Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Problem med svag motagning på radion

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Problem med svag motagning på radion

    Hejsan allihopa!
    Har som sagt lite problem med svag mottagning på radion. Det är på en 9-5 kombi -02
    o en AS-3 stereo. Tycker mig att mottagningen har försämrats med tiden. Så den glider från o till stereo o mono typ hela tiden. Den enda kanal den inte verkar göra det på är riksradions kanaler o radio Kristianstad som är min lokala station. Men rix, bandit mm är värdelöst o lyssna på då detta stör för mycket.
    Vad kan vara fel?
    Någon som upplevt något likande o hittat felet?
    Det enda jag än så länge har kollat är så trådarna i sidorutorna bak inte var skadade. Har ju hund. Men han finns i en hund bur, så trådarna verka ju vara intakta.
    Eller är det bara så jäkligt att dem reklam finansierade kanalerna har för dålig kräm i utsändningarna?
    Mvh
    Roger
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  2. #2

    Re: Problem med svag motagning på radion

    Jag upplever precis samma sak som du, utan att hittat något fel. Så svaret på din sista fråga är säkert ja.
    Signaturlös

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Problem med svag motagning på radion

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Hejsan allihopa!
    Har som sagt lite problem med svag mottagning på radion. Det är på en 9-5 kombi -02
    o en AS-3 stereo. Tycker mig att mottagningen har försämrats med tiden. Så den glider från o till stereo o mono typ hela tiden. Den enda kanal den inte verkar göra det på är riksradions kanaler o radio Kristianstad som är min lokala station. Men rix, bandit mm är värdelöst o lyssna på då detta stör för mycket.
    Vad kan vara fel?
    Någon som upplevt något likande o hittat felet?
    Det enda jag än så länge har kollat är så trådarna i sidorutorna bak inte var skadade. Har ju hund. Men han finns i en hund bur, så trådarna verka ju vara intakta.
    Eller är det bara så jäkligt att dem reklam finansierade kanalerna har för dålig kräm i utsändningarna?
    Mvh
    Roger
    Är nog ngt du får leva med tyvärr, jag har samma problem.
    Kvalitén på den inbyggda mottagaren i Saab är väl inte av högsta kvalité.
    Modellen på radion är sedan bilmodellens lansering 1998 och har nog inte utvecklats under hela livsperioden fram till 2006.
    Dessutom är antenn i sidorutan eller bakrutan som det är på sedanen inte optimalt och ännu sämre om den sitter på högersidan.
    Den sidan är ju alltid inåt i vägbanan när man kör. Där fär man då radioskuggor från träd, berg, fastigheter och dyligt.
    Har läst att det fanns som option när man beställde en fabriksny 9-5:a med AS2 eller AS3 att man kunde välja till Diversityantenn, dvs ytterligare en antennförstärkare kopplad till den andra sidorutan bak. Detta skall tydligen inte funka mycket bättre heller
    Bästa hade ju varit om Saab hade nyttjat hajfenan på taket och gjort ngt bra av den som radioantenn.
    Eller monterat en liknande anternn som Audi och VW har på taket. Där funkar det kanon!
    Man har det största enskilda jordplanet på taket och det är bilens högsta punkt.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Problem med svag motagning på radion

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Hejsan allihopa!
    Har som sagt lite problem med svag mottagning på radion. Det är på en 9-5 kombi -02
    o en AS-3 stereo. Tycker mig att mottagningen har försämrats med tiden. Så den glider från o till stereo o mono typ hela tiden. Den enda kanal den inte verkar göra det på är riksradions kanaler o radio Kristianstad som är min lokala station. Men rix, bandit mm är värdelöst o lyssna på då detta stör för mycket.
    Vad kan vara fel?
    Någon som upplevt något likande o hittat felet?
    Det enda jag än så länge har kollat är så trådarna i sidorutorna bak inte var skadade. Har ju hund. Men han finns i en hund bur, så trådarna verka ju vara intakta.
    Eller är det bara så jäkligt att dem reklam finansierade kanalerna har för dålig kräm i utsändningarna?
    Mvh
    Roger
    Är nog ngt du får leva med tyvärr, jag har samma problem.
    Kvalitén på den inbyggda mottagaren i Saab är väl inte av högsta kvalité.
    Modellen på radion är sedan bilmodellens lansering 1998 och har nog inte utvecklats under hela livsperioden fram till 2006.
    Dessutom är antenn i sidorutan eller bakrutan som det är på sedanen inte optimalt och ännu sämre om den sitter på högersidan.
    Den sidan är ju alltid inåt i vägbanan när man kör. Där fär man då radioskuggor från träd, berg, fastigheter och dyligt.
    Har läst att det fanns som option när man beställde en fabriksny 9-5:a med AS2 eller AS3 att man kunde välja till Diversityantenn, dvs ytterligare en antennförstärkare kopplad till den andra sidorutan bak. Detta skall tydligen inte funka mycket bättre heller
    Bästa hade ju varit om Saab hade nyttjat hajfenan på taket och gjort ngt bra av den som radioantenn.
    Eller monterat en liknande anternn som Audi och VW har på taket. Där funkar det kanon!
    Man har det största enskilda jordplanet på taket och det är bilens högsta punkt.
    Du har säkert rätt i det du skriver. Men lite har dem väl uppdaterat även den stereon?
    Har för mej jag läst att det inte är samma tillverkare i alla fall hela tiden 98-05
    Jag har den där AS3 modellen med antenn på båda sidorutorna bak, i alla fall så är det likadana linjer i rutan på båda sidor.
    Vart ju lite det där med en eventuell antenn förstärkare jag funderat lite på om det finns o om den då skulle ha pajat eller på annat sätt blivit sämre.
    För när jag köpte bilen några år sedan så kan jag inte minnas att jag hade problem med detta! Är kanske nu under ett halv år eller så jag tycker det blivit sämre.
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Problem med svag motagning på radion

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Du har säkert rätt i det du skriver. Men lite har dem väl uppdaterat även den stereon?
    Har för mej jag läst att det inte är samma tillverkare i alla fall hela tiden 98-05
    Jag har den där AS3 modellen med antenn på båda sidorutorna bak, i alla fall så är det likadana linjer i rutan på båda sidor.
    Vart ju lite det där med en eventuell antenn förstärkare jag funderat lite på om det finns o om den då skulle ha pajat eller på annat sätt blivit sämre.
    För när jag köpte bilen några år sedan så kan jag inte minnas att jag hade problem med detta! Är kanske nu under ett halv år eller så jag tycker det blivit sämre.
    Antenntrådar finns det på båda sidorutorna i alla 9-5, men att avgöra om du har diversity-system så kan du kolla genom att kika upp vid vänstra bakrutans överkant. Har du diversity ska du se en svart liten vinklad kontakt ansluten, jämför med högerrutan.

    Att felsöka är kanske inte helt roligt då klädsel för C-stolpe ska bort och taket släppas ner en bit, men kolla att det går fram ström till antennförstärkaren. Köp en begagnad förstärkare för en eller ett par hundringar på en skrot och testa med.

    Själv missade jag med att strömsätta min antennförstärkare när jag bytte till eftermarknadstereo (Pioneer AVH 2400BT), kunde inte fatta varför jag hade så dålig mottagning och var mäkta besviken ända till jag kom på fadäsen.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Problem med svag motagning på radion

    Hahahaha se där *L* Trodde faktiskt inte dem monterade in antenn i sidorutorna bak på båda om det inte skulle användas. Men ska kolla hur det ligger till med den där antennförstärkaren. Undrar om man kan vara lat o sätta dit en annan, kanske bakom stereon? Lite lättare o snabbare o sätta dit en där än behöva riva ned inredningen där bak ju. På min sitter det ju den där hajfenan på taket med, synd den inte går o använda som antenn till radion. Den är väl avsedd för mobiltelefon.
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    1

    Re: Problem med svag motagning på radion

    Nyligen bytt från 9-5 04 till 9-5 09 kombi. Allt känns ok, utom just radions mottagnin som är betydligt sämre än på den gamla. Var sitter antennförstärkaren? Tänkte kolla så att den har spänning till att börja med.

    Edit: Tryckte fast "tryckknappen" på insidan av rutan. Antar att jag helt enkelt kört utan antenn.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Problem med svag motagning på radion

    Men det finns väl nån grej att köpa har jag för mig så man kan använda fenan som radiomottagare?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  9. #9

    Re: Problem med svag motagning på radion

    Signaturlös

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Problem med svag motagning på radion

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/kaross-utvandigt/antenn/994026.html
    Tyvärr så ska du ju då ersätta din befintliga haj antenn! Vilket visserligen inte är oöverstigligt! Men bra bökigt då även innertaket får tas ned en bit där bak. Sedan ska man vara helt säker på o få 100% tätt där igen.
    Kommer nog o prova att sätta en extra antenn förstärkare innan stereon o se om det gör någon skillnad.
    Tycker annars att stereon, åtminstone den AS3 modellen jag har med baslåda i kombidelen ger ett rätt bra ljud
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  11. #11

    Re: Problem med svag motagning på radion

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Själv missade jag med att strömsätta min antennförstärkare när jag bytte till eftermarknadstereo (Pioneer AVH 2400BT), kunde inte fatta varför jag hade så dålig mottagning och var mäkta besviken ända till jag kom på fadäsen.
    Tycker oxå att jag har lte dålig mottagning
    Hur/var strömsatte du din förstärkare?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Problem med svag motagning på radion

    Nja, jag hade bara missat att ansluta min Pioneer's 12V elantenn/remoteutgång till bilens originalkontaktstycke. (Lös kabel i adapterkabeln som ska anslutas vid behov).
    När den nu är ansluten har jag helt ok mottagning.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  13. #13

    Re: Problem med svag motagning på radion

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Nja, jag hade bara missat att ansluta min Pioneer's 12V elantenn/remoteutgång till bilens originalkontaktstycke. (Lös kabel i adapterkabeln som ska anslutas vid behov).
    När den nu är ansluten har jag helt ok mottagning.
    Misstänkte att det var så, har nog gjort precis samma sak, måste kolla det!!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    351

    Re: Problem med svag motagning på radion

    Diversityantenn finns att köpa löst hos närmaste Saab handlare...
    Snabbt e´snabbt men kan bli snabbare...
    Saab 9-3 Aero Cab -09 Garaget
    Nordic Preppad Saab 9-5 Vector -06 Garaget

  15. #15
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Problem med svag motagning på radion

    Har ni solfilm??

    Många eftermonterade solfilmer har metall i folien.
    Det gör antennen i princip värdelös och mottagningen finns inte då.

    Heller inte ovanligt att eftermonterade solfilms-bilar fått antenn-trådarna
    avskurna när "glasmästaren" skär rent med rakblad...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. PROBLEM IGEN - Ryckig gång, svag
    Av AcidSleeper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 23:04
  2. svag 1,9 DTH
    Av dino i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 11:57
  3. problem med radion
    Av kjell-åke paldanius i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 11:04
  4. Dålig motagning i en 9-5
    Av Loke67 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 09:45
  5. Ingen motagning på stereon (9000cse)
    Av Pelle_J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •