Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 53 av 53

Ämne: Antisladd system ur funktion, kontakta verkstad NG9-3

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Var inne på Saab tidigare idag för att höra va de kommit fram till gällande min bil. Han fann ingen annan lösning än att skicka enheten på reparation, vilket de gör med motsvarande enhet för Opel vilket detta felet är vanligare på.

    Jag upplyste honom om den Infon jag fått här på forumet och efter lite letande hitta han själv den Infon i burken. Kommer kosta mig ungefär 2000:- att göra programmeringen då det var en ganska knepig procedur. Bara invänta lön och sen fixa problemet.

    Stort tack till er som förklarat att det går att uppdatera mjukvaran för mitt fel, så slapp jag laga hela enheten istället, vilket hade blivit dyrare.
    //Emil J
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    12

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Hej, nu sitter man här och letar hjälp.

    Har fått samma problem "antisladd ur funktion"

    Men min Felkod U2142 00 "girvinkelgivare"

    På min Saabverkstad sa de, går endast att byta modul (ca: 5000:-)

    Men de var resstade så han skall ringa när de fick hem.

    Är det bara att gilla läget eller finns det billigare sätt ??

    mvh nio3
    9-3 ss 2,0t -04 aut

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Om det bara är girvinkelgivaren som är sönder så är det väl bara att byta den? Kostar ju inte särskilt mycket på skroten. Om jag nu kollat rätt givare då du inte skrivit vilken bil det gäller men jag gissade på 9-3 årsmodellsintervall 06-11 utan fyrhjulsdrift.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 20:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    12

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Hej,

    Både min Saabverkstad, och min vanliga mek, som inte har gjort annat än mekat Saab och
    har tech 2 sa att han inte kunde byta för han inte har den uppkoppling som krävs.

    Är inte främmande att byta givare själv om man visste att det gick?

    min bil, 9-3 ss 2,0t -04 aut.
    9-3 ss 2,0t -04 aut

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Okej, tog en titt i WIS nu och såhär gör man för att demontera den:

    1. Demontera golvkonsolen.
    2. Demontera luftkanalen.
    3. Lossa justeringen och kroka av vajrarna. Demontera vajerhöljena ur konsolen.
    4. Kör framstolarna till sitt bakre läge. Märk upp läget på mittkonsolens främre skruvar. Demontera de främre skruvarna.
    5. Kör stolen till sitt främre läge. Demontera konsolens bakre skruvar.
    6. Lyft upp konsolen och demontera gyrogivaren. Demontera kontaktdonet.

    Monteringen är i omvänd ordning.

    Sen kalibrerar man givaren med en tech2. Såhär står det när man skall kalibrera:
    1. Ställ hjulen och ratten rakt fram.
    2. Koppla in diagnosverktyget.
    3. Välj rattvinkelgivare, kalibrering. Följ instruktionerna på skärmen.
    4. Läs och nollställ felkoder.
    5. Provkör bilen.
    6. Kontrollera så att inga felkoder har satts. Finns felkoder se respektive kod för felsökning och åtgärd.
    7. Koppla ur diagnosverktyget.

    Varför det skulle vara något strul med någon uppkoppling förstår jag inte riktigt?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 20:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    12

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Citat Ursprungligen postat av henke_93aero
    Rattvinkelgivare saknas på CAN-bussen (U2143)

    hur kan den saknas?
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Rattvinkelgivaren sitter inbyggd i CIM-styrdonet. Om felsökningen följs och fel i givaren konstateras måste CIM-styrdonet bytas.
    Det var cim de vill byta i min bil, (fast felkod u2142) (girvinkelgivare)
    Är detta helt olika fel ? Sitter på olika ställen ?
    9-3 ss 2,0t -04 aut

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    12

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Stort tack daekol

    får kolla upp detta vidare.
    9-3 ss 2,0t -04 aut

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Jaha, då poppade larmet upp igen. Inte vart något sen oktober. Har varit en varm dag idag, börjar fundera på om det kan påverka. Har även varit ute och kört 20 mil sammanlagt. Blir till att åka in och kolla vilken felkod det är och se om det är samma som tidigare. Åker väl helt enkelt på att programera om boxen. Skumt att det inte dykt upp under hela vintern.

    Är det någon som vet om man kan läsa av denna felkod men en OBDll wifi felkodsläsare? Eller är det inne på för avancerade larm som bara tec2 klarar?
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Citat Ursprungligen postat av MoliJox
    Är det någon som vet om man kan läsa av denna felkod men en OBDll wifi felkodsläsare? Eller är det inne på för avancerade larm som bara tec2 klarar?
    Vanliga obd-läsare kan väl endast utläsa motorrelaterade felkoder. I övriga kategorier är det nog tech2 som gäller tyvärr.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Ok. Var som jag trode då tack för snabbt svar iaf.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 20:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    13

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Jag har samma problem och har tillgång till Tech2. Någon som vet hur man programmerar om bilen?
    Eller måste man få tag i uppdateringen och lägga in den?

  12. #52
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Intressant, googlar man på den TSBn hittar man tex;

    ESP OFF light illuminated
    Cars affected
    Saab 9-3 M06-08 equipped with ESP (Electronic
    Stability Program) (not applicable to 4WD) within the
    following chassis number range:
    61000001 - 81125654
    66000001 - 86007479
    Background
    Diagnostic trouble code C0131 08 can be generated
    without a failure. This results in the unnecessary
    replacement of the ESP unit. The problem can be
    solved by downloading new software.
    In the case of customer complaint the following procedure
    must be carried out.
    Symptom description
    ESP OFF light illuminated

    Procedure
    1 Connect the external power supply to the car.
    2 Connect Tech2 with software version 1.000 to
    the car and start Tech2.
    3 Select "ESP reprogramming" from the menu
    and press Enter.
    4 Read the information and press Enter.
    5 If Tech2 can automatically identify the current
    software, it will display an information screen. If
    the information is correct, press OK.
    6 If Tech2 can not identify the software, it displays
    a screen where you can manually select the
    software. Select the correct software and press
    OK.
    7 Follow the instructions on the Tech2 screen.
    8 Tech2 indicates when programming is finished.
    Warranty/Time Information
    In the case of customer complaint and if the car is
    within the warranty period, use the following information
    to fill out the claim:
    Failed Object: 52160
    Fault/Reason code: 67
    Location code: 09 (US=9)
    Warranty Type (US): 01
    Repair/Action code: 05
    Labour Operation (US): 5216004
    Labour Operation (CA): H2105
    Time: 1.7 hr
    Note
    Ensure the memory card to Tech2 does NOT have
    the write protection activated.

    Har inte detta problem, men är nyfiken, Finns Tech2 sw 1.000 i TIS2000/globaltis?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #53
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Bulletin Nbr: 521-2721 Date:...........Januari 2009 Market: all ESP OFF light illuminated Cars affected
    Saab 9-3 M06-08 equipped with ESP (Electronic Stability Program) (not applicable to 4WD) within the following chassis number range: 61000001 - 81125654
    66000001 - 86007479 Background Diagnostic trouble code C0131 08 can be generated without a failure. This results in the unnecessary replacement of the ESP unit. The problem can be
    solved by downloading new software. In the case of customer complaint the following procedure must be carried out. Symptom description ESP OFF light illuminated Equipment required ^ Tech2 with CANDi-box ^ 32MB Tech2 memory card (if possible, use a spare flashcard to avoid overwriting the ordinary Tech2-software). ^ Tech2 software version 1.000 (which is a Tech2 version only suitable for ESP reprogramming). Software available in Tis2Web can be downloaded to the Tech2. It does not load automatically but requires the "custom mode". That will overwrite an existing content of the memory card. ^ External power supply to the car Note Ensure the memory card to Tech2 does NOT have the write protection activated. 1. Connect the external power supply to the car. 2. Connect Tech2 with software version 1.000 to the car and start Tech2. 3. Select "ESP reprogramming" from the menu and press Enter. 4. Read the information and press Enter. 5. If Tech2 can automatically identify the current software, it will display an information screen. If the information is correct, press OK. 6. If Tech2 can not identify the software, it displays a screen where you can manually select the software. Select the correct software and press OK. 7. Follow the instructions on the Tech2 screen. 8. Tech2 indicates when programming is finished


    Eller från Opel;

    Field Remedy: 2437 Subject: ESP Lamp - Illuminated Models: Engines: Option: Vectra-C 2006...2008,Signum 2006...2008 All,All ESP,without HSA (Hill Start Assistant) and without CDC (Continuos Damping System) Complaint: ESP Lamp lit, DTC C0131 (0 set. Cause: Sofware weakness. Production: Improved Software has been implemented into production as of November 2007.
    Remedy: In case of customer complaint, reprogram the ESP Control Unit using Tech2 Software Version 1.000. Important: Equipment required: • Tech2 with CANDi-box • 10MB or 32MB Tech2 memory card (if possible, use a spare flashcard to avoid reprogramming the ordinary Tech2-software). • Tech2 software version 1.000 (which is a Tech 2 version only suitable for ESP reprogramming). Software available in Tis2Web can be downloaded to the Tech2. It does not load automatically, but requires the “custom mode”. That will overwrite an existing content of the memory card.
    Note: Interruption of the programming process (i.e. through vehicle battery discharging) will destroy the control unit. To avoid vehicle battery discharge during the programming procedure, connect an external power supply to the vehicles battery prior starting the ESP programming procedure. 1.) Connect the external power supply to the car. Note: Ensure the Tech2 memory card does NOT have the write protection activated. 2.) Connect Tech2 with software version 1.000 to the car and start Tech2. 3.) Select "ESP reprogramming" from the menu and press Enter. 4.) Read the information and press Enter. 5.) If Tech2 can automatically identify the current software, it will display an information screen. If the information is correct, press OK. 6.) If Tech2 can not identify the software, it displays a screen where you can manually select the software. Select the correct software and press OK. 7.) Follow the instructions on the Tech2 screen. 8.) Tech2 indicates when programming is finished. Labour Times: TC: Hours: U3 243 70 Program ESP 90 1.6 The costs for this repair will be covered during the normal warranty. The regular warranty procedure should be used for claiming Set-up-time. FunctionalGroup: H - Brakes Complaint Group: 04 - Electrical failures,06 - Failure Code Setting by Control Unit Trouble Code: C0131 (0
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Krockkudde ur funktion, kontakta verkstad NG9-3
    Av Royo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-08-15, 23:38
  2. "Stöldlarm ur funktion kontakta verkstad" i SID OG9-5
    Av saabtsport i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-12-16, 16:59
  3. [LÖST] Felkod B1785 "Stöldskydd ur funktion. Kontakta verkstad" OG9-5
    Av JOPARM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 21:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •