Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: ODB2 uttag på T5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    ODB2 uttag på T5

    Tänkte koppla in ett ODB2 uttag till en T5 motor från en 9000 (94-9.

    Fick fram följande enligt autodata.

    stift 9 till 12V
    stift 10 till 0V
    stift 1 till anslutning 33 på boxen

    Stämmer detta?

    Isåfall undrar jag vilket protokoll den snackar, eller går det bara att kommunicera med Tech2?

    MVH Micke

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: ODB2 uttag på T5

    Citat Ursprungligen postat av MickeKr
    Tänkte koppla in ett ODB2 uttag till en T5 motor från en 9000 (94-9.

    Fick fram följande enligt autodata.

    stift 9 till 12V
    stift 10 till 0V
    stift 1 till anslutning 33 på boxen

    Stämmer detta?

    Isåfall undrar jag vilket protokoll den snackar, eller går det bara att kommunicera med Tech2?

    MVH Micke
    varför vill du koppla in dig till obd-uttaget?

    bara ta ut felkoder?

    om du verkligen vill komma åt allt och ha en direktlänk till databoxen är det canbussen du skall koppla in dig på, då kan du göra istortsett allt med boxen, inklusive mappning.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: ODB2 uttag på T5

    Då måste man ju ha canbus dragen i bilen också.

    Står bara att han ska koppla in den på en T5 94-98. Inte vilken bil.

    Från ng900-97 o framåt finns denna nymodighet kopplad till odb-uttaget. 9000 fick aldrig detta mig veterligt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: ODB2 uttag på T5

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Då måste man ju ha canbus dragen i bilen också.

    Står bara att han ska koppla in den på en T5 94-98. Inte vilken bil.

    Från ng900-97 o framåt finns denna nymodighet kopplad till odb-uttaget. 9000 fick aldrig detta mig veterligt.
    900 ng har inte can dragen till obd-uttaget. och inte många og 9-3:or heller och det är sällsynt på og9-5 med.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: ODB2 uttag på T5

    Hejsan!

    Vill vet så mycket som möjligt om motorn.

    T5 system från en 9000 94-98 i en corsa rwd.

    Måste jag ha en tech2 utrustning för att få ut info?

    MVH Micke

  6. #6
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: ODB2 uttag på T5

    Citat Ursprungligen postat av MickeKr
    Hejsan!

    Vill vet så mycket som möjligt om motorn.

    T5 system från en 9000 94-98 i en corsa rwd.

    Måste jag ha en tech2 utrustning för att få ut info?

    MVH Micke
    det du är ute efter är förmodligen dehär:

    http://trionic.mobixs.eu/ där finns det ett program som heter t5-suite, det finns även dokumentation på hur du kopplar in dig mot boxen.

    men lite kort så är det du vill ha en "can usb" adapter antingen från lawicel (http://www.canusb.com/) eller en combiadapter från en kille som heter "johnc" på ecuprojectforumet, med combiadaptern kan du även flasha om boxen även om den skulle bli felskriven, tex om strömmen försvinner under flashning eller om något annat går fel.

    med en av dessa adaptrar och t5-suite så kan du bevaka alla parametrar som finns i boxen under drift. så håller du stenkoll på din motor, och du kan såklart ändra värden direkt och mappa bilen medan du kör den.

    det finns massor att lära sig om detta så kolla dokumentationen till t5 och t5-suite, och sök även lite här på forumet, "http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=224808" det är en stor tråd som handlar om t5-suite.

    Lycka till! och har du någon projekttråd till bilen? det lät som ett väldigt kul koncept

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: ODB2 uttag på T5

    Var och letade uttag idag på skroten, det är något som inte stämmer?
    Anslutningarna som kretsschemat i autodata anger saknar stift.
    Alla 9000 94-98 jag hittade på skroten hade följande:

    16 röd (borde vara 12v)
    7 blå/vit (kan det vara denna som skall till ben 33 på motrstyrboxen?)
    4 svart (0V?)
    5 svart (0V?)
    14 lila
    15 gul
    8 blå

    Någon som kan hur det skall kopplas?

    MVH Micke


  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: ODB2 uttag på T5

    Ingen som vet?

    Går det inte?

    Micke

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: ODB2 uttag på T5

    Är det OBD2 uttag du menar ?
    Det räcker med spänningsmatning, jord och signal, dvs 3 kablar för att det ska funka.
    De övriga kablarna används till andra system som t.ex. ABS mm
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: ODB2 uttag på T5

    Så långt är jag med, 3 anslutningar men på vilka stift?

    MVH Micke

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: ODB2 uttag på T5

    Stiftnumren brukar gå att utläsa på Saabs scheman
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: ODB2 uttag på T5

    Stiftnumren brukar gå att utläsa på Saabs scheman

    Okej, men schemat i autodata stämmer tydligen inte eller så hänvisar de till ett kontaktstycke mellan databoxen och odb uttaget.
    Någon som har "rätt" saab schema för detta?

    MVH Micke

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: ODB2 uttag på T5

    Citat Ursprungligen postat av MickeKr
    Tänkte koppla in ett ODB2 uttag till en T5 motor från en 9000 (94-9.

    Fick fram följande enligt autodata.

    stift 9 till 12V
    stift 10 till 0V
    stift 1 till anslutning 33 på boxen

    Stämmer detta?

    Isåfall undrar jag vilket protokoll den snackar, eller går det bara att kommunicera med Tech2?

    MVH Micke
    Enl mitt Saabschema stämmer detta
    Signalkabeln är blå/vit och går till Trionic pin 33

    Kikar i ett annat schema över stiften i ODB2 uttaget
    16 = + 12volt
    15 = L-Line
    14 = CAN-L
    10 = PWM-
    7 = K-line
    6 = CAN-H
    5 = S-GND (Signaljord?)
    4 = C-GND (Chassijord?)
    2= PWM+ VPWM

    Det verkar också stämma med det du hittat tidigare.
    Om du även ansluter CAN-tåtarna till Trionic borde du kunna använda ODB2 uttaget för anslutning mot CAN-bussen och köra programmeringen den vägen istället för den vanliga kontakten vid styrenheten.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: ODB2 uttag på T5

    Men till vilket stift i ODB kontakten skall då den blå/vita (33)?

    Var har jag Can anslutningarna i boxens kontaktsycke eller måste detta lödas in?

    Ursäkta alla frågor men jag vill gärna veta.

    MVH Micke

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: ODB2 uttag på T5

    Citat Ursprungligen postat av MickeKr
    Men till vilket stift i ODB kontakten skall då den blå/vita (33)?
    Jag får det till pin 7 i ODB kontakten, dvs "K-Line"

    Citat Ursprungligen postat av MickeKr

    Var har jag Can anslutningarna i boxens kontaktsycke eller måste detta lödas in?
    Det framgår av T5Suite dokumentationen vilka stift det är.
    Kablarna är kopplade i kontaktdonet till T5 boxen och dom är även kopplade i programmeringskontakten så egentligen behöver man inte göra något med dom, men det kanske är smidigt att ha även dom i ODB kontakten ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: ODB2 uttag på T5

    Jag får det till pin 7 i ODB kontakten, dvs "K-Line"

    Kopplade in det idag.

    Fungerar!!

    Tappar dock kontakten om man drar motorn hårt.


    MVH MIcke

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: ODB2 uttag på T5

    Citat Ursprungligen postat av MickeKr

    Tappar dock kontakten om man drar motorn hårt.


    MVH MIcke
    Det fenomenet känns igen.
    Beror på att Trionic prioriterar motorstyrning före extern komunikation

    Trevligt att det löste sig!
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. ODB2 uttag på T5
    Av MickeKr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 20:41
  2. OBD II uttag på bil utan OBD II uttag? 9000 -95
    Av Chrima i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 16:10
  3. ODB2
    Av Krogis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 22:41
  4. ODB2 - OG9-3 Aero
    Av SaabKillen i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •