Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Motorhaveri OG9-3 Aero -00

  1. #1

    Motorhaveri OG9-3 Aero -00

    Vad kan ha gått snett?
    Körde i godan ro mot jobbet då det började smådunka från mototrummet. Efter 200 m så tappade jag servo,laddning osv som att multiremmen gått av men motorn spann på som vanligt. Steg ur för att titta, ser att remmen är hel o fin provar starta men batteriet orkar knappt dra runt motorn. Svågern kommer med ett nytt batteri och vi provar. Går knappt runt o låter skit även med det nya batteriet.

    Motorbyte eller är det lönt att börja forska efter vad som hänt?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973

    Re: Motorhaveri delux? 9-3 Aero -00

    Kontrollera så inte AC-kompressorn har skurit. Häng av remmen och kolla om det går att starta bilen då.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3

    Re: Motorhaveri delux? 9-3 Aero -00

    Sagt o gjort, hängde av remmen men det går mycket tungt, startar och låter som att något är galet.

  4. #4

    Re: Motorhaveri delux? 9-3 Aero -00

    Är nästa steg att plocka ner tråget och dra runt motorn för hand. Kan man avgöra därifrån om något lager skurit?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973

    Re: Motorhaveri delux? 9-3 Aero -00

    Låter som en vettig plan. Är kringutrustningen frånkopplad så är det ju bara grundmotorn kvar.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6

    9-3 Aero -00 går dåligt på tomgång efter motorbyte.

    Hej.

    Jag har nu bytt motor efter vevlagerhaveri. Jag har nu t5 block och min gamla t7 topp med t5 packning. Motorn startar fint och går bra tills man ger gas och låter den gå ner på tomgång då börjar motorn svaja och kan tom stanna. Inga felkoder.
    Jag har felsökt med; annan DI, nya tändstift, vevaxelgivare, rengjort spjällhus, letat tjuvluft, koppla ur lmm, kopplat ur lufttrycksensorn.
    Börjar få slut på uppslag och skulle behöva lite hjälp.
    Mvh Björn

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Klippan
    Inlägg
    87
    Medlem#
    10575

    Re: 9-3 Aero -00 går dåligt på tomgång efter motorbyte.

    Citat Ursprungligen postat av BjörnJ
    Hej.

    Jag har nu bytt motor efter vevlagerhaveri. Jag har nu t5 block och min gamla t7 topp med t5 packning. Motorn startar fint och går bra tills man ger gas och låter den gå ner på tomgång då börjar motorn svaja och kan tom stanna. Inga felkoder.
    Jag har felsökt med; annan DI, nya tändstift, vevaxelgivare, rengjort spjällhus, letat tjuvluft, koppla ur lmm, kopplat ur lufttrycksensorn.
    Börjar få slut på uppslag och skulle behöva lite hjälp.
    Mvh Björn
    Har du även kollat så att kammarna står rätt 15 länkar emellan jag hade det problemet när den var kall på tomgång gick den hyfsat ännu värre när den blev varm.

  8. #8

    Re: 9-3 Aero -00 går dåligt på tomgång efter motorbyte.

    Nja jag har inte räknat länkarna men jag har kollat så båda kammarna står rätt i förhållande till markeringarna på kammar och vev. Ena kammen står 1 mm efter eller före, minns inte riktigt, men om man skulle flytta den ett hack så skulle problemet kvarstå fast åt andra sidan.
    Mellan vilka markeringar ska man räkna 15 länkar?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Klippan
    Inlägg
    87
    Medlem#
    10575

    Re: 9-3 Aero -00 går dåligt på tomgång efter motorbyte.

    Citat Ursprungligen postat av BjörnJ
    Nja jag har inte räknat länkarna men jag har kollat så båda kammarna står rätt i förhållande till markeringarna på kammar och vev. Ena kammen står 1 mm efter eller före, minns inte riktigt, men om man skulle flytta den ett hack så skulle problemet kvarstå fast åt andra sidan.
    Mellan vilka markeringar ska man räkna 15 länkar?

    Hej mellan markeringarna på framsidan av kamaxeldreven vet du hur man lägger upp bilder på sidan kan jag visa

  10. #10

    Re: 9-3 Aero -00 går dåligt på tomgång efter motorbyte.

    Problemet se ut att vara löst. Insuget stod en kugg förtidigt, det krävdes dock att man mätte TDC genom tändstiftshålet och inte på remskivan för att det skulle bli tydligt.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Klippan
    Inlägg
    87
    Medlem#
    10575

    Re: 9-3 Aero -00 går dåligt på tomgång efter motorbyte.

    Citat Ursprungligen postat av BjörnJ
    Problemet se ut att vara löst. Insuget stod en kugg förtidigt, det krävdes dock att man mätte TDC genom tändstiftshålet och inte på remskivan för att det skulle bli tydligt.
    Hej

    Skönt att det löste sej.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorhaveri? 9-5 Aero -02
    Av skorped_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 18:19
  2. [LÖST] Motorhaveri OG9-3 Aero B205R
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 18:20
  3. [LÖST] Motorhaveri OG9-3 Aero -01
    Av Henkan.P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •