Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 115

Ämne: Steg1 till NG9-3 B284 Automat

  1. #81
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Har ni hunnit köra mkt med den så att den har adapterat in sig riktigt? Kan bara tala för automaten, men där gjorde det bra skillnad! Verkligen något som jag tyckte den behövde!
    Kör själv på 95 oktan nu i vinter och den går rött ut. Har dock kompletterat med IC...

    MVH
    Jon

  2. #82

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Har säkert bara kört max 2 mil sen mjukvaran skickades in.
    Adapterar den sig själv med tiden menar du?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-18 klockan 15:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #83
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Ja de brukar ta några fullgasrepor eller några mil innan den vaknar till liv...så har jag iaf upplevt det på tidigare bilar jag trimmat. Kommer dock inte ihåg hur snabbt denna adapterade...
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-18 klockan 15:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #84
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    När jag har gått från "hård" körning till mer "normal" körning brukar det ta ca 5 mil innan den börjar bete sig vanligt igen.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-18 klockan 15:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  5. #85

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Okej! Då är det bara vänta och se med tiden då :-) Hoppas han kör upp tanken med 95 snart oxå..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-18 klockan 15:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #86
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    69

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Min är också sån med adaptionen i lådan, tar några mil att komma till rätta med olika körstilar..

    Idag körde jag lite rödljus race mot min kompis med en ctr -10. jag hade vinterdäck (esp lös upp till ca 80 km/h) skit däck och 95 i tanken han hade sommar sulor och 98 i sin. Saaben presterade som ett flygplan hela vägen från 0-150.
    men vi ska köra mer på riktigt på nästa vecka då skall sommardäcken vara på och jag skall ha tankat 98.
    vi har tillgång till flygrakan på jobbet.. förhopningsvis så kan ja få en film på spektaklet

    Men oj oj oj vilket ljud det är i crt!!!
    Saab 9-3 Aero 2.8t 2007 http://www.garaget.org/Jimb3n

  7. #87

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Fast kompisens 2,8t är en manuell.

  8. #88
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Jag avsåg adaption av motorn i mitt inlägg iaf:-)

    Mvh
    Jon

  9. #89
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    74

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Nu vet jag att det är Maptun Steg 1 din kompis skaffat så det jag säger hjälper inte och är inte ute efter att starta något trimmkrig. Så nu är det sagt och vi behöver inte spinna vidare på det.

    Jag har en likadan V6 2.8T manuell och prövat Maptuns och BSR Steg 1 och kan bara säga att BSR Steg 1 känns betydligt mer men lite annan karaktär. Så är han inte nöjd så antar jag det finns någon ångertid att returnera så kan han testa BSR istället.

    Men som sagt, det är upp till var och en vad man gillar men ville bara ge min syn på saken.
    Jag är som sagt toknöjd med mitt steg och har kört med det sedan bilen gått 1000 mil till nuvarande 7000.

    Lycka till.
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  10. #90
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?



    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-18 klockan 15:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #91

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Citat Ursprungligen postat av aeroV6
    Nu vet jag att det är Maptun Steg 1 din kompis skaffat så det jag säger hjälper inte och är inte ute efter att starta något trimmkrig. Så nu är det sagt och vi behöver inte spinna vidare på det.

    Jag har en likadan V6 2.8T manuell och prövat Maptuns och BSR Steg 1 och kan bara säga att BSR Steg 1 känns betydligt mer men lite annan karaktär. Så är han inte nöjd så antar jag det finns någon ångertid att returnera så kan han testa BSR istället.

    Men som sagt, det är upp till var och en vad man gillar men ville bara ge min syn på saken.
    Jag är som sagt toknöjd med mitt steg och har kört med det sedan bilen gått 1000 mil till nuvarande 7000.

    Lycka till.
    Av tidigare erfarenhet från oss båda av BSR så gick det bort direkt när det skulle väljas "trimm". (Ingen smutskastning)
    Nu provar han maptun och vi får se hur nöjd han blir efter att ha tankat 98 och kört ett tag.

  12. #92
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Hej,

    Det jag märkt med Maptun efter att ha kört med deras trim i ett par bilar är att deras effekt är väldigt maskerad men märks bra när man klockar bilen eller i race mot andra bilar. Jag gillar den karaktären på bilen och har därför valt Maptun och sen är ju deras support helt underbar som toppen på moset.

    Jag har sett många tappade hakor efter race med min gamle svarten og9-3 aero med Maptuntrim.

    Mvh
    Matte

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Ofta kan ju "butt dynon" ge en lite skev bild av hur bilen egentligen accelererar. Ett starkt vrid från låga varv gör ju ofta att man upplever en jävla knuff...och ibland är det ju bara det som egentligen spelar någon roll:-) siffror en sak men det som känns är kanske viktigare!?

    Mvh
    Jon

  14. #94

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    När vi ändå är inne på ämnet.
    Hur mycket höjs laddtrycket från och till via maptun steg 1?
    Innan steg 1 så laddar ju bilen precis till rött, nu mätaren ut.

    Btw, polarens bil börjar gå bra nu efter några repor, den laddar fullt trots 95 oktan kvar i tanken.

  15. #95

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Citat Ursprungligen postat av psychiC
    Hur mycket höjs laddtrycket från och till via maptun steg 1?
    Innan steg 1 så laddar ju bilen precis till rött, nu mätaren ut.
    Mätaren visar inte laddtrycket. Programmet kan styra mätaren till att visa precis vad som helst.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #96
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Citat Ursprungligen postat av psychiC
    När vi ändå är inne på ämnet.
    Hur mycket höjs laddtrycket från och till via maptun steg 1?
    Innan steg 1 så laddar ju bilen precis till rött, nu mätaren ut.

    Btw, polarens bil börjar gå bra nu efter några repor, den laddar fullt trots 95 oktan kvar i tanken.
    Precis som Göran säger, så har inte turbomätaren ett smack med turbon att göra. Den mätaren visar mängden luftmassa styrenheten begär.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  17. #97
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Citat Ursprungligen postat av psychiC
    När vi ändå är inne på ämnet.
    Hur mycket höjs laddtrycket från och till via maptun steg 1?
    Innan steg 1 så laddar ju bilen precis till rött, nu mätaren ut.

    Btw, polarens bil börjar gå bra nu efter några repor, den laddar fullt trots 95 oktan kvar i tanken.
    Om ja inte minns fel höjs de från 0,6bar till 0,8bar...kan dock vara ute på djupt vatten nu

    mvh
    Jon

  18. #98

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av psychiC
    Hur mycket höjs laddtrycket från och till via maptun steg 1?
    Innan steg 1 så laddar ju bilen precis till rött, nu mätaren ut.
    Mätaren visar inte laddtrycket. Programmet kan styra mätaren till att visa precis vad som helst.
    Okej då förstår jag. Men själva grejen är väl att den skall visa laddtrycket, annars fattar jag inte dens fuktion.

  19. #99

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Citat Ursprungligen postat av Holm
    Citat Ursprungligen postat av psychiC
    När vi ändå är inne på ämnet.
    Hur mycket höjs laddtrycket från och till via maptun steg 1?
    Innan steg 1 så laddar ju bilen precis till rött, nu mätaren ut.

    Btw, polarens bil börjar gå bra nu efter några repor, den laddar fullt trots 95 oktan kvar i tanken.
    Om ja inte minns fel höjs de från 0,6bar till 0,8bar...kan dock vara ute på djupt vatten nu

    mvh
    Jon
    Det låter lite Men det behövs väl inte mycket på V6orna

  20. #100

    Re: St1 till saab 9-3 V6 2.8T automat?

    Citat Ursprungligen postat av Holm
    Om ja inte minns fel höjs de från 0,6bar till 0,8bar...kan dock vara ute på djupt vatten nu
    Kan man verkligen säga att det finns ett maxtryck i de moderna styrsystemen som styr på att skapa ett visst begärt moment? Blir inte laddtrycket vad som behövs, dvs högre vid låga lufttryck (uppe i bergen) och lägre vid höga lufttryck (vid havet)?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Eftermarknadssprut till B284 i NG9-3
    Av Tomsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-07-26, 00:52
  2. Damask + fett till inre drivaxel NG9-3 B284
    Av M-Sport i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-02-28, 14:50
  3. Byte motor B284 M06 till M07 skillnader?
    Av Rickard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-19, 18:47
  4. Steg1 till NG9-3 B284 FWD
    Av Driftwood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 20:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •