Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Riktigt billiga turbosnurror på e-bay

  1. #1

    Riktigt billiga turbosnurror på e-bay

    Har dragit hem ett renoveringsobjekt, SAAB 9-5 med totaldemolerad turbo.

    Planen är att fixa i ordning den och använda som bruksbil. Har aldrig bytt turbo på en 9-5:a, men någon gång måste ju vara den första :-)

    Har förstått att det finns "kinaturbosar" som saluförs av bland annat biltema, men även av en massa andra firmor. Sedan finns det renoverade orginalaggregat (säkerligen mer eller mindre seriöst utfört), sedan fabriksnytt.

    Vill man komma riktigt billigt undan så tror jag emellertid att man ska satsa på kinaturbo med egen import nu när kronan är stark. På bland annat e-bay finns det nya för 200 USD, typ 1400:- plus frakt. Ganska oslagbart, men funkar snurrorna? Något som testat? Värsta som kan hända är väl att man får byta igen...
    Värt en chansning?

    Ett exempel (men finns massor)
    http://www.ebay.com/itm/GT1752-turbo-ch ... a6&vxp=mtr
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Sv: Riktigt billiga turbosnurror på e-bay

    Kvaliteten på Kinaturbos kan jag inte kommentera men däremot kan jag säga att du ska hålla dig så långt bort från GT17 du bara kan.
    Mitt sa t.ex. upp sig efter 8000 mil.
    Satsa på ett 15T istället.
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  3. #3

    Re: Sv: Riktigt billiga turbosnurror på e-bay

    Citat Ursprungligen postat av markuz85
    Kvaliteten på Kinaturbos kan jag inte kommentera men däremot kan jag säga att du ska hålla dig så långt bort från GT17 du bara kan.
    Mitt sa t.ex. upp sig efter 8000 mil.
    Satsa på ett 15T istället.
    Jo, GT17 har uppenbarligen inget bra rykte här på forumet i alla fall. Frågan är om inte boven i dramat är igenslammande oljerör till turbon. Garrett-snurrorna fungerade ju bra i T5:orna och blev de verkligen sämre när de hamande i 9-5:an?

    Sen kanske det finns andra turbosnurror som klarar mer stryk visserligen...
    Kanske är tom en kopia på en GT17 bättre än original?

    Vill man byta till TD04 eller dylikt så måste man byta en massa andra saker som jag förstått det. Ingsugsrör och andra vatten och oljeanslutningar, men det kanske det är värt?

    I min bil i fråga känner jag viss osäkerhet huruvida resten av motorn mår bra eller om den gått en stund med för lite olja. (köpte den trasig) Tänkte mig därför att försöka göra en budgetrenovering och se om allt lirare...
    Nu pumpas all turboolja rakt ut i avgasröret....
    Tror ni katten är körd då förresten?
    Hur märker man om den är körd? Dåliga avgasvärden eller blir flödet helt igenkorkat?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  4. #4
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Sv: Riktigt billiga turbosnurror på e-bay

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Citat Ursprungligen postat av markuz85
    Kvaliteten på Kinaturbos kan jag inte kommentera men däremot kan jag säga att du ska hålla dig så långt bort från GT17 du bara kan.
    Mitt sa t.ex. upp sig efter 8000 mil.
    Satsa på ett 15T istället.
    Jo, GT17 har uppenbarligen inget bra rykte här på forumet i alla fall. Frågan är om inte boven i dramat är igenslammande oljerör till turbon. Garrett-snurrorna fungerade ju bra i T5:orna och blev de verkligen sämre när de hamande i 9-5:an?

    Sen kanske det finns andra turbosnurror som klarar mer stryk visserligen...
    Kanske är tom en kopia på en GT17 bättre än original?

    Vill man byta till TD04 eller dylikt så måste man byta en massa andra saker som jag förstått det. Ingsugsrör och andra vatten och oljeanslutningar, men det kanske det är värt?

    I min bil i fråga känner jag viss osäkerhet huruvida resten av motorn mår bra eller om den gått en stund med för lite olja. (köpte den trasig) Tänkte mig därför att försöka göra en budgetrenovering och se om allt lirare...
    Nu pumpas all turboolja rakt ut i avgasröret....
    Tror ni katten är körd då förresten?
    Hur märker man om den är körd? Dåliga avgasvärden eller blir flödet helt igenkorkat?
    Testa plugga oljeledningarna till turbon, eller ännu bättre. Skarva ihop dom så oljan passerar utan att gå in i turbon och testa bilen sen. Så vet du om det är något mer än turbon som är paj, innan du börjar lägga pengar på saker. Katten kan definitivt ha klarat sig men du kan behöva ta ner downpipe+katt och göra rent ordentligt.

    En 15T är alltid värt besväret jämfört med gt17! Tror nog du kan få tag i alla olje-/vattenledningar billigt på skroten och sen ett agg för ~2000kr.

    GT25:orna i T5 maskiner var betydligt bättre än gt17. Sen rasar iofs de flesta gt17 på originalbilar pga oljebrist men redan med steg1 eller original MY2007-2010 210hk program så rasar man dom hyfsat lätt om man kör aggresivt länge.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #5

    Re: Sv: Riktigt billiga turbosnurror på e-bay

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB

    Jo, GT17 har uppenbarligen inget bra rykte här på forumet i alla fall. Frågan är om inte boven i dramat är igenslammande oljerör till turbon. Garrett-snurrorna fungerade ju bra i T5:orna och blev de verkligen sämre när de hamande i 9-5:an?

    Sen kanske det finns andra turbosnurror som klarar mer stryk visserligen...
    Kanske är tom en kopia på en GT17 bättre än original?

    Vill man byta till TD04 eller dylikt så måste man byta en massa andra saker som jag förstått det. Ingsugsrör och andra vatten och oljeanslutningar, men det kanske det är värt?

    I min bil i fråga känner jag viss osäkerhet huruvida resten av motorn mår bra eller om den gått en stund med för lite olja. (köpte den trasig) Tänkte mig därför att försöka göra en budgetrenovering och se om allt lirare...
    Nu pumpas all turboolja rakt ut i avgasröret....
    Tror ni katten är körd då förresten?
    Hur märker man om den är körd? Dåliga avgasvärden eller blir flödet helt igenkorkat?
    Testa plugga oljeledningarna till turbon, eller ännu bättre. Skarva ihop dom så oljan passerar utan att gå in i turbon och testa bilen sen. Så vet du om det är något mer än turbon som är paj, innan du börjar lägga pengar på saker. Katten kan definitivt ha klarat sig men du kan behöva ta ner downpipe+katt och göra rent ordentligt.

    En 15T är alltid värt besväret jämfört med gt17! Tror nog du kan få tag i alla olje-/vattenledningar billigt på skroten och sen ett agg för ~2000kr.

    GT25:orna i T5 maskiner var betydligt bättre än gt17. Sen rasar iofs de flesta gt17 på originalbilar pga oljebrist men redan med steg1 eller original MY2007-2010 210hk program så rasar man dom hyfsat lätt om man kör aggresivt länge.
    Intressant idé! Hur skarvar man ihop rören enklast? Är väl rätt bra tryck i oljeflödet? Skulle det räcka med slang och slangklämmor, eller skulle den flyga all världens väg?
    Kanske risk att turbinbladen släpper och flyger in i motorn när den får snurra helt utan olja? Annars ett intressant sätt att testa om motorn i övrigt verkar okej...

    Kollade lite på kul på skrotarna (laga.se), men jag tycker skrotarna ska ha rätt bra betalt för begagnat. Från 2500:- och uppåt för gamla GT17 aggregat som de plockat från bilar som rullat mellan 15-25 tusen mil och då är de väl rätt slut?..., känns nästan bättre att köpa nytt då.

    Går det att göra rent en katalysator som är full med olja?

    Jag hade tänkt mig att plocka ned tråget och göra rent, plocka bort ventilkåpan och titta på kedjan, göra rent kåpan plus de två rören på insidan till vevhusventilationen, montera ny vevhusventilation och så slutligen då ny turbo efter det att man gjort rent även de oljerören. Sedan hålla tummarna att man inte gjort allt förgäves....

    Intressant dock att testa med att bara koppla ihop oljerören till turbon för att se om motorn går okej, utan missljud. Nu har jag massor av projekt att ta tag i
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  6. #6
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Sv: Riktigt billiga turbosnurror på e-bay

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Testa plugga oljeledningarna till turbon, eller ännu bättre. Skarva ihop dom så oljan passerar utan att gå in i turbon och testa bilen sen. Så vet du om det är något mer än turbon som är paj, innan du börjar lägga pengar på saker. Katten kan definitivt ha klarat sig men du kan behöva ta ner downpipe+katt och göra rent ordentligt.

    En 15T är alltid värt besväret jämfört med gt17! Tror nog du kan få tag i alla olje-/vattenledningar billigt på skroten och sen ett agg för ~2000kr.

    GT25:orna i T5 maskiner var betydligt bättre än gt17. Sen rasar iofs de flesta gt17 på originalbilar pga oljebrist men redan med steg1 eller original MY2007-2010 210hk program så rasar man dom hyfsat lätt om man kör aggresivt länge.
    Intressant idé! Hur skarvar man ihop rören enklast? Är väl rätt bra tryck i oljeflödet? Skulle det räcka med slang och slangklämmor, eller skulle den flyga all världens väg?
    Kanske risk att turbinbladen släpper och flyger in i motorn när den får snurra helt utan olja? Annars ett intressant sätt att testa om motorn i övrigt verkar okej...

    Kollade lite på kul på skrotarna (laga.se), men jag tycker skrotarna ska ha rätt bra betalt för begagnat. Från 2500:- och uppåt för gamla GT17 aggregat som de plockat från bilar som rullat mellan 15-25 tusen mil och då är de väl rätt slut?..., känns nästan bättre att köpa nytt då.

    Går det att göra rent en katalysator som är full med olja?

    Jag hade tänkt mig att plocka ned tråget och göra rent, plocka bort ventilkåpan och titta på kedjan, göra rent kåpan plus de två rören på insidan till vevhusventilationen, montera ny vevhusventilation och så slutligen då ny turbo efter det att man gjort rent även de oljerören. Sedan hålla tummarna att man inte gjort allt förgäves....

    Intressant dock att testa med att bara koppla ihop oljerören till turbon för att se om motorn går okej, utan missljud. Nu har jag massor av projekt att ta tag i
    Ingen fara att köra turbon utan olja på tomgång. Då snurrar den inte så fort och är den så paj att det strömmar olja ut i avgashuset har säkert redan axeln gått av eller att glappet är så stort att turbinbladen redan tar i väggarna i huset och därmed inte snurrar. Eventuellt går det att bara plugga olja in slangen, men jag vågar inte rekommendera det eftersom jag inte är säker på om det är skadligt eller inte för motorn. Som referens har min 9-5:a gått i flera år med original olja-in rör till en gt28:a, men för att röret ska räcka är det bortkapat en del på mitten och ersatt med en bränsleslang och slangklämmor. Det håller fint om man drar fast hårt. Men slangen åldras snabbt och sen börjar det läcka. Men för ditt test duger det. Du vill ju bara starta motorn och låta den gå så länge att den kommer upp i temperatur så du vet att inget slamrar och inte motorn blir för varm osv.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  7. #7

    Re: Riktigt billiga turbosnurror på e-bay

    Jag tackar för tipset. Har som sagt aldrig mekat turbo, men antar att det ger sig när man börjar kika på det. Tror tom jag har en överbliven bit bränsleslang som jag använde när jag bytte bränslepump på en 9000. Kanske rätt dimension?

    Känns som jag kommer bosätta mig i garaget närmaste tiden. Jag känner inspiration!
    Det roliga med den här bilen är att jag egentligen inte behöver den, kunde bara inte låta bli att köpa den.

    Skulle va fint att få en lyft på plats i garaget innan man börjar :-)
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  8. #8
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Riktigt billiga turbosnurror på e-bay

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Jag tackar för tipset. Har som sagt aldrig mekat turbo, men antar att det ger sig när man börjar kika på det. Tror tom jag har en överbliven bit bränsleslang som jag använde när jag bytte bränslepump på en 9000. Kanske rätt dimension?

    Känns som jag kommer bosätta mig i garaget närmaste tiden. Jag känner inspiration!
    Det roliga med den här bilen är att jag egentligen inte behöver den, kunde bara inte låta bli att köpa den.

    Skulle va fint att få en lyft på plats i garaget innan man börjar :-)
    Dimensionen märker du när du börjar riva. Kom på en annan sak innan du startar motorn efter att du pluggat turbon. Ta loss tryckslangen som går ut från turbon och kolla om det står olja efter turbon på luftsidan. I så fall bör du tömma ur oljan där innan du startar motorn. Kör hårt!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #9
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Re: Riktigt billiga turbosnurror på e-bay

    Pskarva INTE ihop oljeledningarna då leder du oljetrycket rakt ner i tråget, då blir det lite kvar till resten av motorn... men plugga oljetillförseln till turbon är inget problem, en bult i lagom dimension och kopparbrickor som tätar mellan bult/mutter och banjokopplingen löser problemet.

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. Turbosnurror och effekt T16 ??
    Av fog i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 21:47
  2. Billiga Katalysatorer?
    Av RaLLe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 20:35
  3. Billiga 225/45/17
    Av Aero2002 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 05:52
  4. Så billiga... varför?
    Av VikingAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 17:01
  5. Billiga små dimljus!?
    Av Noobe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 13:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •