Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Motorn dog vid normal körning OG9-5 B2x5

  1. #1

    Motorn dog vid normal körning OG9-5 B2x5

    Börjar tröttna på bilen nu. Bilen är en 9-5: 2,0t årsm. 2000. Steg 1. Har lagt en förmögenhet på den med motorrenovering för 5000 mil sedan.
    Körde som sagt som en vanlig "Svensson" på 50 sträcka. Bilen bara la av, tändningen på, kopplade ur och lampor tändes. Kliade mig i huvet. Avvaktade en stund. Provade starta, drar runt och tände till för att dö direkt. Provade 2 ggr sedan efter det så startar den inte till ens. Bogserades iväg och står nu ca: 1,5 mil hemifrån.
    Får köra den till nån bilmek på måndag, men undrar om någon har någon hypotes om felet?



    (Billig saab säljes )

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: 9-5 2,0t 2000 bara dog vid normal körning.

    Soppapumpen.
    Surrar det under baksätet när du vrider på tändningen?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3

    Re: 9-5 2,0t 2000 bara dog vid normal körning.

    Tackar. Ska kolla i morgon. Tänkte inte på det när jag stod där. Försökte bara behärska humöret. Ska tillägga att senaste jag gjort var byta vakumslangar och tankurluftningen för ca: 300 mil sedan. Bilen har gått bra sedadan dess.Såg " normalt ut" under huven.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    201

    Re: 9-5 2,0t 2000 bara dog vid normal körning.

    hade liknande problem när spjällhuset var cp

    soppapumpen kan det ju va,,min soppapump dog på det sättet att när jag skulle starta så var den tvärdö.. Men dom gånger den dog under körning var spjällhusets fel,eller nja det löste problemet iallafall..
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  5. #5
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: 9-5 2,0t 2000 bara dog vid normal körning.

    1. Tändkassetten. Luktar den bränd plast så är den körd. Byt till ny.
    2. Soppapumpen / Soppapumpsrelä. Be någon slå på tändningen men du står bak vid höger bakhjul och lyssnar om det börjar surra. Surrar = OK.
    3. Vevaxellägesgivaren kan ha gått, en liten svart kontakt 1,5 cm diameter på framsida av blocket.

    Har du en androidtelefon? =kör förbi Teknikmagasinet och köp en OBD2-dongle med bluetooth ca 300 kr. Ladda hem Torque-appen. Då kan du läsa ut felkoderna själv, uttaget sitter vid pedalerna.

    (Detta är mitt standard-felsöknings-schema. Kanske inte applicerbart på din situation men de troligaste orsakerna till motorstopp som jag känner till.)

  6. #6

    Re: 9-5 2,0t 2000 bara dog vid normal körning.

    Hej.
    Tack för tips. Har en OBD2 läsare till luren. Funkar ej med min bil . Funkar till polarens 900 -95. Även svågerns cheva van från -01 .
    Har försökt felsöka lite idag. Började kolla bränslepump. Inget surr runt den, kollade ström till den. Blandade ihop sladdarna och trodde jag hade ström till den. Började demontera pumpen och tog sönder returslangens vinkelkoppling. Pumpe fungerar när jag tjuvar ström till den. Satte tillbaka allt utom det söndriga. Provade tändningen. Ingen fart på pumpen. Kollade säkringen = ok.Kollade reläet till br. pump= ok och slår till när man vrider nyckeln. Rörde runt lite på sladdar o dyl. under ratten. Då började pumpen röra sig= glappkontakt någonstans. Skulle prova starta men då lade batteriet ner. Står på laddning till i morgon. Får kolla om mekonomen har en sådan koppling i morrn med.

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: 9-5 2,0t 2000 bara dog vid normal körning.

    Citat Ursprungligen postat av JanneVTR
    Hej.
    Tack för tips. Har en OBD2 läsare till luren. Funkar ej med min bil
    Jag vet att 9-5 98-99 hade problem med OBDII pga bugg i mjukvaran nånstans, men har inte hört att det ska gälla 00.
    Har själv en 9-5 2.3t -00 som funkar fint med min OBDII.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8

    Re: 9-5 2,0t 2000 bara dog vid normal körning.

    OBD2 (och bakre lambdasond) kom -01 för 2,0t.
    Signaturlös

  9. #9

    Re: 9-5 2,0t 2000 bara dog vid normal körning.

    Tack för all hjälp hitills. Tyvärr vill bilen inte starta. Startar till efter en stund, men vill inte fortsätta. Ang. Reläet till br.pump, ska det slå till o från när man vrider nyckeln? Antar att när trycket är uppe böver pumpen inte snurra. Annars kan man ändå misstänka det då det låter som ett blinkersrelä när man vrider nyckeln.

  10. #10

    Re: 9-5 2,0t 2000 bara dog vid normal körning.

    Ditt spjällhus har troligen gått i limp home. Finns klipp på youtube som visar hur du återställer. Ryck säkring nr.17 under tiden, för att nolla styrdonet.
    Signaturlös

  11. #11

    Re: 9-5 2,0t 2000 bara dog vid normal körning.

    Jajamen limp home är det. Har även hittat vad som gjorde att br.pumpen inte startade, glapp i sladdarna nere i pumpen. Ska göra återställning. Av s pjälllhuset i morgon o hoppas att detta är allt. Återkommer med resultat för att hjälpa andra som kan råka ut för samma.

  12. #12

    Re: 9-5 2,0t 2000 bara dog vid normal körning.

    Jag vill börja med att tacka alla för tips och hjälp .
    Problemet visade sig var en kombination av att det var glapp i kontakterna till bränslepumpe nere på pumpen men även stopp i bränslefiltret. Eftre bytt pump, filter och blåst slangarna rena spinner bilen som den ska.
    Bra att ha en kompis till hjälp oxå som ställer upp med skruvandet och med idee´r .

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorn bara la av under körning OG9-3
    Av Jens.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 14:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •