Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tändningslås ger batteriurladdning?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    5

    Tändningslås ger batteriurladdning?

    Hej

    Har skannat igenom diverse trådar om tändningslåsproblem i forumet men skulle vilja få klarhet i följande (på en SAAB 9-3 -05). Om bilen tror att nyckeln sitter kvar i tändningslåset och står så ett par dar, räcker det för att batteriet ska ladda ur? Två dar senare var batteriet i princip dött och bilen startar ej.

    /Erik N
    SAAB 9-3 ss 2005 Arc

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Tändningslås ger batteriurladdning?

    Om den verkligen tror att nyckeln sitter i, så kan det säkert bli resultatet! Många av bilens elektroniska system stänger inte ner helt förrän nyckeln tas ur. Många som stått i garaget och mekat med bilstereon på, har fått erfara såna saker. När kvällen/eftermiddagen kommer och man ska hem så startar inte bilen. Det är därför den är så enveten med att plinga om man glömt ta ur nyckeln när man går ur bilen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    5

    Re: Tändningslås ger batteriurladdning?

    Tack för svar!

    När jag lämnade bilen så pingade det trots att nyckeln var ur, så jag misstänker att det var orsaken till urladdningen. Frågan är då varför den gjorde så? Skit i tändningslåset?
    SAAB 9-3 ss 2005 Arc

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Tändningslås ger batteriurladdning?

    Det har varit en del problem med tändningslåsen på dessa bilar. Fördelen var väl att låset inte var SÅ jättedyrt och det skulle gå att byta utan Tech2-användning (ingiftning eller liknande). Alltså möjligt att göra själv med lite mekvana.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Tändningslås ger batteriurladdning?

    Citat Ursprungligen postat av Enk
    Tack för svar!

    När jag lämnade bilen så pingade det trots att nyckeln var ur, så jag misstänker att det var orsaken till urladdningen. Frågan är då varför den gjorde så? Skit i tändningslåset?
    Kolla om blecket längst ner i tändningslåset fjädrar tillbaka när du tar ur nyckeln.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    5

    Re: Tändningslås ger batteriurladdning?

    Batteriet laddat och orsaken funnen, och den är en smula pinsam! Jag använder nästan aldrig läget för parkeringsljus, så det fanns liksom inte i min fantasi hur vredet skulle ha kunnat hamna i det läget. Men det hade det. Nå, hellre en enkel men pinsam förklaring än en komplicerad o dyr!
    SAAB 9-3 ss 2005 Arc

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Tändningslås ger batteriurladdning?

    Citat Ursprungligen postat av Enk
    Nå, hellre en enkel men pinsam förklaring än en komplicerad o dyr!
    Definitivt. Kul att det löste sig så enkelt. Bilen plingade hej vilt som: "ska du lämna mig så här?"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •