör vissa känsliga delar av oljesystemet för att få bort flisorna som annars sliter på nästa turbo man sätter dit...
    Specificera gärna detta tydligare med vilka delar detta innefattar, var de sitter och gärna hur man rengör på bästa sätt, då det inte är helt uppenbart för mig som inte gör sådant dagligen. :-) oljesilen lät ju väldigt självklart men inte ens min svåger visste att det fanns en sådan. Han skruvar en hel del med Volvo och BMW (men avskyr saab), men då kände jag mig inte lika puckad iaf ;-)

  12. #12
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Kan då säga att jag aldrig har hört att man skall göra detta vid turboras. Och jag har jobbat som Saab mek på Saab Automobile AB. Har inte sett något SI på att man skall kolla silen mm.

    Däremot har jag check lista och SI på att man skall kolla silen vid missljud av transmissions kedjorna. Men som sagt har ni något dokument på att man skall kolla på det vid ev turboras så är jag inte mer än mänsklig och erkänner att jag hade fel.

    Dock så förstår jag tankegångarna med en igentäppt sil. Dvs dåligt oljetryck, vilket inte är så bra för turbon. Men då skall ju oljetrycklampan också lysa. Den lampan alla kollar på när de startar sin bil.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    inget dokument men efter turboras går jag igenom och rengör tråget, oljesil, byter oljerör och filter. allt för säkerhetens skull

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Kan då säga att jag aldrig har hört att man skall göra detta vid turboras. Och jag har jobbat som Saab mek på Saab Automobile AB. Har inte sett något SI på att man skall kolla silen mm.

    Däremot har jag check lista och SI på att man skall kolla silen vid missljud av transmissions kedjorna. Men som sagt har ni något dokument på att man skall kolla på det vid ev turboras så är jag inte mer än mänsklig och erkänner att jag hade fel.

    Dock så förstår jag tankegångarna med en igentäppt sil. Dvs dåligt oljetryck, vilket inte är så bra för turbon. Men då skall ju oljetrycklampan också lysa. Den lampan alla kollar på när de startar sin bil.

    Mvh Mr_Lööf

    Den som alltid är trasig menar du
    Hinner inte med allt.....

  15. #15
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    . Men då skall ju oljetrycklampan också lysa. Den lampan alla kollar på när de startar sin bil.

    Mvh Mr_Lööf

    Den som alltid är trasig menar du
    Nja inte alltid men oftast. Min funkar felfritt på mina 9000 och min 9-5:a
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #16
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Står det inte i WIS att tråget ska demonteras och silen rengöras efter turboras?
    När min turbo rasade var det självklart att verkstaden gjorde rent silen och detta gjordes utan min anmodan.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  17. #17
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    Står det inte i WIS att tråget ska demonteras och silen rengöras efter turboras?
    När min turbo rasade var det självklart att verkstaden gjorde rent silen och detta gjordes utan min anmodan.
    Nopp står ej i WIS. Där står det att det var viktigt att man smörjde den nya turbon innan montering. Samt att flexröret på främre röret inte fick vikas för mycket.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    38

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Citat Ursprungligen postat av StRob
    Dock så märkte jag att oljereturröret skulle nog bytas till ett mer flexibelt rör. För jag fick böja det med våld för att få det att passa.
    Låter inte som turbon var vriden rätt. Du är medveten om att Biltemas turboaggregat är tvådelade, så man får lägga det nya och gamla bredvid varandra, och ställa in Biltemas så alla ingångar/utgångar hamnar rätt?

    Har läst gång på gång i olika forum att Biltemas inte passar, att det blir fel med rören och man får använda våld eller bygga om. Men det handlar ju helt enkelt om att folk inte jämför aggen först och vrider det till rätta.
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Nej det visste jag inte och det stod inget om det i beskrivningen som följde med. Dock stod det att det skulle förfyllas med olja, vilket jag gjorde. Men det behövde inte vridas utan problemet var att biltemas agg är något mindre så det blir en knapp cm längre för returröret ner till tråget. Så det behövde böjas lite till en S-form.

  20. #20

    Re: 9-5:a 2,3t äter turboagg.

    Citat Ursprungligen postat av StRob
    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    När turbon rasar är det inte ovanligt att det hamnar metallflisor från själva raset i oljesystemet. Därför byter man/rengör vissa känsliga delar av oljesystemet för att få bort flisorna som annars sliter på nästa turbo man sätter dit...
    Specificera gärna detta tydligare med vilka delar detta innefattar, var de sitter och gärna hur man rengör på bästa sätt, då det inte är helt uppenbart för mig som inte gör sådant dagligen. :-) oljesilen lät ju väldigt självklart men inte ens min svåger visste att det fanns en sådan. Han skruvar en hel del med Volvo och BMW (men avskyr saab), men då kände jag mig inte lika puckad iaf ;-)
    Skulle också gärna vilja veta, då jag inom en hyggligt snar framtid ska försöka mig på att byta turbo på en 9-5:a vars turbo totalhavererat.
    Vad rengör man med? Eller är det rent av bäst att byta rören?
    Tittade lite på speedparts, men blir inte riktigt klok på vilka det är. Blir ett nytt oginalaggregat från Garrett. En lättryckare således....
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

Liknande ämnen

  1. Vilka turboagg är det här?
    Av Rudan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 08:55
  2. Nollkoll på turboagg
    Av NnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 22:19
  3. Turboagg
    Av RHO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-01, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •