Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: vätska som lagar slangar?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    22

    vätska som lagar slangar?

    tjenare, jag fick höra här om dagen att man kan köpa en vätska som används i kylarvattnet om det skulle vara hål i någon slang. Alltså att den vätskan som man häller i rinner till hålet och klibbar ihop sig när det får kontakt med luften i hålet och lagar det så funkar allt som det ska sedan.

    Är det någon som vet vad denna vätska kan heta och vad den ligger på i pris ungefär?



    Mitt problem är att kylarvattnet i min 900 läcker någonstans, jag plockade ur behållaren och såg att "utblåset" inte satt åt ordentligt så jag fäste den bättre och kollade efter andra hål på behållaren men icke. Så jag antog att det funkade som det skulle och det funkade bra över dagen, men sedan på morgonen efter så var behållaren tom igen.
    Så jag antar att det är något hål någon annanstans då det inte läcker från topplocket.
    Eller finns det något annat man skulle kunna göra?

    tack

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: vätska som lagar slangar?

    Det brukar heta något i stil med kylartätning, går du in på en mack eller reservdelsbutik och frågar efter kylartätning så vet de vad du menar. Är de lite mer kakslig av dig så skall kanel funka lika bra

    Dock är fråga on det hjälper om det tömer behållaren för dig så snabbt. Ser du spår på karken efter kylarvätskan som försvinner?

    /Johan

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: vätska som lagar slangar?

    Ingefära har jag använt flera ggr.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    22

    Re: vätska som lagar slangar?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Det brukar heta något i stil med kylartätning, går du in på en mack eller reservdelsbutik och frågar efter kylartätning så vet de vad du menar. Är de lite mer kakslig av dig så skall kanel funka lika bra

    Dock är fråga on det hjälper om det tömer behållaren för dig så snabbt. Ser du spår på karken efter kylarvätskan som försvinner?

    /Johan

    Nej jag ser ju inget på backen, har testat att hälla i för mycket vatten och så att luften pyst ut och hittills har det vart på en stabil nivå i behållaren, men jag får se ikväll om det fortfarande försvinner :/ då blir det till att testa kanel!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    22

    Re: vätska som lagar slangar?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Ingefära har jag använt flera ggr.

    Kan vara värt att testa!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: vätska som lagar slangar?

    Barleaks är kylartätning som fungerar riktigt bra, eller ja det tätade iaf mitt läckage på 9000 men frågan är hur mycket mer det satte igen Men den rullade iaf 1500 mil med denna tätning.

    Finns att köpa på mekonomen tyvärr så är den ganska dyr, 300 kr ungefär tror jag.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: vätska som lagar slangar?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Ingefära har jag använt flera ggr.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    22

    Re: vätska som lagar slangar?

    Det löste sig med en äggvita, fick tipset av min farbror och det har hållt i hans bil i 3år ungefär!
    Varmkörde motorn på landsväg i ca 10min och sen i med skiten och lät bilen stå i 5minuter på tomgång. Lät den svalna och *TADA*, det läckte inte mer

    Tack för alla svar dock, kan hjälpa flera!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    vätska som lagar slangar?

    Sådan där kylartätning man köper vilket skit!!! Köpte en Nissan 200sx som dom visst hade kört ner sådant i på en verkstad och jag lovar det sätter sig tamefan igen allt! Fick riva precis allt och spola alla kanaler då den satte igen små kanaler!

    Så inget jag rekomenderar!!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    125

    Re: vätska som lagar slangar?

    Tycket det känns lite som en tillfällig lösning, som ovan skrev, det sätter lätt igen kanaler osv, och det håller inte speciellt länge, om man inte har tur!
    Det bästa är att sätta tryck på systemet, kör inom närmsta verkstad så kopplar dom på trycktestare, och byt delen/slangen som läcker, så är man på säkra sidan

Liknande ämnen

  1. Abs som lagar sig själv?
    Av ka_linkan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 22:07
  2. Verkstad som lagar fjäderben 9-3
    Av seven_g i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 14:13
  3. hur lagar man vattenpumpen på 99:an?
    Av grewen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 02:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •