Tänkte slipa rent balken osv vid dragkroken. Ska köra med svart hammarlack ytterst, funderar på vad som är bäst att grunda med. Röd roststopp, eller zink på sprayburk?
Tänkte slipa rent balken osv vid dragkroken. Ska köra med svart hammarlack ytterst, funderar på vad som är bäst att grunda med. Röd roststopp, eller zink på sprayburk?
? Det är väl den stora poängen med hammarlack. Du ska inte grunda med något annat.
Står vad jag kan komma ihåg till o med på burken. Bara om du ska ha hammarlack på tex aluminium o andra icke järnhaltiga metaller så ska du grunda. Men då med hammarlacks egen grund
Mvh
Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00
Min tanke är att Hammarlack är lite tåligare än andra färger, och att man då kanske kan kombinera detta med något som minskar risken för rost. Optimera det så gott det går typ.
Men du har kanske rätt, behövs nog inte.
allt är en sanning med modifikation. Hammarlack kan man måla på det mesta och det stoppar ett tag och ser ganska bra ut lika länge men man får komma ihåg att den är mycket öppnare i porerna pga siliconet vilket gör att man med fördel kan grunda med något och då få det att stoppa lite längre.
Har målat lite grejjer med hammarlack som jag först målat med zinkspray, håller än så länge i alla fall och det var 2år sen (bromsok bland annat).
Tycker att Hammarlack generellt sätt är kraftigt överskattat.
Jag hade slipat helt rostrent och grundat noga med nån zinkprimer/zinkspray, täckt med att tjockt lager billack och sist nåt slitskydd av bitumen eller annat trögflytande på burk som tål att hamras av väggrus m.m.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Jag har målat lite bärarmar å lite annat också, både med svart hammarlack (vissa utan grund, andra med zinkprimer efter elektrolysbad) och även en omgång armar som blästrats, epoxygrundats å sen målat med Alcro svart (oljebaserad) mekanlack. Har målat båda lackerna med pensel.
Tycker det verkar som hammarlacken står sig bättre faktiskt efter mitt ovetenskapliga provkörningstest efter ett par års brukande.
Det som är lite drygt med hammarlack är ju att få bort den om man skulle vilja det nån gång.... Därför körde jag med mekanlack andra omgången jag gjorde iordning några.
Söken och i skolen finna. - Som det står i en välkänd skrift.
Från Hammerites egen hemsida http://www.hammerite.se :
Hur använder jag Hammerite på en redan målad yta?
Provmåla först på en liten yta med Hammerite Metallfärg och låt den torka i en timme. Om du upptäcker några felaktigheter under den målade ytan, ta bort all gammal färg innan du målar vidare med Hammerite metallfärg.
Hur använder jag Hammerite på en ny eller obehandlad yta av järn eller stål?
Hammerite Metallfärg är speciellt utvecklad för att appliceras direkt på en metallyta med minsta möjliga förbehandling. Tvätta först ytan med rengöringsmedel, skölj sedan av och låt torka. Måla med Hammerite Metallfärg direkt på ytan. Ingen primer eller grundfärg är nödvändig.
Hur använder jag Hammerite på en rostig metallyta?
Hammerite Metallfärg är speciellt utvecklad för att appliceras direkt på en rostig metallyta med minsta möjliga förbehandling. Ta först bort all lös rost med stålborste eller sandpapper och tvätta sedan ytan med rengöringsmedel, skölj sedan av och tillåt torka. Måla med Hammerite Metallfärg direkt på den rostiga ytan. Ingen primer eller grundfärg är nödvändig.
Hur använder jag Hammerite på en kraftigt rostig yta?
Ta först bort all lös rost med en stålborste eller sandpapper och tvätta sedan ytan med rengöringsmedel, skölj av och tillåt torka. För bästa resultat, applicera först på Hammerite No.1 Anti-Rust innan målning med Hammerite Metallfärg.
Hur använder jag Hammerite på aluminium eller en galvaniserad metallyta?
Rugga först upp ytan med sandpapper, tvätta med rengöringsmedel, skölj av och tillåt torka. Applicera sedan ett lager med Hammerite Special Metals Primer. Tillåt grundfärgen att torka och måla sedan över med Hammerite Metallfärg.
Alternativt måla med Hammerite Direct to Galvanized - slätlack som innehåller både grund/metallprimer samt täckfärg och är särskilt utformad för att appliceras direkt på metaller som inte rostar; t ex rostfritt stål, aluminium, koppar, mässing och zink/galv.
9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5
Jag litar inte för fem öre på deras prat på nån hemsida.
Av egen erfarenhet.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Grunda och rostlaga med
Hagmans CA 2-Komp Hårdplast primer = Gul primer. Det rekommenderar jag iallafall.
Saab 9-5 2.3T Aero *Hirsch Performance 315hk Paketet*
Jagar liv i en gammal tråd då.
Om man nu har målat något med hammarlack och nu vill lacka över
med en helt annan typ av färg. Hur funkar det? Några erfarenheter?
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
det fungerar inte alls utan hammarlacken måste bort. Det är siliconet i färgen som ställer till det för nåt ovanpå.
Kan bara intyga - jag målade en kylarbalk för massa år sen, och oviss om Hammarlackens egenskaper med silikon och grejor så körde jag sen på sprayfärg typ billack. Oj vad dåligt det blev. Helt sjukt faktiskt! Det smälte allting typ.... Så Hammarlack är en "one way", har du väl gått den vägen så är det blästring på nytt som gäller för att måla om med vanlig färg. Det finns en anledning till att lackverkstäder skyr silikon som pesten!
MEDLEM 7032.