Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Köpa billyft?

  1. #1

    Köpa billyft?

    Jag har funderat lite på möjligheterna att kunna köpa en billyft. Vet att det kostar en slant, men verkar ändå inte helt oöverkomligt.

    Det bästa tycker jag nästan verkar vara en tvåpelarlyft, men de flesta verkar kräva rätt ordentlig takhöjd. Jag har ju ganska rymligt garage men "normal" takhöjd, så jag antar att en saxlyft är det som gäller? Även om den bara lyfter 1 meter är det betydligt roligare än att ligga och kräla på garagegolvet med stöd av en garagedomkraft och två pallbockar..

    Någon som har någon erfarenhet kring detta och kanske komma med något köptips? Såg att även biltema har en saxlift, men tycks finnas massor av andra företag också. Vilka är bra och vilka ska man akta sig för?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Re: Köpa billyft?

    Det finns billiga i Kina som du tom kan importera själv verkar de som för vettig peng..
    Fast o andra sidan så kostar väl de billiga runt 12-13 i sverige.

    Jag tänkte slått till på en sådan, men det blev en beggad som lyfter 2m (även att ja inte kan nyttja). Inbillade mig dock att det skulle vara enkelt med delar/tillbehör, men så verkar inte fallet vara. Likaså verkar kineserna löst slangdragningen bättre på golvet.



    Som du ser så är inte kabel/slangdragningen så snygg, men att hugga upp i golvet lockar inte heller. En fördel är att den är helt fri i mitten, inga förstäkningsrör mellan plattformarna som endel billiga har
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3

    Re: Köpa billyft?

    Ser ju riktigt bra ut. Precis en sådan lösning jag funderat på. Bultar man fast den i golvet, eller står den bara rakt på?

    Funderar lite på längden på dessa lyftar också, så de passar till domkraftsfästena. För det är väl två plåtar man kan fälla ned och upp? Är det inte meningen att man ska kunna lyfta bilen genom att ha den stående på hjulen så att säga?

    Hmm, har också sett att det finns förstärkningsrör på golvet på vissa varianter. Kan tänka mig att dessa rör kan vara lite i vägen när man vill meka.

    Något annat man funderat på är ju säkerheten. Finns det någon mekanisk låsning som man kan slå till, eller är det enbart hydralkolvarna som utgör säkringen? Man vill ju inte att det blir "punka" på en hydralkolv när man befinner sig under bilen...., hur pass säkert är det? Kanske inget som finns på "kineslyftarna"....
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  4. #4
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Köpa billyft?

    Jag är också sugen på att köpa en saxlyft, undrar även hur det funkar när man har lite lutning på golvet, har ju avrinning mot brunnen i mitten.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Re: Köpa billyft?

    Njae, denna modellen så lyfter du på tröskeln.. Och för lit elängre bilar finns dessa "plattor" man kan använda så blir rampen kanske 50cm längre.

    Vad jag läst mig till så är de billiga, de där 1m-varianten en lös lyft - dvs inget du bultar fast. Min är fastbultad i golvet och enligt manualen så skulle man ha 20cm platta.. Men, ja resonerade som så att lyfter ja inte högre och de billiga inte skruvas fast alls..

    Tips för dig som inte kan lyfta högt;
    Köp en saxlyft med fri mittendel för ca 12-15000:- som lyfter 1-1.2m.
    Räcker gott till de flesta.. Går utmärkt att byta växellådor, avgas, motorer etc.

    EDIT;
    Här ser man lite bättre hur lyfter jag har ser ut inkl plattorna som förlänger rampen.

    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Re: Köpa billyft?

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Jag är också sugen på att köpa en saxlyft, undrar även hur det funkar när man har lite lutning på golvet, har ju avrinning mot brunnen i mitten.
    Frågan är väl hur Mycket lutning du har? Om du har modellen som bultas fast så borde det gå schimsa upp?
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    332

    Re: Köpa billyft?

    Hejsan!
    Inte för jag är någon biltema fantast! O det finns säkert andra som har något liknande.
    Men till deras saxlyft går det ju o köpa till en hjulsats, så den blir flyttbar.
    Vilket om jag skulle köpt en hade varit en fördel. Då ens garage inte direkt är jättestort o man kanske inte alltid vill vara tvungen att köra upp på lyften, bara för att stå där så att säga
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Köpa billyft?

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Jag är också sugen på att köpa en saxlyft, undrar även hur det funkar när man har lite lutning på golvet, har ju avrinning mot brunnen i mitten.
    Frågan är väl hur Mycket lutning du har? Om du har modellen som bultas fast så borde det gå schimsa upp?
    Om inte annat måste den stå stadigt.
    Känns väl lite tveksamt att ha de lutande om man ska lyfta högt

    Har dessa saxlyftar höjdreglering mellan de olika sidorna på samma sätt som 2-pelarna har ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Re: Köpa billyft?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av Weggen

    Frågan är väl hur Mycket lutning du har? Om du har modellen som bultas fast så borde det gå schimsa upp?
    Om inte annat måste den stå stadigt.
    Känns väl lite tveksamt att ha de lutande om man ska lyfta högt

    Har dessa saxlyftar höjdreglering mellan de olika sidorna på samma sätt som 2-pelarna har ?
    Lite så jag tänkte, att det kanske går schimsa upp den om det krävs.
    Min lyft har nivåsensorer, som jag i ärlighetens namn inte vet hur de funkar än.. Finns iaf en knapp i skåpet som gör att man kan synka dom.
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Köpa billyft?

    På 2-pelare brukar det vara en vajer mellan sidorna som sköter nivåerna.
    Det blir ganska besvärligt når vajern går av och bara ena sidan på lyften går
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Re: Köpa billyft?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    På 2-pelare brukar det vara en vajer mellan sidorna som sköter nivåerna.
    Det blir ganska besvärligt når vajern går av och bara ena sidan på lyften går
    Njae, det är inga wirar på dessa.. Tror det är ngn elektrisk grunka som du kalibrerar rätt..
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

Liknande ämnen

  1. Saxlyft / Billyft för normalhögt garage, försäkrigsersättning till smörjgrop
    Av gucpm i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 13:44
  2. Någon som testat mekanisk billyft?
    Av Peter32 i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-04-07, 20:12
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-03, 00:56
  4. Resevdelar till billyft?
    Av Laspalmas i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 04:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •