Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Uppgradera motor till mer hästar? OG9-5 2,0t -00

  1. #1

    Uppgradera motor till mer hästar? OG9-5 2,0t -00

    Frågar för en bekant som har en styck bil enligt ovan.

    Så enklaste frågan blir ju, vad kan man göra utan kostar helvete?
    Finns trim kit visserligen, men går det få tag på någon roligare turbo typ mitsubishi aero turbon och hänga på den ? Hur ser det ut med grenrör downpipe, skiljer?

    Och hur göra med trionic, läste att går ju byta programvaran i dem boxarna, men om skulle ta motsvarande boxar från aero och in då skall dem paras in förmodar vi..?

    Så kanske enklare fråga vad kan man göra utan börjar överstiga 5-10k ?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Vad du än vill göra så kommer det kräva ny mjukvara, mjukvaran styr vad du får ut ur hårdvaran och mjukvaran förutsätter viss hårdvara. Så om du byter viss hårdvara (tex turbo) så måste du anpassa mjukvaran därefter.
    Titta på vad Maptun m.fl. tar för sina olika trim, steg1 innebär bara mjukvara och brukar inte vara blodigt dyrt.
    /Johan

  3. #3
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Som JSN skriver så kanske en mjukvarouppgradering kan räcka för att tillfredställa personen i fråga?

    Om inte så är det svårt att få till en setup för exempelvis närmare 300hk inom ramarna för budgeten.

    Men ett förslag hade varit och lånat Maptuns upplägg gällande Steg 5: http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... storder=18

    *Dvs köpa en begagnad men fräsch Aero Turbo ( MHI TD04-15T), med tillhörande vatten & oljesats.
    *Byte spridare
    *Ordna någon form utav grövre pipa som sänkermottrycket i turbon.
    *Sedan be någon vänlig & duktig snubbe på forumet att mappa bilen åt dig i T7 suite mot en slant och en kopp kaffe .

    Mvh Mike Karlsson

  4. #4

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Citat Ursprungligen postat av Aero_Mike
    Som JSN skriver så kanske en mjukvarouppgradering kan räcka för att tillfredställa personen i fråga?

    Om inte så är det svårt att få till en setup för exempelvis närmare 300hk inom ramarna för budgeten.

    Men ett förslag hade varit och lånat Maptuns upplägg gällande Steg 5: http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... storder=18

    *Dvs köpa en begagnad men fräsch Aero Turbo ( MHI TD04-15T), med tillhörande vatten & oljesats.
    *Byte spridare
    *Ordna någon form utav grövre pipa som sänkermottrycket i turbon.
    *Sedan be någon vänlig & duktig snubbe på forumet att mappa bilen åt dig i T7 suite mot en slant och en kopp kaffe .

    Mvh Mike Karlsson
    Det där lät faktiskt intressant, tror jag han med tycker ! hur ser downpipe och grenrör ut? Är det olika avgashus på garret och mitsubishin ?

    Har skrivit lite 940 turbos så inte helt bakom flötet med turbos dock så är där ju mycket lättare öka en 940 från 165 till 225 pollar kostar runt 2-3000. Saab har mer saker som måste fixas !

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Från 150 till kring 200 med endast ny programvara är väl ändå inte så pjåkigt? Blir inte så dyrt heller.


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Speedparts har ju chip också såg jag. 150-215hk för knappt 3000kr. Knappast en dålig ökning.

    Skulle inte vilja ha så mycket mer effekt heller i en sån gammal bil. Har själv en likadan, samma årsmodell. Jag menar, kan ju vara schyyst att veta hur alla lager osv är i motorn, kolvringarna osv om man ska upp emot 300hk. Skulle inte ens våga chippa den upp till 215hk om jag ska vara ärlig.

    Edit: Det beror såklart på att just min gått 24000mil, misstänker att det sitter originalturbo samt kamkedja, därav att jag personligen inte vill chippa min trots en välservad motor.

  7. #7

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Så om man skulle öka 150-215 som ovanstående säger, bara mjukvara det eller?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Japp. Endast mjukvara ger dessa effekter.

    Själv har jag, visserligen på nyare bil än din kompis, enbart mjukvara som ger 220 Hk/360Nm på både bensin och E85. Bilen går som ett skållat troll jämför med innan.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  9. #9

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Hörde med han innan, turbo agg börjar lägga av, så ville helst byta till en td04 vilket ju inte är så konstigt då garret verkar vara sämre... så hur ser grenrör / downpipe ut och oljerör/vatten rör? och hur reagerar mjukvaran på den turbon? tanken var inte i första hand trimma utan få in en td04 och hålla samma hästar. Går detta utan för mycket pillande?

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Citat Ursprungligen postat av svenne1985
    Hörde med han innan, turbo agg börjar lägga av, så ville helst byta till en td04 vilket ju inte är så konstigt då garret verkar vara sämre... så hur ser grenrör / downpipe ut och oljerör/vatten rör? och hur reagerar mjukvaran på den turbon? tanken var inte i första hand trimma utan få in en td04 och hålla samma hästar. Går detta utan för mycket pillande?
    Olja och vatten skiljer, men det finns färdiga kit att köpa för att kunna skruva dit en TD04.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 92160.html

    Mjukvaran måste justeras eftersom det är den som styr allting. Det är möjligt att bilen startar och går med original mjukvara och TD04, men du kommer inte att få någon effektökning och jag skulle inte rekommendera det.
    Dock finns det säkert någon här på forumet med T7-suite som kan hjälpa dig för en billig peng.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Så det är samma avgashus och samma på andra huset med luftslangar?
    Då behöver inte avgashus vridas heller eller dylikt? Bara bolton förutom vatten/olja?

    han hade en fråga till dem "röda spridarna" som finns i något kit, någon som har nummret på dem?

  12. #12
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av svenne1985
    Hörde med han innan, turbo agg börjar lägga av, så ville helst byta till en td04 vilket ju inte är så konstigt då garret verkar vara sämre... så hur ser grenrör / downpipe ut och oljerör/vatten rör? och hur reagerar mjukvaran på den turbon? tanken var inte i första hand trimma utan få in en td04 och hålla samma hästar. Går detta utan för mycket pillande?
    Olja och vatten skiljer, men det finns färdiga kit att köpa för att kunna skruva dit en TD04.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 92160.html

    Mjukvaran måste justeras eftersom det är den som styr allting. Det är möjligt att bilen startar och går med original mjukvara och TD04, men du kommer inte att få någon effektökning och jag skulle inte rekommendera det.
    Dock finns det säkert någon här på forumet med T7-suite som kan hjälpa dig för en billig peng.
    Du skrev i princip om min post ovan..

    Som sagt köp vatten & oljerör från samma bil som du köper turbon irrån där sparar man bra med pengar. Kan ju dock vara fint med lite nya banjotätningar och dyliga packningar till turbon.
    Sedan förstår jag inte hur du resonerar med "det är möjligt att bilen startar"??
    Bilen kommer gå precis lika bra som innan turbo bytet och även bättre du får ju ett större agg med helt annan spoil up och grejer, så man kan lätt räkna med en liten effekt ökning på några hästar. Bara att inte bilen är effektökningssätt optimerad för den nya snurran.

    Svenne: Ang din fråga om det är bolt on så passar det i alla fall på grenröret med all såkerhet. Downpipen tror jag är den samma också faktiskt. Dock är jag lite smått osäker på insugskobran? Men tror även den är den samma faktiskt.

    Spridarna har jag dessvärre ingen aning om. Men vill han nu inte trimma och bara söker hållbarhet i ett nytt agg så tror jag som ovan i den här posten kan vara en bra idé.

    Skrivet ifrån min SE NEO ANDRIOD

  13. #13
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Nyare Td04 än 06 har väl nya Cobran?

    finns på Turbomeck.se för en rimlig slant..

    även där massa kul aggregat..

    då skulle jag ändå passa på att byta lamell klracing.se 6puck sinter med fjädrat centrum.

    290hk, ca400nm på bensin med td04-15T , AERO spridare och kungskobran,3" avgas, , och ny lamell. ev ALU intercooler från ex KLracing modellanpassad , eller trixa dit en själv för halva pengen.

    Jag hade utgått från trimningsgraden på en 9-3ng aero 2.0T, med denna turbon 15T, 290hk ca 400nm.. då behövs

    Bättre begagnat 3" avgas, 3500kr
    bättre begnagnad turbo med slangar/rör 2000kr"den gamla varianten med gamla kobran"
    Lamell 1495kr
    modellanpassad intercooler 2495kr
    Spridare.. säg 400kr
    Mappning 500kr i T7 Suite, om nån är snäll!

    då är vi på 10.390kr , + olja ,vätskor, frakt osv.
    Krävs lite letande, och kanske över vintern men då har du en 140hk starkare bil, för en rimlig peng!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  14. #14
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Köper du en NY garret eller efter 2006 begagnad, är dom "bra"!
    Bilarna rullar lätt 20k mil med dessa..


    Så en Garret, bättre begagnad
    Chip / T7 suite
    2.5" halvsats.... 230hk-240hk e ju inte omöjligt!

    Absolut billigaste lösningen och nästan 100hk till!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Nu har jag visserligen en 2.3t och en -02:a men...
    När min GT17 sade upp sig köpte jag en beg. TD04 för 2k. Samt ny vatten och oljerör från maptun för ca. 2k. Sedan fixade en vänlig själ en ny box med ett Aero-program, med begränsad vrid under 3000rpm(för att skona min mindre koppling) i till mig för 800:-. Så knappt 5k för att gå från 185hk till 250hk.

    Dock hade ju jag lite gratis då jag redan hade t.ex. samma spridare som i Aeron samt en 2.3t.

    För övrigt gick det utmärkt att köra med TD04 utan att byta programvara. Något segare spool-up men fullt körbart.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  16. #16
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    För övrigt gick det utmärkt att köra med TD04 utan att byta programvara. Något segare spool-up men fullt körbart.
    Dock INTE optimalt...

    Och om jag får bestämma..

    Byte av hårdvara = byte av mjukvara... Ketchup Ketchup punkt!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    57

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Jag har en 9-5 2.0 Biopower men det billigaste chippet jag hittar på SpeedParts kostar över sju lakan. Kan man hitta billigare chipp eller är det som allt annat att man får vad man betalar för?

    Jag skulle vilja chippa den lite, men ändå inte öka förbrukningen.

    (har bara varit Saabare i två veckor om frågorna är dumma)

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Citat Ursprungligen postat av saittam
    Jag har en 9-5 2.0 Biopower men det billigaste chippet jag hittar på SpeedParts kostar över sju lakan. Kan man hitta billigare chipp eller är det som allt annat att man får vad man betalar för?

    Jag skulle vilja chippa den lite, men ändå inte öka förbrukningen.

    (har bara varit Saabare i två veckor om frågorna är dumma)
    Välkommen som "Saabare".
    Du har fått ett PM.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  19. #19
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312

    Re: 2.0T 9-5 00 uppgradera motor till mer hästar?

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    För övrigt gick det utmärkt att köra med TD04 utan att byta programvara. Något segare spool-up men fullt körbart.
    Dock INTE optimalt...

    Och om jag får bestämma..

    Byte av hårdvara = byte av mjukvara... Ketchup Ketchup punkt!
    Det är inte optimalt i "effektöknings-perspektiv", men funkar helt kanon om man t.ex inte har råd med en mjukvarouppgradering för tillfället eller bara vill vänta. Det är i alla fall inte skadligt på något sätt.

    Värre mapp på org bil där snackar vi INTE optimalt dvs steg 5 eller nått..

Liknande ämnen

  1. Trimma B206i till 600 hästar vad rekommenderas?
    Av Lundin2000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2020-05-01, 12:10
  2. Motor slut,uppgradera/reparera? og 9-3
    Av AddeT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-09, 18:14
  3. Hur många E85-hästar räcker original bränslesystem till?
    Av Turbovin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 19:45
  4. Hur många hästar tjänar man på att byta till "batteribö
    Av rpracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •