Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Antisladd system ur funktion, kontakta verkstad NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Antisladd system ur funktion, kontakta verkstad NG9-3

    Hej!
    Dök på ett lite obehagligt larm.

    Antisladd system ur funktion, kontakta verkstad

    Detta larm dök bara upp när jag skulle köra in i garaget. Hade varit ute en sväng, inte kört aggressivt eller bromsat in hår. Ingen hård påfrestning alls. Vad kan detta vara? Förslag på något jag kan göra eller är det bara att åka in till verkstaden? Går det köra med felet?

    Har provat att koppla bort pluskabeln en stund för att nollställa, hjälpte ej.
    Tacksam för svar

    Med vänlig hälsning, Emil
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Trönödal (Söderhamn)
    Inlägg
    58

    Re: Antisladd??

    Funkar ABS´en?
    ____
    Saab 9-5 Aero -02
    Cheva Blazer -97

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd??

    Har inte provat bromsa för att se om den funkar men den larmar inte för det. Utan det är bara Antisladd system larm. Läste om ett fall där Abs:n larmade oxå men som sagt inte för mig.
    //Emil
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 19:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd??

    Hmm?!?!?
    Av någon anledning så fick jag inte larmet nu när jag åkte hem från jobbet. Hade det i morse när jag åkte till jobbet. Kan det vara glapp någon stans?
    //Emil
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  5. #5

    Re: Antisladd??

    Det borde finnas lagrade felkoder som kan läsas ur via OBD2-uttaget. Min bil fick samma fel (stod still vid ett trafikljus) och Saab bytte girsensorn (sitter mitt i bilen och mäter acceleration vänster/höger/fram/bak, dvs viktiga data för att mäta om, och hur mycket, bilen sladdar). Med min OBD2-läsare hittade jag felkoder som indikerade att det var just girsensorn som var trasig. Felet kom och gick under de dagar som gick innan verkstaden kunde byta.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd??

    Hmm ok. Får se va verkstaden säger. Ska in dit på tisdag. Stor kostnad?
    Tack för svaret.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 19:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Vanligaste felet brukar nog vara fel i CIM-styrdonet. Där i sitter rattvinkelgivaren. Denna brukar kunna gå sönder.

    Börja med felkodsutsläsningen. Det borde i detta fall ge dig en bra start på felsökningen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Fick samma fel på min 9-3 -08 vid två tillfällen under kort tid.
    Lämnade in den på Saab och allt dem gjorde var att släcka felkoden. 3 månader sedan nu och felet har inte återkommit.
    Jag var livrädd för att det CIM-modulen som lagt av först. Det gjorde det på min gamla SS och dem är inte direkt billiga att byta.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Får verkligen hoppas på att det inte är CIM-styrdonet. Har förstått att det kostar ett par slantar för att fixa den. Men eftersom jag inte längre har larmet så borde den inte va sönder. Känns som att det skulle vara glapp någon stans eller nått liknande. Men dumt att spekulera när jag ändå ska in på tisdag.
    Tack så mycket för alla svar.
    //Emil
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Jag kan ju bygga vidare på min historia.
    Felet uppkom först på fredagen. Letade parkering i stan. Körde mestadels på kullersten. Då kom varningen upp. Varningen släcktes när jag senare gjorde en långsam vänstersväng inne på parkeringen på väg hem från stan.
    Andra gången varningen kom upp var på söndagen (samma vecka alltså). Återigen passerade jag genom stan - på mestadels kullersten då meddelandet kom upp. Lös hela vägen hem.
    Åkte hem och sökte lite på nätet och märkte att felet var rätt vanligt och många frågade samtidigt om ABS:en funkade. Så jag åkte ut för att testa. När jag sedan ska svänga ut från gatan - långsam vänstersväng igen - så släcks varningen.
    Jag vet verkligen inte om allt bara är en slump, men det vara bara någonting jag la märke till. Så jag började också misstänka att det var någon form av glapp, men som sagt att efter koden släcktes så har det gått problemfritt i snart 3 månader.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    När min 9-5 abs trasslade var det tagghjulet som hade släppt på drivaxeln. Då sa de att NG9-3 var drabbade av kabelbrott till en ABS givare. Detta var runt 2006.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Min ABS fungerar. Testa den då jag hade larmet. Skulle det vara den givaren du pratar om borde la ABS:n larma å inte Antisladd, eller har jag fel?
    //Emil
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 19:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Va inne med bilen idag. Var en givare som inte riktigt fått rätt signaler. De radera felkoden så skulle jag se om problemet dyker upp igen. Får hoppas att det inte gör det, låter som det kan bli en dyr historia.
    //Emil
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Vad var felkoden då ?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 19:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Hinner inte med allt.....

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Kolla upp vilken felkod de tagit bort gällande antiskadd problemet.
    Felkod: C013108.
    Vet dock inte vad den felkoden står för då det inte står på mitt papper och jag har inte tillgång till WIS för att kolla upp det.
    //Emil
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 19:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Nu va det dax igen. Fick larmet igen efter drygt en månads felfri körning. Vet inte om den larmar för samma sak men jag antar det då Abs:en funkar och inget annat känns fel. Får helt enkelt ringa verkstaden på måndag och höra va de säger och vad felkoden jag fick sist betyder. Eller finns det någon annan som kan kolla upp det vore det hyggligt. Vintern närmar sig och känner inte direkt för att ha ett antisladdsystem som strular.

    Felkod:C013108
    //Emil
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Kolla upp först om det är samma felkod.

    Är det det finns det en ny programvara för felet, hjälper inte det får man byta
    Hinner inte med allt.....

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Hej,

    Kanske någon ledtråd?
    viewtopic.php?f=6&t=297856

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Tack för svar. Blir te att åka till Saab i morgon för att se om det är samma felkod. Är det de så ska jag höra om de kan uppgradera bilen, om det nu finns en nyare mjukvara än den jag har.
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Var förbi Saab idag och de kolla larmkoden. Var samma kod som sist. Killen som var duktig på det hela va inte där idag men han skulle höra med honom och sen höra av sig till mig angående info om en lösning. Han hade aldrig stött på detta problem just på Saab och trode inte det fanns någon uppgradering, och om det skulle finnas förstod han inte hur en uppgraderingen skulle kunna lösa problemet. Är väl bara vänta och se vad de har för förslag.
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

Liknande ämnen

  1. Krockkudde ur funktion, kontakta verkstad NG9-3
    Av Royo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-08-15, 23:38
  2. "Stöldlarm ur funktion kontakta verkstad" i SID OG9-5
    Av saabtsport i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-12-16, 16:59
  3. [LÖST] Felkod B1785 "Stöldskydd ur funktion. Kontakta verkstad" OG9-5
    Av JOPARM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 21:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •