Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Klonk i framvagnen

  1. #1

    Klonk i framvagnen

    Jag har klonk i framvagnen när jag rattar åt båda håll när jag kör.

    Kommer också i små gupp vid låg fart, men tydligast alltså när jag rattar åt båda håll vid körning.

    Nån som har en idé vad det kan vara.
    SAAB 9-3 Turbo årsmodell 2000

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 502

    Sv: Klonk i framvagnen

    Kör du gocart,lådbil eller en Saab?


    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  3. #3

    Re: Klonk i framvagnen

    Vad är det för skitsnack ?

    Bättre du läser hela inlägget, bilmärket står under inlägget
    SAAB 9-3 Turbo årsmodell 2000

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 502

    Sv: Klonk i framvagnen

    Då har jag fel på min telefon,ser inte det. Då ursäktar jag mig,..
    Trots att jag inte ser bilmodell så slår jag då ett slag för krängningshämmarstagen,alternativt topplagring.
    /Ursäkta.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  5. #5

    Re: Klonk i framvagnen

    Det är OK !
    SAAB 9-3 Turbo årsmodell 2000

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 204

    Re: Klonk i framvagnen

    Citat Ursprungligen postat av Sigvard69
    Vad är det för skitsnack ?

    Bättre du läser hela inlägget, bilmärket står under inlägget
    Det är väl inte skitsnack. Vad som står i signaturen behöver inte vara det fordon som åsyftas.

    Nästa bekymmer är när forumsmedlemmen byter bil i signaturen (eller lägger till ett fordon) och trådens topic eller beskrivning är dålig. Då stämmer ingenting och inlägget ger ingenting i en framtid när någon har samma fel.

    Läs du på viewtopic.php?f=3&t=112558 samt viewtopic.php?f=3&t=129

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7

    Re: Klonk i framvagnen

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av Sigvard69
    Vad är det för skitsnack ?

    Bättre du läser hela inlägget, bilmärket står under inlägget
    Det är väl inte skitsnack. Vad som står i signaturen behöver inte vara det fordon som åsyftas.

    Nästa bekymmer är när forumsmedlemmen byter bil i signaturen (eller lägger till ett fordon) och trådens topic eller beskrivning är dålig. Då stämmer ingenting och inlägget ger ingenting i en framtid när någon har samma fel.

    Läs du på viewtopic.php?f=3&t=112558 samt viewtopic.php?f=3&t=129

    /Fred
    Står bilen och dess egenskaper där så är det den bilen det gäller eftersom det är ett SAABforum. Istället för att gå in och märka ord, säg vad det kan vara för fel istället
    SAAB 9-3 Turbo årsmodell 2000

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 539
    Medlem#
    7567

    Re: Klonk i framvagnen

    Citat Ursprungligen postat av Sigvard69
    Vad är det för skitsnack ?

    Bättre du läser hela inlägget, bilmärket står under inlägget
    Varför följer du inte bara de instruktioner som finns för att underlätta felsökningen?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9

    Re: Klonk i framvagnen

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Sigvard69
    Vad är det för skitsnack ?

    Bättre du läser hela inlägget, bilmärket står under inlägget
    Varför följer du inte bara de instruktioner som finns för att underlätta felsökningen?[/quo

    Jag har fått instruktionen att lägga bilmärke, årsmodell etc etc.
    EXAKT så gjorde jag
    SAAB 9-3 Turbo årsmodell 2000

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 539
    Medlem#
    7567

    Re: Klonk i framvagnen

    Citat Ursprungligen postat av Sigvard69
    Varför följer du inte bara de instruktioner som finns för att underlätta felsökningen?[/quo

    Jag har fått instruktionen att lägga bilmärke, årsmodell etc etc.
    EXAKT så gjorde jag
    Men om vi säger så här då.
    Ha för vana att alltid skriva att det gäller bilen i signaturen.
    Otaliga gånger så har det inte handlat om bilen i signaturen, utan om någon annan bil. Detta försvårar och förlänger felsökningsprocessen, både för dig och för de som försöker hjälpa dig.

    Dessutom kommer man mycket längre med en trevlig ton, än den som du hittills uppvisat.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11

    Re: Klonk i framvagnen

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Sigvard69
    Varför följer du inte bara de instruktioner som finns för att underlätta felsökningen?[/quo

    Jag har fått instruktionen att lägga bilmärke, årsmodell etc etc.
    EXAKT så gjorde jag
    Men om vi säger så här då.
    Ha för vana att alltid skriva att det gäller bilen i signaturen.
    Otaliga gånger så har det inte handlat om bilen i signaturen, utan om någon annan bil. Detta försvårar och förlänger felsökningsprocessen, både för dig och för de som försöker hjälpa dig.

    Dessutom kommer man mycket längre med en trevlig ton, än den som du hittills uppvisat.

    Det hade med råge räckt OM den förste som svarade att han frågat VILKEN BIL det gällde och inte fråga om det gällde gocart etc, sånt är enbart förlöjligande.

    Den instruktionen du gav härovan fick jag INTE av moderatorn för en tid sedan, utan att jag skulle lägga in bilen under inläggen så den alltid hamnar där, men se det vart inte bra det heller, så skyll inte på mig och anklaga mig för att ha en särskild ton.

    Vad kan det vara för fel på bilen, nu när det står klart för er vilken bil det gäller.


    OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS

    GÄLLER ALLTID DENNA BIL

    OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS
    SAAB 9-3 Turbo årsmodell 2000

  12. #12
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Klonk i framvagnen

    för framtida referens skriver jag in att bilen det handlar om är en saab og 9-3 -00.

    (signaturen hjälper inget för de som får samma problem i framtiden och söker på "saab 9-3")

    när du svänger till är det alltså ett klonk?

    inte ett konstant regelbundet "klonk klonk klonk..." medan du svänger?

    eftersom du nämner fartgupp så tippar jag på ett klonk.

    det jag tror du skall kolla efter är stötdämparfästet i fjäderbenet, gängorna i dessa är kända för att gå sönder och då glider dämparen löst i fjäderbenet och klonkar kanska kraftigt.

    lyft på damasken till dämparen så du kan se och gunga på bilen, dämparen skall inte röra sig någonting upp och ner.

    eller att du hissar upp bilen med domkraft och då ser du direkt om dämparen glider ur fjäderbenet.

    om det skulle vara detta så finns det reparationskit att köpa, som man sen får svetsa på plats. annars är det ett nytt fjäderben som gäller.

  13. #13
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 204

    Re: Klonk i framvagnen

    Citat Ursprungligen postat av Sigvard69
    Det hade med råge räckt OM den förste som svarade att han frågat VILKEN BIL det gällde och inte fråga om det gällde gocart etc, sånt är enbart förlöjligande.

    Den instruktionen du gav härovan fick jag INTE av moderatorn för en tid sedan, utan att jag skulle lägga in bilen under inläggen så den alltid hamnar där, men se det vart inte bra det heller, så skyll inte på mig och anklaga mig för att ha en särskild ton.

    Vad kan det vara för fel på bilen, nu när det står klart för er vilken bil det gäller.
    Med din ton kommer det att trassla på forumet.

    Jag försöker igen

    Som topic borde det stå "Klonk i framvagnen og 9-3 -00". När du byter bil och ändrar bil i signaturen kommer dina inlägg att vara värdelösa för de som har samma symtom.

    Nu bör du också läsa rules.php där inser du att din signatur numera bryter mot §6.2 Signaturer får inte innehålla några bilder och maximalt vara fyra rader i liten textstorlek (size<12), tre rader i normal textstorlek (size=12,13 och 14) eller en rad i stor textstorlek (size>14). De får maximalt bestå av tre olika färger (svart är en färg). Ett radbyte räknas som en rad och den största textstorleken som används i signaturen gäller för hela signaturen oavsett textstorlek på övrig text. Undvik alternativa typsnitt. Signaturens längd gäller med upplösningen 1024x768px

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 539
    Medlem#
    7567

    Re: Klonk i framvagnen

    Citat Ursprungligen postat av Sigvard69
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Men om vi säger så här då.
    Ha för vana att alltid skriva att det gäller bilen i signaturen.
    Otaliga gånger så har det inte handlat om bilen i signaturen, utan om någon annan bil. Detta försvårar och förlänger felsökningsprocessen, både för dig och för de som försöker hjälpa dig.

    Dessutom kommer man mycket längre med en trevlig ton, än den som du hittills uppvisat.

    Det hade med råge räckt OM den förste som svarade att han frågat VILKEN BIL det gällde och inte fråga om det gällde gocart etc, sånt är enbart förlöjligande.

    Den instruktionen du gav härovan fick jag INTE av moderatorn för en tid sedan, utan att jag skulle lägga in bilen under inläggen så den alltid hamnar där, men se det vart inte bra det heller, så skyll inte på mig och anklaga mig för att ha en särskild ton.

    Vad kan det vara för fel på bilen, nu när det står klart för er vilken bil det gäller.
    Tycker du inte själv att du är rätt så jäkla barnslig som håller på så här istället för att ta åt dig av den hjälp du får med att enklare få hjälp?
    Det tycker i alla fall jag.

    Den signatur du nu bytt till gör dig inte mindre barnslig direkt, och precis som Fral skriver så bryter den numera mot reglerna som du godkände när du blev medlem på forumet.

    SAAB 9-3 Turbo årsmodell 2000

    OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS

    GÄLLER ALLTID DENNA BIL

    OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    85

    Re: Klonk i framvagnen

    Haha... Fan ni låter som mina barn när de hamnar tillsammans i baksätet. Visst är det bra att vara tydlig men det är också bättre att ställa förtydligande frågor än att raljera och vara spydig. Om vi har en positiv och hjälpsam inställning så slipper vi slösa bort halva trådar för att reda ut skuldfrågan och vem som började...

    Jag säger som jag säger till mina barn, lägg ner! jag skiter i vem som börjat eller vem som sagt vad, se bara till att släppa det! Skål bröder!

Liknande ämnen

  1. Klonk i framvagnen vid gupp. 9-3 -07
    Av Jameson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 09:44
  2. Klonk i framvagnen.
    Av elmlund i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 12:51
  3. Ännu en klonk i framvagnen fråga....
    Av High i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 16:57
  4. Klonk i framvagnen 9-3og
    Av daim i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-29, 02:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •