Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: Antisladd system ur funktion, kontakta verkstad NG9-3

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Programvaran gör givare mindre känslig.

    Vet han inte om denna uppgradering bör han läsa på lite.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 20:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Hinner inte med allt.....

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Var inte hans område. Han skulle höra med killen som är duktig på detta och sen höra av sig till mig.
    Är du säker på att det finns en uppgradering för det felet? Var kan jag göra den isf, har varit inne på två Saab-verkstäder och båda har aldrig hört talas om det. De säger även att felkoden jag får är väldigt ovanligt på min bil.
    //Emil
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 20:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Jo, man lägger in en speciell mjukvara i Tech2 som tillåter att man byter mjukvara i esp-styrdonet. (Normalt sett går det inte att programmera det styrdonet.)
    Den mjukvaran man lägger in i styrdonet bortser mer eller mindre från värdet på tryckgivaren i aggregatet. Därför sätts inte felkoden igen, även om felet i aggregatet egentligen finns kvar.

    Har för mig att mjukvaran till Tech2an heter typ 1.000.

    Åk till din verkstad och be dom leta igenom ALLA sina TSB. De har säkert denna informationen i någon pärm någonstans.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Tack. Gör inget om jag använder din text som referens för att visa upp då jag fick känslan att de inte tror mig.
    //Emil
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 20:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Be dom kolla igenom TSB 521-2721.

    Där står det att man ska lägga in mjukvara 1.000 i tech2, sedan programmera om esp-styrdonet, och sedan återställa till ordinarie mjukvara i tech2. På så sätt slipper man onödiga esp-byten.

    Bli inte förvånad om programmeringen kostar runt 1500:- då det tar rätt lång tid att utföra hela proceduren.

    Lycka till.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Ok. Ska tala om för dem hur de ska göra tack så hemskt mycke för hjälpen. Grymt tacksam.
    //Emil
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 20:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Hur gick det för dig? Min bil har fått tillbaka varningen nu... Typ 2-3 månader efter man släckte felkoden.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Har inte varit inne på verkstaden än. Vart bortrest och jobbar natt. Men får ta tag i det inom kort. Tycker dock att det är lite dåligt att verkstaden inte ringt då han sa att han skulle det.

    Har du varit inne och hört efter va de vill göra åt felet på din bil?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 20:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Var nere i eftermiddags och tydligen hade jag samma felkod som förra gången. Uppfattade tyvärr inte koden, men det var något med en tryckgivare som låg utanför sina gränsvärden - om jag hörde honom rätt. Så det låter som om vi två har samma problem.
    Han skulle höra av sig igen inom en dag eller två i alla fall.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 20:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  10. #30

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Har också det felet att antisladden inte fungerar,kommer upp ett larm om att kontakta verkstaden. Dom läste av felkoden men felkoden sa inte så mkt,de skulle forska vidare vad felkoden innehåller. Så fort jag rattar vänster kommer varningen upp. Rattar jag åt höger så kommer inget larm.
    Väldigt vanligt på de tidiga modellerna detta med cim enheten verkar det som. kan man inte laga på nåt sätt då det förmodligen är rattvinkelgivaren som är fel på?

    Vad kostar en ny cim inkl.jobb förresten??
    Återkom med svar om ngn löst detta

    Saab ng 9-3 SS Aero,03

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Citat Ursprungligen postat av Motch
    Citat Ursprungligen postat av MoliJox

    Har inte varit inne på verkstaden än. Vart bortrest och jobbar natt. Men får ta tag i det inom kort. Tycker dock att det är lite dåligt att verkstaden inte ringt då han sa att han skulle det.

    Har du varit inne och hört efter va de vill göra åt felet på din bil?
    Var nere i eftermiddags och tydligen hade jag samma felkod som förra gången. Uppfattade tyvärr inte koden, men det var något med en tryckgivare som låg utanför sina gränsvärden - om jag hörde honom rätt. Så det låter som om vi två har samma problem.
    Han skulle höra av sig igen inom en dag eller två i alla fall.
    Ska bli intressant att se va de säger till dig. För som jag tidigare skrivit så hade de två verkstäderna jag vart i kontakt med inte haft en aning om att det går att uppgradera gränserna till givaren.
    Själv tänkte jag ringa till verkstaden för att höra om de kommit fram till något och fråga varför de inte ringt mig.
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  12. #32

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Min felkod U2143
    Och det innebär?

  13. #33

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Rattvinkelgivare saknas på CAN-bussen (U2143)

    hur kan den saknas?

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Är la översatt så när de inte får kontakt. Saknas ju då på sätt o vis. Säger inte att det är så men bara en vild gissning med mitt enkla logiska tänkande.

    Är säkert bara byta rattvinkelgivaren för din del. Det finns ett inlägg i denna tråden då en kille råka ut för det. Hör med honom vad han hade för felkod om han nu minns det.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 20:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Rattvinkelgivaren sitter inbyggd i CIM-styrdonet. Om felsökningen följs och fel i givaren konstateras måste CIM-styrdonet bytas.

  16. #36

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Om det behövs bytas,
    Vad kostar detta inkl.arbete ungefär?

    Vad styr cim? Styr den hela bilen?

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    CIM styr allt mer eller mindre.

    Kostar ca 5000 kr inkl allt. + ev nya sändare (restade fortfarande)
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 20:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Hinner inte med allt.....

  18. #38

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Skall byta cim i veckan.

    4300 kr inkl.jobb

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Haft inne bilen idag hos Saab och fått mjukvaran till ESP:n uppdaterad.
    Så nu ska allt vara frid och fröjd.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Re: Antisladd-varning. Vad ska jag göra?

    Jasså ok. Vad tog de för det? Gjorde dem de som Danjell har beskrivit tidigare i diskussionen?

    Tänkte åka förbi verkstaden senare idag och höra om de kommit fram till något gällande mitt problem. Börjar bli dax att fixa det nu, har ju fått skrapa rutorna 2 morrnar i rad nu så snön är la här vilken dag som helst.
    //Emil
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-13 klockan 20:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

Liknande ämnen

  1. Krockkudde ur funktion, kontakta verkstad NG9-3
    Av Royo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-08-15, 23:38
  2. "Stöldlarm ur funktion kontakta verkstad" i SID OG9-5
    Av saabtsport i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-12-16, 16:59
  3. [LÖST] Felkod B1785 "Stöldskydd ur funktion. Kontakta verkstad" OG9-5
    Av JOPARM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 21:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •