Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Klimatkontroll, ACC

  1. #1

    Klimatkontroll, ACC

    Undrar om någon vet?

    Jag råkade ut för en intressant sak påväg hem en dag. Körde ACC:n på runt 24 grader med ca 30 utanför. Det började hällregna och två minuter senare tyckte acc: att mina fötter var kalla och började blåsa varmluft. Sedan fick ja ingen kalluft resten av resan. parkerade bilen under tak en timme och provade sedan igen och allt funkade perfekt. Jag vet att acc:n måste ha en yttertemperatur över 0 grader för att slå till kompressorn. Jag tänker då att det är något vajsing med yttertemp givaren eller kontaktdon.

    Vet någon var denna sitter eller ha en annan lösning?
    Jag har en SAAB 9-3 -99 2.0T Cab.

    Tack

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: Klimatkontroll, ACC

    Hejsan!
    Visst kan yttertemperatur mätaren vara boven i det hela. Men visst visar väl även färddatorn temperaturen i displayn på en 9-3? Har du rätt temperatur där så funkar givaren som det ska. Då det är samma givare till både färddatorn o acc
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  3. #3

    Re: Klimatkontroll, ACC

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Hejsan!
    Visst kan yttertemperatur mätaren vara boven i det hela. Men visst visar väl även färddatorn temperaturen i displayn på en 9-3? Har du rätt temperatur där så funkar givaren som det ska. Då det är samma givare till både färddatorn o acc


    Ja ha det var bra att veta, tyvärr så har jag ingen temp där heller!?

    men acc funkar bra nu. kan det vara så att den har blivit blöt och visat felaktigt ett tag?
    Det sitter ingen täckplast kåpa under motorn.

    Tack!

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    0

    Re: Klimatkontroll, ACC

    Är det nån som vet var tempgivaren sitter? Sambon fick samma problem med vår 9-3 -01 idag..
    Tillbaka i turboträsket - igen
    Kör:Saab 9-3 2,0t -01 med BSR steg 1 , Peugeot 806 2,0 -00
    Tidigre: 9000T -90, 99 aut, mfl av andra märken

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Klimatkontroll, ACC

    Är det kanske bara så enkelt att givaren blivit blöt och tillsammans med fartvinden så dunstar vattnet. Energin för avdunstningen tas från... givaren..
    Varpå den visar fel, för låg temp?

  6. #6

    Re: Klimatkontroll, ACC

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Är det kanske bara så enkelt att givaren blivit blöt och tillsammans med fartvinden så dunstar vattnet. Energin för avdunstningen tas från... givaren..
    Varpå den visar fel, för låg temp?

    nånting åt det hållet skulle jag gissa. men kanske ngt kontaktdon el.dyl som det kommer in vatten och gör att den visar fel. men om det e ett kontaktdon e det konstigt att den fungerar så snabbt igen. Det var bara en timme efter ja parkerade bilen. därför skulle det vara intressant att veta var givaren sitter?

    Dock har jag ingen temp på displayen bara "--- F"

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    0

    Re: Klimatkontroll, ACC

    Sökte lite på forumet och kom fram till att givaren sitter mitt i fronten under nummerplåten.

    Har haft samma problem med tempen i min, sid:en har bara visat --- men acc funkat ändå. Nu visar sid:en nåt annat, kan dock inte riktigt se vad eftersom den fått pixelfel (hemlagningen funkade ett tag iallafall) Kollade efter givaren och hittade var den skulle sitta, problemet är bara att det varken sitter givare eller kabel där. Är det någon som vet hur kabeln är dragen? Så kan man kanske hitta var den är någonstans..
    Tillbaka i turboträsket - igen
    Kör:Saab 9-3 2,0t -01 med BSR steg 1 , Peugeot 806 2,0 -00
    Tidigre: 9000T -90, 99 aut, mfl av andra märken

  8. #8

    Re: Klimatkontroll, ACC

    Citat Ursprungligen postat av Krabban
    Sökte lite på forumet och kom fram till att givaren sitter mitt i fronten under nummerplåten.

    Har haft samma problem med tempen i min, sid:en har bara visat --- men acc funkat ändå. Nu visar sid:en nåt annat, kan dock inte riktigt se vad eftersom den fått pixelfel (hemlagningen funkade ett tag iallafall) Kollade efter givaren och hittade var den skulle sitta, problemet är bara att det varken sitter givare eller kabel där. Är det någon som vet hur kabeln är dragen? Så kan man kanske hitta var den är någonstans..

    Kan vara nått, jag har en kabel med hane som hänger löst bakom vänsta dimljuset. ska gå ut o kika om jag kan hitta givaren. det kanske är den kabeln som ska vara till givaren.

    dock så är denna en amerikanare så det sitter ingen nr plåt fram!

    Jag hittade ingen givare. är den synlig utan att skruva ner halva bilen? det fanns ett runt fäste fram med fyra slitsar, kan det vara där? den skulle kunna täckas av en svensk nr plåt. kabeln skulle kunna räcka dit!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •