Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Ja, jag är rätt inne på att köpa en nyare 9-5:a än den -98 jag nu använder som bruksbil.
    Först tänkte jag mig en -04 eller nyare av okänd anledning, men är det några skillnader på -04 och -02?

    Jag har sett att man kan få en -02 eller något nyare med under 15 000 mil på mätaren för under 50 000 kr, vilket är smärtgränsen för min budget.

    Så är det några skillnader förutom att Aeron fick den mycket snyggare fronten -04 och att alla -04:or har den uppgraderade vevhusventilationen?
    Är SID:en densamma?

    En annan fråga gällande 9-5:an är om rostskyddet är lika bedrövligt på alla årsmodeller av og9-5. Då tänker jag mest på hundben, bakskärmar och baklucka.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    870
    Medlem#
    7093

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    De nyare sägs vara mer snik (04-).
    Intressant tråd:
    viewtopic.php?f=18&t=209625

    Min Aero -02 har fått klassisk rost i hundbenen. Likaså baklucka som verkar komma med de nya baklyktorna.

    / Axel

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Bra tråd, tack!

    Du som har en -02 kanske kan svara på om den har den nya SID:en med större mängd pixlar?
    Den är väl inte heller lika kass som den tidigare som löjligt många har problem med?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    870
    Medlem#
    7093

    Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Bra tråd, tack!

    Du som har en -02 kanske kan svara på om den har den nya SID:en med större mängd pixlar?
    Den är väl inte heller lika kass som den tidigare som löjligt många har problem med?
    Det vågar jag tyvärr inte svara på. Mer än att den är hel

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Citat Ursprungligen postat av AxlSam
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Bra tråd, tack!

    Du som har en -02 kanske kan svara på om den har den nya SID:en med större mängd pixlar?
    Den är väl inte heller lika kass som den tidigare som löjligt många har problem med?
    Det vågar jag tyvärr inte svara på. Mer än att den är hel
    Då är det antagligen den nya varianten då

    För övrigt så har jag självklart läst igenom FAQ:en, och även printat ut den för att ha med mig när jag kollar på bilar, så min frågeställning gäller alltså bara om det skiljer något mellan -02 och -04.
    Tråden som AxlSam länkade till var matnyttig och tyder på att en -02 eller -03 torde vara bästa köpet, förutom det faktum att alla -04:or har den uppgraderade vevhusventilationen, men detta är ju en både enkel och billig sak att fixa så länge som motorn inte tagit skada.

    Så, är det någon som kan upplysa mig om huruvida jag ska sluta kolla på bilar tidigare än -04 eller inte så är jag mycket tacksam!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Intressant tråd när man läser om alla förändringar och allt som togs bort under åren. Vet dock inte om jag håller med TS om att 9-5:an hade "bedrövligt" rostskydd. I alla fall inte de tidiga modellåren. (På senare årsmodeller lär man ha sparat på rostskyddsmedel i balkar och hålrum).

    Det som brukar vara rostigt på äldre 9-5:or är just hundbenen, bakluckan i nederkant på kombimodellen och ibland tanklocket. I övrigt klarar sig bilen mycket bra. Skärmar, dörrar osv ser man i princip aldrig rost på. En 98:a är ju idag 14 år gammal och jämför man med de flesta andra märken så har en 9-5:a från 1998 betydligt mindre rostproblem.

    Det tragiska är alla besparingar man gjort under åren tycker jag. Speciellt sådant som märks. Ljudisolering, innerhandtag, avsaknad av klarlack under motorhuv och bagagelucka. Tids nog lär väl även det försämrade rostskyddet börja märkas är jag rädd.

    Frånsett vevhusventilationen och det något gungigare chassit tror jag första årsmodellen dvs, 1998 var den bästa och mest påkostade.
    Jag har en sen -00 och min bror en -98. Redan där märker jag förändringar.
    Täcklock över expansionskärl borta, ljudisoleringsmatta över reservhjul borta, klarlack i motorrum och bagagelucka borta, insugsrör i plast istället för aluminium....
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    308

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Bra tråd, tack!

    Du som har en -02 kanske kan svara på om den har den nya SID:en med större mängd pixlar?
    Den är väl inte heller lika kass som den tidigare som löjligt många har problem med?
    Nope, fler mängd pixlar var nog runt 04 /05 det kom, jag har en tidig MY03 och den har färre (större) pixlar.

    att välja 04 eller nyare är väl annars bra för att ytterligare minska risken för oil sludge (även om tidigare bilar borde vara åtgärdade sedan länge)

    "Dumsnålheten" ang. vissa borttagna detaljer inträdde väl främst med dame edna (-06 < ) så -04/-05 är ur det perspektivet ett bra val. (även om jag mer och mer blir vän men min andra, en -08, den är ju trots allt nyare och i någon mån uppdaterad mot min -03)

    /U

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 041
    Medlem#
    7998

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Det är väl inte så enkelt som att bara byta till en senare version av vevhusventilation på tex en -02a för att få samma som på de från -04?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Intressant tråd när man läser om alla förändringar och allt som togs bort under åren. Vet dock inte om jag håller med TS om att 9-5:an hade "bedrövligt" rostskydd. I alla fall inte de tidiga modellåren. (På senare årsmodeller lär man ha sparat på rostskyddsmedel i balkar och hålrum).

    Det som brukar vara rostigt på äldre 9-5:or är just hundbenen, bakluckan i nederkant på kombimodellen och ibland tanklocket. I övrigt klarar sig bilen mycket bra. Skärmar, dörrar osv ser man i princip aldrig rost på. En 98:a är ju idag 14 år gammal och jämför man med de flesta andra märken så har en 9-5:a från 1998 betydligt mindre rostproblem.
    Bedrövligt var kanske fel ordval då jag har begränsad erfarenhet av andra bilmärken, men faktum kvarstår ju att hundbenen är ett riktigt svag punkt på 9-5:an.
    Ett märke som faktiskt verkar ha bedrövligt rostskydd är ju Mercedes-Benz. Bilar med bara några få år på nacken med enorma rostfläckar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Bra tråd, tack!

    Du som har en -02 kanske kan svara på om den har den nya SID:en med större mängd pixlar?
    Den är väl inte heller lika kass som den tidigare som löjligt många har problem med?
    Nope, fler mängd pixlar var nog runt 04 /05 det kom, jag har en tidig MY03 och den har färre (större) pixlar.

    att välja 04 eller nyare är väl annars bra för att ytterligare minska risken för oil sludge (även om tidigare bilar borde vara åtgärdade sedan länge)

    "Dumsnålheten" ang. vissa borttagna detaljer inträdde väl främst med dame edna (-06 < ) så -04/-05 är ur det perspektivet ett bra val. (även om jag mer och mer blir vän men min andra, en -08, den är ju trots allt nyare och i någon mån uppdaterad mot min -03)

    /U
    Enligt EPC så är det samma SID från -02 och framåt, men så verkar det ju inte vara. Jag har sett flera bilder på -02:or och -03:or med den gamla SIDen, så du har nog rätt.
    Konstigt ändå, det som står i EPC.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Citat Ursprungligen postat av aik
    Det är väl inte så enkelt som att bara byta till en senare version av vevhusventilation på tex en -02a för att få samma som på de från -04?
    Jo.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Saxat från en annan tråd:
    Det är en sort 98-01, en annan på -02 och en tredje på -03. Sen är det en ytterligare "kortare" variant med annan kontaktering på 04-05.
    Så då är det ett avslutat kapitel i alla fall.

    Tack för all information hittills!
    I nästa vecka åker jag och kollar på en SC Vector -03 som jag hoppas kan vara något att ha, men sitter ni inne på information gällande de olika modellåren, förutom sniket, så får ni gärna dela med er!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 409

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Från -04 brukar SID klara sig från pixelfel, däremot så är rost i neder/innerkant på bagageluckan kvar på alla årsmodeller av 9-5.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  14. #14

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Intressant tråd när man läser om alla förändringar och allt som togs bort under åren. Vet dock inte om jag håller med TS om att 9-5:an hade "bedrövligt" rostskydd. I alla fall inte de tidiga modellåren. (På senare årsmodeller lär man ha sparat på rostskyddsmedel i balkar och hålrum).

    Det som brukar vara rostigt på äldre 9-5:or är just hundbenen, bakluckan i nederkant på kombimodellen och ibland tanklocket. I övrigt klarar sig bilen mycket bra. Skärmar, dörrar osv ser man i princip aldrig rost på. En 98:a är ju idag 14 år gammal och jämför man med de flesta andra märken så har en 9-5:a från 1998 betydligt mindre rostproblem.
    Bedrövligt var kanske fel ordval då jag har begränsad erfarenhet av andra bilmärken, men faktum kvarstår ju att hundbenen är ett riktigt svag punkt på 9-5:an.
    Ett märke som faktiskt verkar ha bedrövligt rostskydd är ju Mercedes-Benz. Bilar med bara några få år på nacken med enorma rostfläckar.
    Jag har en -00 som jag ägt sedan 2005. Tror den första rosten började visa sig i hundbenen för cirka 2 år sedan. I övrigt finns det knappt en prick, trots att den rullat i saltslasket i Stockholm. Införskaffade nyligen en likadan av samma årsmodell, men en kombi. Ingen rost på den heller förutom hundbenet, också den en Stockholmsbil. Jag tycker rostskyddet på 9-5;an faktiskt är en av bilens stora förtjänster. Audi, BMW och Volvo har väl också helt okej rostskydd, men sen tror jag de flesta andra märken har betydligt sämre. Ford, italienska märken och japanska ruttnar bra mycket snabbare än en SAAB 9-5. Det finns gott om exemplar med gravrost och tom genomrostade skärmar och balkar från mitten av 2000-talet. Det är svagt.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  15. #15
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Problemet med vevhusventilationen försvann på 04:orna och nyare, då fick de en fungerande vhv från början.
    /Johan

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    6069

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Jo.
    Nä.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Jo.
    Nä.
    Jo? -04:orna såldes, som jag har förstått det, med den senaste versionen av vevhusventilationen, version 6.
    Denna ska vara bold on på samtliga og9-5 och ska bara vara att smacka på.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #18

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Nä.
    Jo? -04:orna såldes, som jag har förstått det, med den senaste versionen av vevhusventilationen, version 6.
    Denna ska vara bold on på samtliga og9-5 och ska bara vara att smacka på.

    Nä, -04 har version 4 eller 4b, version 6 är för -03 och äldre.
    Det är nytt motorblock från -04.
    Signaturlös

  19. #19
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    187

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Jag har också fått för mig att motorblocket ändrades till -04.

    Och momentanförbrukning kan inte ses på min -04 i alla fall. Tyvärr.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  20. #20
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Köpa 9-5 SC, men vilken årsmodell?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Jo? -04:orna såldes, som jag har förstått det, med den senaste versionen av vevhusventilationen, version 6.
    Denna ska vara bold on på samtliga og9-5 och ska bara vara att smacka på.

    Nä, -04 har version 4 eller 4b, version 6 är för -03 och äldre.
    Det är nytt motorblock från -04.
    Åhå, är det så det är!
    Är 4 och 4b lika bra för de motorerna som 6 är för de äldre motorerna?
    Vad heter motorerna i -04 och nyare, heter inte de också B2x5?
    -98-03, fick de uppgraderad vevhusventilation vid servicetillfällena eller hur fungerade det där?

    Många frågor, men det är lika bra att passa på att lära sig medan man kan.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Köpa 9-5:a årsmodell 00-03?
    Av offsider i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 21:23
  2. Hur vet vilken årsmodell man har?
    Av laxforell i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 00:41
  3. Hjälp, ska köpa en beg 9-3 men med SAHR, vilken årsmodell?
    Av Kallekalle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •