Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tips vid köp av batterigräsklippare?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Tips vid köp av batterigräsklippare?

    Hej,

    har fått bostadsrättsföreningens uppdrag att köpa in en batteridriven elgräsklippare.

    Denna vann Råd & Röns upphandling http://www.pixmania.se/se/se/9165354/ar ... ePromo=oui

    Men uppsamlare? Vill helst ha multiclip så vi slipper uppsamlaren eftersom vi inte har någonstans att göra av gräset.

    Hur lätt är det att byta batteri på en sån här maskin? Tänkte om vi mot förmodan inte skulle hinna klippa hela gräsytan på en laddning och behöver ett extrabatteri.
    Å andra sidan har vi så pass litet så det ska inte vara något problem.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  2. #2
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Tips vid köp av batterigräsklippare?

    Det är lätt att byta batteri på alla batteriklippare.

    Nackdelarna med den du tittar på är att den har smal klippbredd samt att den inte är självgående. Batteriklippare kan vara ganska tunga och väljer man en bredare modell som t.ex. Ryobi med över 50cm klippbredd så är den rejält(!) tung.

    Jag köpte en Gardena 380Li som ersatte min gamla bensinare och det funkar förvånansvärt bra. Klipparen är liten som en standard cylinderklippare och nästan lika lätt men ett batteri gör klippandet till en barnlek. Cylinderklippare klipper dessutom lite finare än de mer rotor. Nackdelen är även här att den har ganska smal klippbredd. Smidigheten gör att man kan plocka fram den och klippa av en bit när som helst. Inget tankande, slitande i startsnören, svärande eller kånkande på tunga grejer.
    http://www.gardena.com/se/lawn-care/lawn-mower/380-li/

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Tips vid köp av batterigräsklippare?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Batteriklippare kan vara ganska tunga och väljer man en bredare modell som t.ex. Ryobi med över 50cm klippbredd så är den rejält(!) tung.
    Kanske den är men jag har en sån Boschmaskin som han länkar till och den är att beteckna som lätt. Det känns lite som att dammsuga gräsmattan. Det finns även en multikliptillsats att köpa. Såg den på Hornbach. Hur den fungerar vet jag inte.

    Ett batteri håller till runt 250m² och sen laddar man medans man kantklipper och kan sedan klippa de resterande 50m² på min tomt. Batteriet byts mycket enkelt då det inte laddas i maskinen utan i en laddare i garaget. Bosch har fler verktyg med samma batteri. T.ex. häcksax. Köper man även en sån har man två batterier.
    Batteriet finns även att köpa löst.

    Köpte min på cheapy som ju har lägstaprisgaranti...
    Fredrik J

  4. #4
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Tips vid köp av batterigräsklippare?

    Ja den boschklipparen är lätt men den är även väldigt smal.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Tips vid köp av batterigräsklippare?

    Egenskaper som till viss del tar ut varandra enligt min mening. Än lätt maskin kan man enklare putta fler gånger över tomten. Särskilt om man har en tomt med mycket träd/buskar då en självgående tungis blir extra jobbig. Runt träd blir min klipparstil ganska lik dammsugning.
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Tips vid köp av batterigräsklippare?

    Ja jag föredrar också en lätt men smidig klippare. När jag köpte min kollade jag på många andra och samtliga batteriklippare som var självgående var rejält tunga. Ryobin var värst. Den kändes riktigt jobbig att svänga med.
    Min rycker jag ut ur förrådet med en hand och att putta den är väldigt lätt. Och skulle batteriet ta slut under klippning kan man klippa ändå. Det blir bara lite tyngre.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Tips vid köp av batterigräsklippare?

    Var och kikade lite.

    Den här har någon form av multiclipfunktion och var inte alls tung http://www.bauhaus.se/webshop/garden/tr ... ippar.html

    Deras 50cm klippare var självgående men snortung. Imponerande att den ska klara upp till 2000 kvadrat dock.

    Funderar på den där mindre. Känns inte helt dum.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: Tips vid köp av batterigräsklippare?

    Har också bosch klipparen och är väldigt nöjd, gräset lägger man ju i buskarna så det blir gödning

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Tips vid köp av batterigräsklippare?

    Vilken yta är det ni skall klippa? Är det lite större yta kan jag lova att det bara blir till irritation då skiten ínte kommer att räck till, men är det en liten gräsyta typ radhustomt funkar det bra. Även att jag är allergisk mot plastgrejer.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #10
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Tips vid köp av batterigräsklippare?

    Min Gardena räcker till hela tomten på ca 500kvm. Då är buskar, garageuppfart, uteplats mm borträknat.

Liknande ämnen

  1. Tips ang. 9-5 2,3T 220 hk
    Av skullen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 11:34
  2. Råd och tips ang 900-87 8v
    Av Conny L i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 22:20
  3. Tips inför byte av fjädrar OG9-3
    Av Jonas Grankvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •